• Anonym (kylen)

Hur länge har ni kyl/frys öppen?

Ja, jag vet
    men det är ett känsligt ämne för mig
    eller rättare sagt för min sambo...

Han är så rädd för att det ska bli varmt i kylen eller frysen att jag inte ens får  ha den öppen 1-2 sek

Det gör det omöjligt för mig att ställa in varor
    ännu mindre att hinna hitta det jag söker efter

han blir helt tokig om den är öppen
    och säger att alla matvaror förstörs

Så nu behöver höra hur alla andra gör
    Är det så att man inte kan ha dörren öppen mer än några sekunder?

Hur gör ni?
    Finns det någon fakta jag kan ge honom om att maten inte blir förstörd.
    Jag har ju bott själv och inte ha nån mat blivit förstörd för att jag haft den öppen.

• Svar på tråden Hur länge har ni kyl/frys öppen?
  • Archandra

Både min man och jag är nog lite som din sambo. När vi packar in mat efter veckohandlingen sätter vi in några saker i taget och stänger dörren emellan. När vi äter middag eller gör frukost sätter vi in mjölk, smör och pålägg direkt efter att vi hällt upp/brett mackor etc istället för att ha kylvarorna stående på bordet. Jag vet egentligen inte varför det har blivit så, men mjölken både smakar och håller bättre när den är så kall som möjligt och energiåtgången blir ju lite lägre. Jag kan dock inte påstå att det är en helt genomtänkt strategi från vår sida.

• Whitetrash86

Klart att man kan ha den öppen längre än 2sek. Våran kyl/frys varnar om den lämnas öppen för länge... detta sker efter typ 20-30min.

Dock gör jag allt jag kan för att inte ha den öppen för länge iaf. Saker ligger på "rätt" plats så att jag vet vart det är och inte behöver leta samt att jag vet vad jag vill ha innan jag öppnar.
    När det gäller att lägga in så packar jag upp allt som ska in i kylen och ställer det på diskbänken innan jag börjar ösa in det (till skillnad från än vän som plockar upp enstaka saker från kassarna och därav lämnar kylen öppen lääänge) 

• Aniiee

Jag har kylen eller frysen öppen tills jag är klar i den. Om jag packar in varor från handling så kanske 5-10 minuter (frysen börjar tjuta efter 5 minuter, inte för att den blir för kall egentligen, den är inställd så pga blindstyren i familjen). När jag lagar mat så har jag skåpen öppna tills jag tagit fram det jag behöver.

TS, jag antar att din sambo inte plockar fram matvaror? Inget smör framme till frukosten eller ketchup till pastan?

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • nozpa

Vår frys piper efter 2 minuter. Brukar hinna stänga den innan. Men kylen har jag öppen tills jag är klar. Känns inte som att det är bättre att öppna, stänga helatiden än att låta den vara öppen medans man plockar in/ur.

• Yang

Får väl vara öppen så länge som det behövs. När vi packar in efter storhandling eller när jag torkar ur den blir det väl några minuter i taget i alla fall. 

Sambon har lyckats lämna den på glänt över natten vid ett par tillfällen. Har inte hänt nåt annat än att den gått för fullt och det har blivit frost på kylelementet, inget var dåligt eller förstört.

Och jag tycker själv jag är lite nojig när det gäller datummärkning och liknande och vill absolut inte äta något som är dåligt.

• fjonkelina

Om ni inte använder kylen till att ta fram mat ur så förstår jag inte varför ni ens handlar hem mat?? Vem 17 hinner ta fram eller ställa in under 2 sec? Hur plockar ni in matkassarna i kylen? Räknar ni typ klara,färdiga,gå....?

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Anonym (kylen)
    fjonkelina skrev 2013-09-30 20:55:29 följande:
    Om ni inte använder kylen till att ta fram mat ur så förstår jag inte varför ni ens handlar hem mat?? Vem 17 hinner ta fram eller ställa in under 2 sec? Hur plockar ni in matkassarna i kylen? Räknar ni typ klara,färdiga,gå....?

Haha ja typ
    han är helt tokig

Speciellt med frysen,
    Därför är det ju ingen ordning där inne heller så jag hittar inget när jag ska ha något.
    Då tar det ju längre tid och då kan han ropa. 
    -Stäng frysen!!!! Och jag får ibland stänga utan att ha utfört uppdraget...          
  • Anonym (kylen)
    Aniiee skrev 2013-09-30 20:39:25 följande:
    Jag har kylen eller frysen öppen tills jag är klar i den. Om jag packar in varor från handling så kanske 5-10 minuter (frysen börjar tjuta efter 5 minuter, inte för att den blir för kall egentligen, den är inställd så pga blindstyren i familjen). När jag lagar mat så har jag skåpen öppna tills jag tagit fram det jag behöver.

