• Virvelin

Snart 8 månader och vill inte äta mat, helt ointresserad. Blir orolig..

Min pojke blir snart 8 månader, han ammas fritt och jag har sedan en tid tillbaka introducerat mat. Det gick bra till en början men nu går det inte alls. Han äter sin gröt som kvällsmål, det fungerar än så länge, peppar peppar. På det har jag introducerat ett lagat mål som lunch, visserligen bara för en dryg månad sedan och då gick det bra. Han var intresserad och åt men inte längre. Ulkar och vänder bort huvudet, spottar ut det som hamnat i munnen. Vill inte ha helt enkelt. Det är väl okej men samtidigt kan jag inte låta bli att oroa mig.

Räcker bröstmjölken för en så pass stor kille? Han är väldigt aktiv, kryper och går längs möbler. Vill ju tro att han behöver en liten måltid vid lunch iallafall? Jag tycker inte han äter så hiskeligt mycket av mig heller. En tutt innan varje tupplur ungefär och så nattetid förstås.

• Svar på tråden Snart 8 månader och vill inte äta mat, helt ointresserad. Blir orolig..
  • Virvelin
    Natulcien skrev 2013-09-30 16:43:12 följande:
    Har du provat att låta honom äta själv? Plockmat?
    Ja, ärtor och smörgåsrån har han fått plocka med. Senast idag gav jag honom hela lunchen att "leka med". Obefintlig mängd som hamnar i munnen och om jag hjälper till med att fingermata så ulkas det igen. Leka med maten är skitkul men det verkar inte (hittills iallafall) få aptiten att öka. Kanske ska fortsätta kladda iallafall, jag menar, det kanske gör att intresset ökar tids nog?
  • Whitetrash86

Min son gick på ersättning upp till 11månader eftersom han vägrade mat i alla former. Han är idag 19 månader och hur glad som helst i mat och det är/var inga fel på honom, inte ens BVC var oroliga.
    Vissa barn är helt enkelt inte redo fören senare...

Bröstmjölk räcker inte efter ca 6 månader (vad jag fått veta) så att börja ge ersättning är nog det bästa du kan göra. 

• Cornellia
    Whitetrash86 skrev 2013-09-30 16:55:11 följande:
    Min son gick på ersättning upp till 11månader eftersom han vägrade mat i alla former. Han är idag 19 månader och hur glad som helst i mat och det är/var inga fel på honom, inte ens BVC var oroliga.

Bröstmjölk räcker inte efter ca 6 månader (vad jag fått veta) så att börja ge ersättning är nog det bästa du kan göra. 
    I det fallet är det väl ingen skillnad på bröstmjölk och amning?

Bröstmjölk räcker helt klart, speciellt om han äter gröt varje dag. Du märker väl på honom om han är hungrig?
  • Flickan och kråkan

Det stämmer inte. Jag ammade min mellanson uteslutande av samma anledning som TS i lite över 8 månader. Sedan lossnade det bara plötsligt en dag och då gick det fort. Vid 9 månader åt han frukost, lunch och middag. Inga som helst problem enligt barnläkaren. Jag oroade mig precis som TS men barnläkaren var helt lugn. 
  • Virvelin

Fast ersättning är väl just det, bröstmjölksersättning? Så då torde ju jag räcka till om subsitutet, ersättning, gör det?

Skönt att höra att din pojke äter som han ska idag, det förstår jag ju någonstans att min också kommer göra en vacker dag, men du vet ju hur det är med mammaoron
    Cornellia skrev 2013-09-30 16:57:26 följande:
    I det fallet är det väl ingen skillnad på bröstmjölk och amning?

