Erfarenheter av förskolor i Tullinge/Tullingeberg?
Min dotter ska börja på dagis i april. Jag väljer framför allt mellan förskolorna Solrosen, Karlavagnen och Nyängsgården. Någon som har erfarenheter, positiva eller negativa, från dessa?
Min dotter ska börja på dagis i april. Jag väljer framför allt mellan förskolorna Solrosen, Karlavagnen och Nyängsgården. Någon som har erfarenheter, positiva eller negativa, från dessa?
Piff, paff, PUFF! Tullingebor - hör av er! :)
Hej!
Vi har precis ställt sonen i kö i tullinge, för vi flyttar dit i januari. Hakar på här och ser om du får några rekommendationer. Vi valde att ställa oss i kö till nyängsgården, solliden, rodret och grindstugan, de två sista bara för att det är närmast oss men tycker att de två förstnämnda lät bäst när jag läste om dom. Och ett familjedaghem, men jag har inga större förhoppningar om att få plats där, brukar väl vara tryck på såna...
Vad kul - då kanske vi ses på Nyängsgården; jag har valt det i första hand! De bygger ju ut, så man får ganska lätt plats där, har jag hört. Söker ni plats till januari eller senare?
Nja, det var tydligen ingen annan som ville svara oss :/ Men efter egna efterforskningar bland vänner och bekanta, samt egna besök på nedanstående fyra ställen, har jag dessa intryck:
- Solrosen: Litet, mysigt och till synes lugnt dagis med gullig personal - jag skulle valt det på första plats om vi bott lite närmare. Det ligger på bottenvåningen i några vanliga bostadshus, vilket säkert vissa kan se som ett minus av vissa. För mig spelar det dock ingen roll, jag tyckte där verkade mysigt ändå. På småbarnsavdelningen spelar de dockteater varje fredag för barnen... <3
- Nyängsgården: Har hört både bra och dåliga saker om detta. De som trivs tycker att personalen är bra och att det är spännande med nyrenoverade lokaler. Jag gillar att de är mycket ute (minskar infektionsrisken), äter ofta mellis ute etc. På minussidan låg att det var rörigt, men de bygger ju om så förhoppningsvis är detta övergående. Jag vet också en förälder som tagit sitt barn därifrån pga bristande rutiner. Detta lär dock ha hört ihop med en del personal som nu slutat. Jag valde Nyängsgården i första hand dels p g a läget, dels p g a en förtroendeingivande och positiv berättelse från en mamma som har sitt barn där nu. Jag tyckte också, som du, att deras hemsida ger ett positivt intryck av verksamheten. Och så har de öppet rätt länge vilket jag kommer att behöva. (Alla kommunala dagis har ju skyldighet att ha öppet till 18.30, men vissa anger ändå att de stänger tidigare. Känns skönt att inte behöva förhandla om detta när behov uppstår.)
- Karlavagnen: Många som går där verkar nöjda, så personalen är säkert bra. Dock tyckte jag att ledningen var knepig, och jag har hört en direkt skräckhistoria om just ledningen också, samt en lärarstudent som tackade nej till att jobba där, vilket har avskräckt mig litegrann - för det är ju ledningen man måste kontakta om man får problem av något slag... Lokalerna var fina och gården ser ju supermysig ut. Jag ser ofta barngrupper (med lärare förstås!) gå ut på promenad utanför mitt hus :)
- Grindstugan: Jättefina lokaler, väldigt rent och städat och supergenomtänkt pedagogik vad det verkar. Mitt intryck efter besöket var positivt, de verkar tänka nytt och konstruktivt. Vet även en förskolepedagog som valt detta dagis åt sina egna barn. Ett litet minus var att när jag räknade på personaltätheten så låg den lite lägre än övriga, men om du funderar på detta så fråga dem för säkerhets skull, tycker jag - siffror kan ju ljuga ibland... Låg dock lite långt bort för oss.
- Rodret och Solliden har jag inte besökt. Det enda jag vet är att det är lång kö till Rodret och att det tillhör samma organisation som Grindstugan. Römossen är det också lång kö till.
Man kan få ta del av föräldraenkäter från de dagis du funderar på om man mailar kommunen. Man ska visserligen läsa dem med viss källkritik, eftersom det ibland är få föräldrar som svarat, vilket ju påverkar säkerheten i svaren. Ett enda avvikande svar kan t.ex. göra en skillnad på flera procent! :) Men jag tyckte ändå dessa var en hjälp i besluten. Du mailar anders.magnusson@botkyrka.se för att få dem.
Lycka till med ditt beslut och välkommen till Tullinge!
Kan bara svara om solrosen, bor ovan på:)
Verkar vara bra ! Glada barn de är ute mycket vilket jag antar är bra, har musik o sång stunder, dansar o så. Personalen verkar vara mycket bland barnen, sitter inte i ett hörn utan är med o leker o gungar, får lätt barnen med sig o hjälpa till, kratta o sopa hittat ofta på saker o går i väg o så...
Lycka till !
Ja, Alvy, exakt så var mitt intryck också :)
Ett litet tillägg till mitt förra, långa svar: Självklart kan man hitta både negativa och positiva röster om alla dagis. Mina intryck är högst personliga och utgår från det jag tycker är viktigt och det jag hunnit se och höra på den korta tid jag forskat i detta. Fullt ut kan man ju inte veta förrän ens barn verkligen går där. Om du, pmb, har möjlighet att boka in några besök på de förskolor du funderar över är detta förstås det bästa! För mig var det mkt givande, även om det också gjorde valet ännu svårare, hihi... Men nu är valet gjort - nu kan man bara hoppas att det blir bra i slutändan, vilket dagis det än blir :)
Vi söker till februari. Flyttar i januari så det får bli start efter. Men börjar redan bli nervös... :-\
Soffiproppan: jag tänkte skicka dig ett pm men det gick ju inte! :) Så då skriver jag lite kort här. Har ni fått reda på var ditt barn hamnar? Är ni nöjda?
Jag skriver från mobilen så jag kan inte se om den här tråden är gammal eller inte men jag tänkte bara skriva att min son går på solrosen på tullingeberg och det är en jätte bra förskola enligt mig! Det är en liten förskola så barnen känner all personal och personalen är verkligen underbar! Min son älskar sin förskola och springer in utan minsta lilla gnäll på morgonen, han var dock lite ledsen vid lämning de första veckorna men det hanterade personalen jätte bra.
Jag skulle verkligen rekommendera solrosen!
Mandis: känner du till de andra förskolorna nåt? Vi fick plats på nyängsgården men jag funderar fortfarande på grindstugan. Den ligger bättre till o jag är lite orolig att vi ångrar oss senare. Gud vad svårt det blev!
Tyvärr känner jag inte till dom förskolorna men det
Jag kan säga är att närhet till förskolan betyder mycket! Vi har nära till solrosen och det är jätte skönt att kunna ta sig dit på 5 min på morgonen.
Du kanske kan ordna med besök på de förskolorna som du funderar på så får du se hur dom känns?
Oj intressant att ni gillar nyängsgården. Jag tog min son därifrån! De är otroligt disciplinära och säger bara till barnen. Ute var inte de på hela veckan. Inte när vi var där iaf! Ingen gård som är rolig att leka på eftersom de byggt ut all yta. Asfalt och snappat leksaker ute. Men alla har väl olika erfarenheter.
Det där var innan sonen börjat. Vi bytte därifrån. Nu går han på rodret och älskar det