• Smultronet84

Hur skulle ni göra i denna fallbeskrivning?

Hejsan,
    Jag sitter här med en skoluppgift och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga...
    Är nu nyfiken på hur ni tänker och vad ni skulle göra i den här situationen.

Du har praktiserat ett anta veckor på en allmänpsykiatrisk avdelning och det börjar nu närma sig sista dagen. Du har fått bra kontakt med Emma, en 28 årig tjej som fått diagnosen bipolär sjukdom. Hon vårdas på avdelningen i ett manisk skov.
    Ni har pratat ganska mycket och hon blir alltid lika glad varje gång du kommer till avdelningen. Hon har berättat ganska så mycket om sig själv och nämner ibland händelser i sitt liv som hon berättar i förtroende eftersom hon litar mycket på dig.
    Nu är Emma orolig för att ni ska tappa kontakten när du slutar och vill byta mobilnummer med dig, hon räknar med att snart bli utskriven och tycker att det skulle vara jättekul att ses ibland och kunna ta en fika.

Hur skulle du ha gjort i denna situation?

Vore kul o höra vad ni tycker o tänker....

• Svar på tråden Hur skulle ni göra i denna fallbeskrivning?
  • JECJ

Nej, du måste lära dig att skilja mellan arbete och privatliv så varför inte börja direkt? I din arbetsroll så kommer du möta massor med personer som vill behålla kontakten ( speciellt bipolära personer då dom kan bli överförtjusta i olika personer i perioder för att sedan hata dom ). Du kommer inte kunna vara personlig med alla för då har du snart 100 tals psykiskt sjuka personer som vill vara din bästis och som blir sura när du inte hör av dig dagligen. Det går inte heller att välja vilka du blir privat med eller inte, ryktet sprider sig och andra kan känna sig orättvist behandlade. Jag har själv jobbat med psykiskt sjuka och även om jag inte delade med mig av något privat så letade dom upp mobilnummer och adress själv. Det är inte så kul att inte kunna grilla med vänner utan att det står en psykisk sjuk person i trädgården.. Eller vakna varje lördag morgon av att en man du vårdat vill komma in och äta frukost med dig. Jag har många sådana exempel och jag kan garantera att man blir rätt trött på det ;)

• Smultronet84

Tack för att du delade med dig :)
    Får jag fråga dig hur man på ett bra och proffesionellt sätt förklarar för en psykiskt sjuk person varför det inte är lämpligt att man skall ha kontakt utanför arbetet?
    Jag vet ju att det inte är lämpligt att bli privat inom arbetet men jag funderar på hur uppgiften är formulerad, att jag snart skall sluta på min praktik och personen vill ses efter det?
    Finns det någon lag eller regel som bestämmer att man inte får umgås med en vårdtagare när man inte längre arbetar?
    Tack igen
    /Anna

• Mamori

Ja det anses som oetiskt och du kan nog helt enkelt säga att du inte får.

• Dina08

Nej, det är inte en privat relation ni har utan du har lärt känna henne i ditt blivande yrke. Lika naturligt som att inte ha sina klienter på sin privata Facebook.

• Noli

Det vore mycket oetiskt. Du har lärt känna henne i din yrkesroll och på så vis tagit del av hennes liv på ett sätt som du inte skulle gjort genom en vanlig bekantskap. Det vore inte rätt att inleda en privat relation på de premisserna då ni inte går in i relationen under samma förutsättningar.

Sedan finns det förstås andra anledningar som att du kanske skulle känna ett fortsatt ansvar för hennes mående, som skulle kunna innebära en tung belastning för dig rent privat osv. 

Svar på tråden Hur skulle ni göra i denna fallbeskrivning?