Bröstmjölk räcker helt klart, speciellt om han äter gröt varje dag. Du märker väl på honom om han är hungrig?
    Ja, ibland är han jättehungrig och jag har provat att mata då och "näpp". Sen ammas han och får i sig och somnar på det. Allt enligt rutin. Jag ger gröten på kvällen just nu. Hade någon fantasi om mer nattsömn men det verkar oförändrat så jag kanske bör ge gröt på förmiddagen då? Som en aptitretare kanske?
  • Virvelin
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-30 16:58:29 följande:
    Det stämmer inte. Jag ammade min mellanson uteslutande av samma anledning som TS i lite över 8 månader. Sedan lossnade det bara plötsligt en dag och då gick det fort. Vid 9 månader åt han frukost, lunch och middag. Inga som helst problem enligt barnläkaren. Jag oroade mig precis som TS men barnläkaren var helt lugn. 
    Det här låter ju fantastiskt betryggande! Min gosse är rund och fin så jag tror inte BVC skulle oroa sig heller just nu. Det är väl mest jag som är så häpen, han verkar ju så intresserad och han VAR framförallt jättenyfiken för en tid sedan. Men nu, nix. 
  • Natulcien
    Virvelin skrev 2013-09-30 16:46:04 följande:
    Ja, ärtor och smörgåsrån har han fått plocka med. Senast idag gav jag honom hela lunchen att "leka med". Obefintlig mängd som hamnar i munnen och om jag hjälper till med att fingermata så ulkas det igen. Leka med maten är skitkul men det verkar inte (hittills iallafall) få aptiten att öka. Kanske ska fortsätta kladda iallafall, jag menar, det kanske gör att intresset ökar tids nog?
    Jag skulle låta honom pilla, kladda, känna och plocka, och försöka vara lugn och inte truga. Och sen amma på som vanligt. Tids nog lossnar det. Och han klarar sig ju på bröstmjölk ett tag till.
  • Natulcien

Men ersättning är ju ersättning för bröstmjölk, ett substitut. Så varför skulle inte "originalet" räcka till om substitutet gör det, menar du?
    Visst räcker bröstmjölken ett tag till!
  • Whitetrash86
    Natulcien skrev 2013-09-30 17:15:45 följande:
    Men ersättning är ju ersättning för bröstmjölk, ett substitut. Så varför skulle inte "originalet" räcka till om substitutet gör det, menar du?
    Visst räcker bröstmjölken ett tag till!
    Vad jag fått veta är att ersättningen från 6 månader innehåller andra saker och sånt, medans bröstmjölken stannar kvar på det en 6 månaders behöver.
  • Lily38

Min son är ett år o det går lite trögt på matfronten men han erbjuds o sitter o pillar, styr själv hur mkt el lite han vill äta.. Han ammas fritt övrigt o växer o mår bra :). Bvc har inte uttryckt någon som helst oro o tycker att vi ska köra på, det löser sig.

• Whitetrash86
    Whitetrash86 skrev 2013-09-30 17:42:23 följande:
    Vad jag fått veta är att ersättningen från 6 månader innehåller andra saker och sånt, medans bröstmjölken stannar kvar på det en 6 månaders behöver.
    I vilket fall som helst. Det är ingen fara att ditt barn Ts inte äter mat just nu!
    Mår barnet bra och går upp i vikt (anledning till att jag bytte till ersättning strax efter 6 månader) så finns det ingen brådska att försöka trycka i mat.
  • Lily38

Bm tappar ingen näring vad jag har hört.. Nu kan jag inte länka något fr mobilen men det går ju att googla runt lite om bröstmjölkens näringsinnehåll själv. Läste att den tom blir fetare efter året..

• Flickan och kråkan
    Whitetrash86 skrev 2013-09-30 17:42:23 följande:
    Men det stämmer faktiskt inte:

http://pediatrics.aappublications.org/content/116/3/e432.full

Så här skrev en sjuksköterskestudent i en tidigare tråd om bröstmjölk och näringsinnehåll:

"Jag vet inte vad som ingår i den extra utbildning man har när man vidareutbildar sig till distriktssköterska eller vad din BVC-person har för titel, men jag som sjuksköterskestudent får snällt plugga näringsfysiologi ur en bok för dietister i alla fall. Den bok vi har som kurslitteratur "Näringslära för högskolan" (Red.) Abrahamson, L. (2006) innehåller faktiskt ett avsnitt om vad bröstmjölk innehåller för näringsämnen  

Där finns en liten tabell med humanmjölkens näringsinnehåll som jag tyckte var lite rolig. Man är ju inte van att se vad som finns i tuttarna direkt, det är ju lättare att läsa vad det står i innehållsförteckningen på ett paket ersättning. 

