• Grumpy88

Någon som opererat blindtarmen och är gravid?

Jag är gravid med mitt första barn i v 4+1 och har upplevt mycket smärta kring höger sida som lixom muskelvärk som stramar ända upp mot ryggen. Jag opererade blindtarmen för ca 10 år sedan och har haft lite känningar i magen efter att jag gjorde det. Men inte så ofta. Men nu undrar jag om dessa värkar jag får på höger sida kan ha med ärrvävnader som tänjs nu när livmodern växer. Hur som helst, någon som upplevt liknande?

• Svar på tråden Någon som opererat blindtarmen och är gravid?
  • Eleonor01

Jepp har gamla op ärr som det måste blivit sammanväxtningar i. Hade så ont ett tag att jag åkte in akut å fick det bekräftat. Allt eftersom magen växte så flyttade sig barnen å då gjorde det inte lika ont

• Mrs Fii

Jag opererade bort den i våras. Är nu i vecka nio och känner inget av det. Men nu görs ju bara liten titthålsoperation och så var inte fallet för dig antar jag.
    Så det är nog precis som Elenor skriver 

• Grumpy88
    Eleonor01 skrev 2013-09-30 19:52:49 följande:
    Jepp har gamla op ärr som det måste blivit sammanväxtningar i. Hade så ont ett tag att jag åkte in akut å fick det bekräftat. Allt eftersom magen växte så flyttade sig barnen å då gjorde det inte lika ont

Okej men du gjorde kanske ingen titthålsoperation då? Jag får kanske avvakta å se då, hoppas det går över. Tack för svar!
  • Grumpy88
    Mrs Fii skrev 2013-09-30 19:59:28 följande:
    Jag opererade bort den i våras. Är nu i vecka nio och känner inget av det. Men nu görs ju bara liten titthålsoperation och så var inte fallet för dig antar jag.
    Så det är nog precis som Elenor skriver 

Jo jag gjorde titthålsoperation där dem gick in genom naveln. Men jag har haft lite jobbigt med magen tex om jag ligger på magen och stretchar ut magen så lixom sticker det och ilar i naveln där jag har ärret. Så jag vet inte om jag kanske endå har fått nå typ av ärrbildning i magen. Tack för svar!
  • Eleonor01

Jag har gjort tre titthålsop med vardera fem håll å en öppen buk op å det enda jag kände var i ett ärr från titthålsopen. Det känns när de små liven växer :)

• Lilaprick

Hej!

Jag blev gravid med min son 3 månader efter att jag opererat bort blindtarmen (titthålsoperation). De första veckorna (typ 4-8, minns inte exakt) hade jag väldigt ont på höger sida, såpass ont att jag trodde att jag fått ett utomkvedshavandeskap. Ingen grundlig undersökning gjordes men läkarens och barnmorskans hypotes var att smärtan var relaterad till operationen. Det är ju väldigt närliggande områden, när man utreds för blindtarmsinflammation görs ju alltid koll över äggstockar/äggledare, så i mina öron lät det logiskt att det kan vara "tvärtom" vid graviditet. I mitt fall gick det onda över helt efter några veckor, skönt!

• Grumpy88

Åh

Lilaprick skrev 2013-09-30 20:45:23 följande:
    Hej! Jag blev gravid med min son 3 månader efter att jag opererat bort blindtarmen (titthålsoperation). De första veckorna (typ 4-8, minns inte exakt) hade jag väldigt ont på höger sida, såpass ont att jag trodde att jag fått ett utomkvedshavandeskap. Ingen grundlig undersökning gjordes men läkarens och barnmorskans hypotes var att smärtan var relaterad till operationen. Det är ju väldigt närliggande områden, när man utreds för blindtarmsinflammation görs ju alltid koll över äggstockar/äggledare, så i mina öron lät det logiskt att det kan vara "tvärtom" vid graviditet. I mitt fall gick det onda över helt efter några veckor, skönt![/ [quote=71254910][quote-nick]Lilaprick skrev 2013-09-30 20:45:23 följande:[/quote-nick]Hej! Jag blev gravid med min son 3 månader efter att jag opererat bort blindtarmen (titthålsoperation). De första veckorna (typ 4-8, minns inte exakt) hade jag väldigt ont på höger sida, såpass ont att jag trodde att jag fått ett utomkvedshavandeskap. Ingen grundlig undersökning gjordes men läkarens och barnmorskans hypotes var att smärtan var relaterad till operationen. Det är ju väldigt närliggande områden, när man utreds för blindtarmsinflammation görs ju alltid koll över äggstockar/äggledare, så i mina öron lät det logiskt att det kan vara "tvärtom" vid graviditet. I mitt fall gick det onda över helt efter några veckor, skönt!

Åh vad skönt att höra!! :) ringde min mamma idag som är barnmorska och hon konstaterade samma sak! Så jag hoppas att det är så, tiden får avgöra! Om nu inte smärtan blir ännu värre. Hon sa även att när det gäller utomkvedshavandeskap så kan det stråla ner i benet och håller i sig väldigt länge, ibland timmar och det har jag inte kännt så känns lite bättre nu :) tack för svar!!
  • Grumpy88
    Eleonor01 skrev 2013-09-30 20:09:42 följande:
    Jag har gjort tre titthålsop med vardera fem håll å en öppen buk op å det enda jag kände var i ett ärr från titthålsopen. Det känns när de små liven växer :)

Ja det är nog så!! :) hoppas det går över snart! Tack för svar!
  • Lilaprick

Blir smärtan värre får du väl söka akut, men hoppas såklart att du inte ska behöva det. Ska hålla tummarna för dig! Själv sitter jag här med en ljuvlig tremånaders bebis, det trodde jag inte när jag hade som mest ont för nästan exakt ett år sen :)

Lycka till! 

• Grumpy88
    Lilaprick skrev 2013-09-30 21:31:08 följande:
    Blir smärtan värre får du väl söka akut, men hoppas såklart att du inte ska behöva det. Ska hålla tummarna för dig! Själv sitter jag här med en ljuvlig tremånaders bebis, det trodde jag inte när jag hade som mest ont för nästan exakt ett år sen :)

Lycka till! 

Lilaprick skrev 2013-09-30 21:31:08 följande:

Lycka till! 

Tack så mycket! :) hoppas verkligen det inte är något. Så svårt att inte tänka på det heller, man oroar sig för minsta lilla och sen vet man inte utifall man kanske överreagerar. Men såklart känns något inte rätt så är det väl alltid bättre att kolla upp det. Gud så mysigt med en liten plutt! Kan inte ens tänka mig hur det kommer vara nästa år när man förhoppningvis sitter och gosar med en liten själv! Längtar så otroligt! :)
Svar på tråden Någon som opererat blindtarmen och är gravid?