• Flizan30

Får inte ta vul, fostervattenprov v 15

Jag är i v 10 och hade så gärna velat ta vul då jag skulle så gärna vilja se att allt är bra inne i magen. Ringde barnmorskan men tydligen får vare sig omföderskor eller nyföderskor där allt står rätt till i min kommun. Jag har tänkt ta fostervattenprov vilket kommer att vara runt v 15-17 och det är 5-7 veckor kvar. Kollar man med ul först så att man ser att barnet lever i magen osv? Det hade varit skönt att redan nu få se om hjärtat tickar. Har ju läst någr exempel då mamman tagit ul och så visar sig barnet vara dött sedan 2 veckor tillbaka utan blödningar. Hur vanligt är detta egentligen?Känner mig lite oroad.Jobbigt att vänta så länge också så kanske man tror att man är gravid så är barnet dött?

• Svar på tråden Får inte ta vul, fostervattenprov v 15
  • Flickan och kråkan

När fostervattenprovet ska tas så görs ett UL eftersom man måste veta att barnet är tillräckligt långt gånget. Man gör inte fvp om barnet inte är minst i v.15+0. Utan UL vet ju inte läkaren heller vad han gör. Han/hon måste ju se var han/hon sticker. MA är inte ovanligt. MF och MA och att risken för detta är rätt högt i första trimestern är något man får leva med som gravid. Du kan ju alltid göra VUL eller KUB privat.

• Flizan30

Ok. Jo det stämmer såklart att det är landsting och inte kommun. Men jag tolkade det som att gynekologerna på just den mvc
    /vc var fullbokade . Får kolla privat alternativ.

• Lakrits

Privat ul brukar gå att boka för ca 500 SEK annars kub/nupp för runt 1500 SEK.

Vart bor du någonstans? Själv har jag åkt till Sthlm.

• MrsC74

Görs inte KUB där ni bor? Ska du göra ett FVP bara för att få göra ett VUL eller fattar jag fel ?

• emmisss

Du gör väl ett KUB först innan man beslutar om fostervattenprov?

Vid Kub gör man ju ett ultraljud!

Annars vänd dig privat för ett intäkts och betala 500 kr...

• MrsC74

Eeemmis: olika i olika landsting om man erbjuder KUB eller ej. Jag valde efter ett helt missvisande KUB att nästa gång gör MKP direkt. KUB påvisar endast sannolikheten och vill man ha ett svar ja då väljer allt fler att direkt göra MKP eller FVP
    Oftare MKP då det görs i v 12.

• emmisss

Ok! Trodde kub var att föredra pga viss ökad missfallsrisk vid tex fvp?

Har för mig att alla ska bli erbjudna men att det kostar pengar om man inte fyllt en viss ålder.

• MrsC74

Ja det finns en missfallsrisk men vill man veta om det finns något fel på barnet så är det bara FVP och MKP som kan göras
    En del landsting har inte äns KUB. I Stockholm får alla göra. I Uppsala över 35 annars kostar det.

• emmisss

Ah ok! Tack för svar! I Gbg är det oxå över 35 annars får man betala...

• Flizan30

Vi vill göra fostervattenprov denna gång då jag har fyllt 36. Det har såklart inget med vul att göra. Jag vet att det finns en liten missfallsrisk med Fvp. 1%. Tyvärr är kub bara 70% säkerhet så det kändes bättre med fostervattenprov då det är nästan 100% säkerhet.

• MrsC74

Kub har ju igen säkerhet alls egentligen. Det visar ju sannolikheten. Jag vet några som fått 1:20000 men ändå hade bebis avvikelser.

• MrsC74

Nej men det är ju vanligt att det visar helt fel. För oss var det oxå helt fel.

• Pampim

Konstigt! Jag ska göra FVP och sa det när jag ringde o bokade inskrivningen. Då fick jag en tid för datering. (Trots att jag har stenkoll på mens o äl). Här är det obligatoriskt med datering i tidig grav om man ska göra FVP. Jag kommer vara i v 8 nånting på vul o FVP planerat till v 16. 

• Flizan30

Pampin: jag har läst stt innan Fvp vill de ha en mätning med ul/ vul ,men att de även gör det samma dag. Så ja för min del blir första kollen precis vid Fvp, här verkar den policyn inte följas . Min bm vet ju också om att jag vill ha Fvp. Sen verkar det som att man måste göra ul innan också just för att kolla så att det inte är tvillingar i magen.

• Lakrits

Jag ringde för FVP och fick UL en vecka senare, dock var jag i V14 redan då men förra gången jag skulle göra FVP fick jag komma direkt i V8 för första ultraljudet för att säkerställa hur långt gången jag var. Nu gjorde jag alltid FVP första ggn pga missfall innan det blev av men det är en annan sak.

Svar på tråden Får inte ta vul, fostervattenprov v 15