• Noonaamy

Lungcancer?

Hejsan jag skriver angående min mamma som jag är orolig för. Om man har lungcancer vilket jag undrar om min mamma har (hon är 45 år gammal), har ni som har eller haft det något utav dessa saker:

1. Min mamma har nu i nästan 3-4 månader haft torr hosta och hostar upp lite slem ibland.
    2. Ingen feber.
    3. Ingen frossa.
    4. Ont i vid njurarna lite.
    5. Måste äta ofta eftersom hon får annars ont eller mår illamående (hon har operarat bort gallsten om ni undrar ..) men samtidigt så blir ibland inte mätt, & efter en timme eller så måste hon äta något lite igen. Efter hon har haft ont måste hon kissa efteråt. 
    6. Hon är både bra men kan vara dålig i magen på dagarna.
    7. Hon röker inte och har aldrig gjort det heller. 
    8. Ingen astma. 
    9. Känner sig trött då och då. 
    10. Lite öm på ena sidan av magen och inte den andra. Inte som en knöl utan som att hon har hostat för mycket. 

• Svar på tråden Lungcancer?
  • Dr Mupp

Min mamma dog i lungcancer. Inga symtom förutom lite trötthet. Cancern upptäcktes när den spridit sig till hjärnan och gav synrubbningar. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Noonaamy skrev 2013-10-03 21:51:07 följande:
    Vad hade hon mer för symtomer elr vad det bara trötthet?
    Inga andra symtom förrän cancern satt i hjärnan. Efter det gick det dock snabbt utför.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tulpanblomman

Min mamma har dött av lungcancer, hon fick hosta som aldrig gick över som symtom inget annat, när det sedan konstaterades att det var LC så hade det spridit sig till huvudet, hon dog efter 4 månader. Men om din mamma inte röker så är väl inte risken så stor att det är lungcancer de flesta som drabbas är ju rökare eller fd rökare  

• tooschoolforcool

Om hon aldrig rökt tror jag definitivt inte att det skulle vara lungcancer. Kanske om hon bott med en rökare eller jobbat typ i en rökig bar i många år eftersom secondhand rök är lika illa som att röka själv. Eller om hon någonsin blivit utsatt för asbestos. Men inte annars, inte så pass ung. Men klart hon ska få hostan utredd så hon slipper leva med den. Får hon en lungröntgen kan hon/du även sluta oroa er.

Noonaamy skrev 2013-10-01 01:04:04 följande:
    Hejsan jag skriver angående min mamma som jag är orolig för. Om man har lungcancer vilket jag undrar om min mamma har (hon är 45 år gammal), har ni som har eller haft det något utav dessa saker: 1. Min mamma har nu i nästan 3-4 månader haft torr hosta och hostar upp lite slem ibland. 2. Ingen feber. 3. Ingen frossa. 4. Ont i vid njurarna lite. 5. Måste äta ofta eftersom hon får annars ont eller mår illamående (hon har operarat bort gallsten om ni undrar ..) men samtidigt så blir ibland inte mätt, & efter en timme eller så måste hon äta något lite igen. Efter hon har haft ont måste hon kissa efteråt.  6. Hon är både bra men kan vara dålig i magen på dagarna. 7. Hon röker inte och har aldrig gjort det heller.  8. Ingen astma.  9. Känner sig trött då och då.  10. Lite öm på ena sidan av magen och inte den andra. Inte som en knöl utan som att hon har hostat för mycket.   

• tooschoolforcool

Kom inte med, men endast 15% av de som drabbas är icke rökare. Tidiga symptom är just kronisk hosta, smärta i arm( ar) och skuldra/skuldror, i bröstet eller ryggen som inte går över, och det utan att man skadat sig på nåt vis. Andnöd vid minsta ansträngning. Och även upprepade infektioner som bronkit eller lunginflammation, speciellt om tumören sitter nära luftvägarna så den förorsakar en obstruktion. Men det är ju väldigt lätt och smärtfritt att göra en röntgen.

tooschoolforcool skrev 2013-10-05 02:41:30 följande:
    Om hon aldrig rökt tror jag definitivt inte att det skulle vara lungcancer. Kanske om hon bott med en rökare eller jobbat typ i en rökig bar i många år eftersom secondhand rök är lika illa som att röka själv. Eller om hon någonsin blivit utsatt för asbestos. Men inte annars, inte så pass ung. Men klart hon ska få hostan utredd så hon slipper leva med den. Får hon en lungröntgen kan hon/du även sluta oroa er.

• Noonaamy

Fått veta precis att min mamma har en elakartad cancer. Hon har njurcancer och som har gått till lungan också. För jävligt känns det. 

Svar på tråden Lungcancer?