TS, jag antar att din sambo inte plockar fram matvaror? Inget smör framme till frukosten eller ketchup till pastan?

Jodå, han kan till och med glömma smör och sånt ute över natten
    det glr aldrig jag.

Så jag förstår inte denna orimliga fobi för öppna kyl/frys dörrar   
  • La Lola

Herregud! Låter ju helt skruvat.
    Tror han att mat blir dåligt så fort?

Här är det öppet tills man är klart.
    Rätt o slätt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Aniiee
    Anonym (kylen) skrev 2013-10-01 00:11:17 följande:

det glr aldrig jag.

Påpeka det för honom. För det är bara absurt. Eller börja slänga allt som stått framme i mer än 5 minuter, det gjorde min kompis när hans kille var så där. Efter att ha köpt 7 smörpaket på en vecka så insåg han hur absurt det var. =)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Anonym (Minuter)

Klart den kan vara öppen längre än så, men det innebär ju att kompressorn får jobba mer och drar mer ström. Är det öppet i kylskåpet mer än 5 min åt gången så är det klart det påverkar den mat/dryck som står där inne, men någon större fara är det säkert inte. Frysen är nog ännu mindre känslig, men den får ju jobba mer än kylen också.

Jag stänger kyl/frys om jag inte tänker använda den på, säg, 20 sekunder.

• cheese

Din kille har en noja som inte är redigt normal. Jo man kan ha kyl och frys öppna väldigt långa stunder utan att man ska behöva oroa sig för att något blir dåligt. Om du vill bevisa för din kille om det ens går så lägg en termometer där inne så kommer det ta i alla fall ett par minuter innan ni ens ser att den rör sig neråt och det kommer gå väldigt sakta. Det är ju inte precis som att kylen slutar kyla för att du öppnar dörren. Mer att värmen kommer in och den får svårare att hålla den temperatur den ska hålla. Så var kylen eller frysen gör först är att den kyler mer eftersom termostaten visar på att den inte är på rätt temperatur.

Men att inte ens kunna öppna kylen för att ställa in varor eller frysen för att plocka ut varor för att äta. Det är mer ett sjukt beteende. Men som sagt vem vill ha någon stabil runt sig i dessa dagar vara lite vrickad är ju inne nu för tiden.

• cheese
    Anonym (kylen) skrev 2013-10-01 00:11:17 följande:

det glr aldrig jag.

mmh om jag vore du skulle jag nog ta en titt i den där frysen. Han gömmer säkert något gammalt ex där inne som han inte vill du ska se.

För som sagt glömmer han smöret ute under natten och har noll problem med att använda det dagen efter så är det ju ingen bakterie skräck precis det rör sig om. 
  • Anonym (kylen)

självklart har jag den öppen när han inte är hemma
    lite extra bara för att
    hehe  

• Anonym (!)

Jag har den öppen så länge jag vill, tills jag är klar alltså :D Jag brukar oftast lyckas hålla lättmjölken fräsch så där 3 dagar efter datumet gått ut trots det :)

• Anonym (Pedant)

Vi tar det vi vill ha och ställer in det direkt när vi är klara. Inget står framme under måltiden, t ex mjölk. När vi har handlat ställer vi allt på diskbänken och sen plockar vi in det i kyl och frys! 

(Blir tokig på en del som stället alla påsar på golvet och sen öppnar kyl och frys, samt skafferiet på vid gavel och sen ställer in allt. Det borde ju ta väldigt lång tid samt att det går åt massor av energi).

• Anonym (Vera)

TS, ditt problem är ju inte hur länge det är rekommenderat att ha kylen öppen, ditt problem är din man, som verkar styra dig. Säg till honom att han är en idiot och får skärpa sig, jag hade aldrig toleretat att min man behandlade mig på detta vis. Är han svagbegåvad, eftersom han inte fattar att inget händer på några sekunder eller öär det vanligt att han är så här?

• LadyViolette
    La Lola skrev 2013-10-01 00:12:20 följande:
    Herregud! Låter ju helt skruvat.
    Tror han att mat blir dåligt så fort?

Här är det öppet tills man är klart.
    Rätt o slätt.
    Precis, håller med Lola. 

Jag brådskar inte och maten blir inte dålig. Tror han maten ska tina i frysen på momangen bara för att du öppnar dörren??  
Svar på tråden Hur länge har ni kyl/frys öppen?