Mogen bröstmjölk innehåller enligt min bok följande per 100 gram:

Energi kJ: 298

Protein g: a) aminosyraanalys: 0,9
    b) N * 6,38: 1,1
    c) kasein: 0,25
    d) vassleprotein 0,64 

Fett g: 
    a) totalt: 4,6
    b) fleromättat: 0,55
    c) mättat: 1,96

Kolhydrater g:
    a) laktos: 6,6

Natrium mg: 20
    Kalium mg: 52
    Kalcium mg: 31
    Järn mg: 0
    Vitamin A RE: 68
    Vitamin D µg: 0,02
    Vitamin E α-TE: 0,3
    Tiamin mg: 0,01
    Riboflavin mg: 0,04
    Askorbinsyra mg: 5,4

Energiinnehållet i mogen humanmjölk är något högre än i komjölk, som i ett genomsnitt av svenska koraser har fetthalten 4,2%. Energin i humanmjölk kommer alltså till endast ca 5% från protein, nära 40% från laktos och nära 60% från fett, vilket skiljer sig mycket från komjölken. 

Fetthalten i modersmjölken varierar mycket. Fettet har en specifik sammansättning och absorberas lättare än komjölksfett. Fettsyrasammansättningen varierar mycket beroende på dieten, på samma sätt som hos andra enmagade däggdjur. 

Okej, eftersom jag sitter och läser innantill så orkar jag inte skriva om det jag läser, utan nu blir det omarkerade citat från boken. Varningen för dietistbabbel av värsta tungvrickarsort:

Proteinet finns i två fraktioner, vassleproteinet (70%) som hvuudsakligen utgörs av laktalbumin, samt kasin (30%). Bland vassleproteinerna ingår bland annat laktoferrin, sekretoriskt IgA och lysozym. Dessa ämnen passerar magsäck och tarm intakta och finns i avföringen. Laktoferrin binder järn och mangan. Fler andra spårämnen kopplas till proteiner, vilket gör spårämnena oåtkomliga för bakterier och samtidigt lättare att absorbera. Även vitaminer som folat, vitamin D och vitamin B12 tycks bindas till vissa proteiner. Sekretoriskt IgA är specifikt för mikroorganismer i barnets och mammans miljö och har infektionsskyddande egenskaper. En stor del av kvävet i modersmjölken finns i form av urea och andra kväveinnehållande ämnen, bland annat hormon som stimulerar tarmfunktionen hos spädbarnet, medan andra inte är kända. Vassleproteinenet beta-laktoglbulin, som finns i stor mängd i komjölk, saknas helt i bröstmjölk. 

Laktoshalten i humanmjölk är högre än i komjölk. Det gör att bröstmjölkuppfödda barn mycket sällan har hård avföring, vilket däremot förekommer hos spädbarn som får komjölksbaserade blandningar. På fullgångna spädbarn inducerar bröstmjölksuppfödning en flora rik på Lactobacillus bifidus. Troligen är det den höga halten laktos i humanmjölk som gynnar tillväxten av bifidusbakterier i tarmen i kombination med andra faktorer. En del av mjölksockret spjälkas av bakterierna till mjölksyra, som ger avföringen den sura reaktion och lukt samt lösa konsistens som är typisk hos bröstuppfödda spädbarn. 

Fetthalten är hög i modersmjölk och den innehåller rikligt med långkedjiga fleromättade fettsyror, främst dokosahexaensyra. Denna fettsyra finner man rikligt av i nervernas cellmembran. Det finns studier som tyder på att barns intellektuella utveckling gynnas av bröstuppfödning. 

