• Anonym (panik)

Har inte ätit folsyra och tror jag är gravid!!!

Har sökt massor och ja risken är ju att bebisen kan få ryggmärgsbråck. Läser man om det ås står att många foster blir abort då dom har ryggmärgsbråck. Jag började idag men vågar inte testa....  Jag tror jag är gravid, är lite tidigt att testa än. 
    Vad gör jag nu???? Tänk OM det är så nu Får jag ju inte veta innan UL  

• Svar på tråden Har inte ätit folsyra och tror jag är gravid!!!
  • Anonym (Rosenknopp)

Nä men tagga ner. Hur många "oplanerade" barn tror du inte det blir till varje år? Jag känner till många, mitt eget är ett av dom. Jag visste inte förrän i v.7, började med folsyra då.

• Dracarys

Men alltså, spänn av lite.

Risken att få ryggmärgsbrock är enormt liten till att börja med. Att man förminskar den marginellt genom att äta folsyra i förebyggande syfte är inte särskilt betydelsefullt i det stora hela.

De allra flesta blivande mödrar äter INTE folsyra innan de blir gravida.

• 2013

Det är inte hela världen. Risken för ryggmärgsbråck är väldigt liten.
    Ta din folsyra nu och om du nu inte är gravid men tänker bli gravid inom den närmsta framtiden så fortsätt med folsyran.

• Anonym (panik)

ja men oj vad man inte ska googla  

Blir ändå lite nervös... till apoteket idag...  

• pluvdo

Ehhh alltså förlåt, men hjälp vad du är hysterisk. Risken för ryggmärgsbråck är ju inte direkt enorm. De flesta som blir gravida tar nog inte folsyra innan och det finns garanterat kvinnor som inte äter folsyra ens när de vet om att de är gravida. Om du inte ens är så långt gången att det skulle ge utslag på ett graviditetstest så har cellklumpen knappast hunnit bli missbildad redan på grund av att du inte tagit folsyra.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Anonym (panik)

det stod att det är viktigast första veckorna fram till v 12... 

• sextiotalist

Ta det lugnt, se var man hittar folsyra och jag är nästan säker på att du fått i dig fullt tillräckligt om du äter hyfsat allsidigt och normalt.

• auapower

äh det är nog inte så viktigt, fick reda på att jag var gravid i v.4-5 ungefär, och började med folsyra då, i juni föddes en fullt frisk och fin liten pojke, inte har han problem med ryggen heller Flört så du behöver inte oroa dig Glad håll dig borta från google bara, de säger ju bara "du är nära döden" om allt på den sidan haha Tungan ute

jag bloggar om livet som nybliven mamma; auapower.wordpress.com
  • Åsa 82

Folsyra är en B-vitamin som är viktig för bla celldelningen. Oftast får man i sig tillräcklig mängd genom födan. Veganer, patienter med svårt missbruk, mag- tarmsjukdom eller njursvikt har ofta en uttalad folsyrabrist. I bland kan vissa läkemedel också bidra till en brist. Brist på folsyra kan orsaka fosterskador missfall el ryggmärgsbråck. På senare år har "lätt" folsyrabrist ökat i Sverige. I och med det samt pga att folsyrabehovet ökar i samband med graviditet rekommenderas alla gravida eller de som planerar att bli gravida inta extra folsyra i tablettform. Så vida du är frisk i övrigt tror jag INTE du behöver vara särskilt orolig. Du bör dock framför ta extra folsyra för att minimera den möjliga lilla risken för fosterskador. / Åsa leg. Ssk

• umm abdilleh

Jag har fött 4 barn utan ätit folsyra och alla är friska.

• Anonym (Malmö)
    umm abdilleh skrev 2013-09-30 15:51:25 följande:
    Jag har fött 4 barn utan ätit folsyra och alla är friska.

Precis som resten av världens alla barn, vars mammor inte heller ätit folsyra
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Malmö) skrev 2013-09-30 15:54:38 följande:

Precis som resten av världens alla barn, vars mammor inte heller ätit folsyra
  • Anonym (...)

3 friska barn, ingen folsyra alls någonsin eftersom jag kräks av all sorts tabletter.

• FruC

Har en syster som har ryggmärgsbråck. Så jag försökte äta folsyra när jag plussade, men spydde hela tiden. Det gick bra för mig ändå. :)

• mammasmirakel

Gör ett test, köp nån bra multivitamin oavsett resultat och slappna av.
    Jag förstår att man kan bli orolig och ibland haka upp sig på saker.
    Detta är ingen katastrof. Äter du varierat? Isåfall får du även folsyra genom kosten. Lycka till! :)

• Anonym (panik)

ja jag var överdriven, men något barn i världen har  ju ändå fått det  annars skulle dom inte rekommendera det - & jag hoppas det inte blir mitt. SÅ fel är det väl inte att vara orolig... 

Tack för svaren 

Svar på tråden Har inte ätit folsyra och tror jag är gravid!!!