Mineralämnena järn och zink är bundna till proteiner. Mineralämnen som t.ex. zink och koppar kan även bindas till fettmolekyler. Koncentrationen är låga för många mineralämnen, men absorptionsgraden är mycket hög. Vitamininnehållet speglar moderns nutritionsstatus. För kvinnor på nordliga breddgrader och i kulturer där de bär slöja och inte ens solbelyser ansiktet finns risk för D-vitaminbrist. Deras bröstuppfödda barn kan då utveckla rakit. Saltmängden varierar stort från ca 60 mmol per liter i kolostrum till 5-7 mmol per liter i mjölken efter 2-4 veckor. 

Bröstmjölken har en förvånansvärt konstant sammansättning trots skillnader i moderns näringstillstånd. Det är främst volymen som minskar vid dålig nutrition, vilket förekommer i fattiga länder. Vid malnutrition blir i första hand innehållet av vattenlösliga näringsämnen otillfredsställande, bland annat askorbinsyra, tiamin och riboflavin. Halten pantotensyra, vitamin B6, biotin, folat och vitamin B12 kan också påverkas. 

MEN

Sen ska man ju inte glömma att bröstmjölken ju dessutom:

* Innehåller artegna proteiner med speciella funktioner
    * Har proteinhalt anpassad efter barnets ålder
    * Har hög fetthalt med lämplig fettsyrasammansättning
    * Har en fetthalt som varierar under måltiden, vilket är positivt för barnets mättnadskänsla
    * Innehåller mineral- och spårämnen i lättabsorberbara former
    * Innehåller infektionsskyddande faktorer (cytokiner, nukleotider, lymfocyter, immunoglobuliner, makrofager, oligosackarider och laktoferrin)
    * Har en varierande salthalt under laktationsperioden, dvs. efter barnets utveckling
    * Ger en specifik tarmflora som motverkar förstoppning och infektioner
    * Innehåller speciella tillväxtfaktorer och hormoner som tycks ha betydelse för tunntarmens utveckling

Angående järninnehållet så innehåller ju bröstmjölk i princip inget järn, men det järn som finns är i gengäld väldigt lättabsorberat. Och järnbrist uppstår ju inte från en dag till en annan, och barn med järnbrist mår ju inte bra heller. Mår man bra så har man knappast järnbrist."

Jag skulle inte oroa mig TS. Ditt barn kommer med största sannolikhet börja med annan mat inom överskådlig framtid
  • Flickan och kråkan
    Whitetrash86 skrev 2013-09-30 18:33:51 följande:
    Flickan och kråkan: Och då vet jag, som sagt var detta bara något som fått höra.
    Det var absolut inget mot dig . Jag har också fått höra detta och det är synd att många är oroliga utan anledning. Jag var det. Efter halvåret försöker ju de flesta att uppmuntra barnet att äta annan mat och när de är redo så äter det. Det är ingen fara om barnet mår bra och växer som det ska.
  • Whitetrash86
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-30 18:36:16 följande:
    Det var absolut inget mot dig . Jag har också fått höra detta och det är synd att många är oroliga utan anledning. Jag var det. Efter halvåret försöker ju de flesta att uppmuntra barnet att äta annan mat och när de är redo så äter det. Det är ingen fara om barnet mår bra och växer som det ska.
    Nä precis!

Så länge barnet växer och mår bra finns det ingen anledning för oro. 
  • Virvelin

Tusen tack för informativa inlägg

Han åt just sin kvällsgröt med god aptit, tom så pass att jag gjorde ytterligare en halv portion. Aldrig hänt tidigare Gröten varierar jag med aprikos, blåbär och hallon. Ibland plommon, så därigenom får han väl lite extra näring. Jag krossar alltid pumpafrön och har i också, för järnets skull. Ja, jag ser ju själv vad jag skriver. Jag antar att vi har vårt på det torra!

Såå tacksam för era inlägg

Svar på tråden Snart 8 månader och vill inte äta mat, helt ointresserad. Blir orolig..