Örininflammationpå barn????
HUR kollar de om ens barn har öroninflammation, vad i örat är det de kollar efter??
Ngn som vet, sitter här och funderar. Ska ta Liam till läkaren idag för att kolla öronen.
__KRAM K__
HUR kollar de om ens barn har öroninflammation, vad i örat är det de kollar efter??
Ngn som vet, sitter här och funderar. Ska ta Liam till läkaren idag för att kolla öronen.
__KRAM K__
Dom lyser i örat och kollar om trumhinnan är röd.
Inget som gör ont men kanske killar lite.
Aha tack för ditt svar,
Hade ingen idé alls på vad de tittar efter.
Tackar och bockar.
__KRAM K__
vet inte vad den heter, men de hade en apparat som de mäter trycker med o får info om det finns vätska eller inte i örat, den gjorde inte alls ont och var riktigt bra
tyvärr är de stenhårda på pencillin här , tror vi inte fick ngt förrens vi åkte in 4-e ggr på några månader =/
Så de ger inte gärna pencillin. Vet inte om Liam har öroninflammation, men ngt irriterar honom i öronen.
Hoppas han får hjälp direkt. han har varit sjuk så mkt den senaste månaden. Mest i väldigt hög feber.
Tack för ditt svar!!!
__KRAM K__
Jag tänker ställa till med ett satans liv när den dan kommer att våran Pontus har ont i örat och inte får pc.
Är själv öron barn och får fortfarande öroninflammation och den smärtan är f-n det värsta man kan ha!!
Blir mörkrädd när jag läser i böcker att föräldrar kan vänta tills morgonen med att gå till läkaren,,,tror jag inte man skulle sagt om man haft öronvärk.
Liam sover som han ska och är inte grinig alls.
Men feber + att han tar sig för örat eller bak i nacken, eller kutar huvudet mot axeln. ALlt deta medans han springer runt och leker. Fattar inte vad det är. Ringde sjukvårdsupplysningen förra veckan och de sa att jag skulle kontakta VC om det inte försvann..
__KRAM K__
Jag menade inte något som kritik ....om han inte är så påverkad är det kanske inte någon fara. Brukar va värre på natten också. men han kanske är lite röd i örat.
Kanske är så att det kliar och kittlar i örat som det kan göra när man är förkyld. är man snorig med kan det ju göra saken värre. Kan va en vaxpropp också.
Kan hjäpla till att sova högt och ge näsdroppar så kanske det släpper lite. Hm...jag skulle nog åka in och låta dom titta. Vi har varit sjuka ett bra tag här med hosta och snor så dom tittade i hans öron men dom va ok men det kan ju gå snabbt med öronen.
Kanske ge honom avledon och se om han slutar ta sig mot örat. Tänkt på o9m han tar sig mot nacken också så det inte är något värre. han är inte stel i nacken?
min son har haft "vet intehur många" öroninflamationer...en ´gång fick vi vänta på akuten i typ 4 timmar (och ja..han skrev KONSTANT hysteriskt, jag höll på o bryta ihop)
men det märks nu på slutet att de inte gärna ger pencillin...blivit hemskickade med att hålla för näsan o trycka....en del ggr har det faktiskt hjälpt, men oftats har de ju ändå kommit tillbaka ett par veckor senare..nu har han "peppar peppar" klarat sej bra på slutet..
Hur gammal är er Liam? Har ni en näsfrida som ni kan hjälpa honom att suga ur snoret så det inte sitter och fastnar...men han kanske kan snuta sig själv. har man trånga örongångar kan det lätt gå upp i öronen. Är du säker på at det är öronen han tar sig mot..kan va över käken med å trassel med bihålorna.
scorpionan: gud va jobbigt!! Fattar inte det här med att dom inte ger pc..har man ont så har man.
Har käkat det vet inte hur många i mitt liv och det tar fortfande på mig. Tror för egen del att det kan va värre för öronen att inte få hjälp med läkningen...att det ger ärr och i slutet kan leda till nedsatt hörsel. men inte alltis så lätt att stå imot läkaren och kräva vård men som sagt mig får dom bära ut om dom int eger mig det eller så kommer jag köpa det svart.
Snossan: Jag tog det inte alls som kritik, kanske skulle jag bli bättre på att rita smilisar
Liam bli 2år nu i mars. Tror det är öronen. Lutar örat mot axeln, eller håller handen bak i huvudet. Men viist kan det vara öronvax åxå. Ingen aning. vi fick iaf en tid på vc nu kl.10,45 så får vi se vad de hittar. Det är värst på morgonen och kvällen. Jag vill mest veta vad det är. Han verkar ju inte ha så väldigt ont då hanfungerrar som vanligt.
Jo han kan väl snyta själv, skapligt iaf. Han har legat i 40graders feber hela förra veckan. Febern försvann och det här m örat dök upp istället. I veckan har han pendlat lite i temp. Upp till 38,5grader och sedan ner till strax under 37.
__KRAM K__
Å va skönt!! Så tråkigt när man uppfattas som hon med pekpinnen!! Va skönt att ni har tid. Får vi vänta och se Skickar piggelin glass till lill herrn!!
mmen period var riktigt riktigt jobbig, vi var nog så slut både sonen o jag att jag helt enkelt inte orkade bråka...
det kommer ju oftast i samband med förkylningar o nästäppa, så man är skapligt noga med att han inte får bli täppt, men hjälper ju inte alltid...
(men jag måste ge min son en eloge, jisses va duktig han har varit med att hålla för näsan o "trycka" liksom ..en annan hade ju glömt hela tiden *Fniss*
Anledningen till att man kan vänta till dagen med att åka in med barn som har ont i öronen är att penicillin ändå inte verkar så fort. Penicillin ges mot bakterier, ej mot smärtan som kommer av vätskeökningen och den tilltäppta gången mot munhålan. Ge istället ordentligt med smärtlindrande och näsdroppar, de verkar nästan med en gång. Penicillin ska sättas in när det behövs, men har ingen verkan mot förkylningsont (som kan göra mycket ont, har själv en dotter som haft det vid förkylningar). Och om penicillin sätts in för ofta i onödan så utvecklas penicillinresistenta bakterier, och då har vi ett ännu större problem bland våra barn.
När jag får pc mot öroninflammation tar det inte många timmar innan den värsta smärtan släpper. Finns dom som int etål pc från börjann och dom klarar sig dom med med andra prepperat.
Mina barn har haft mycket öroninflammationer sk öronbarn.Min äldsta fick sin första när hon var ett halvår och sen fortsatte det minst en gång i månan eller när antibiotikan var slut(tål inte penicilin).Hon fick ialla fall antib varje gång.När hon var 1.5 år fick hon en "riktig" öronläkare och hon sa det får hon en öronin till nu snart så blir det akutoperation av rör.En vecka efter det var sagt fick hon det igen.In på operation ,det var inte kul att lämna henne där.När hon var färdig sa läkaren att hon hade haft så mycket vätska i örat att hon inte hade hört något på det.Hon är 4år idag och helt frisk med rör i båda öronen.När den lille killen blev 7månader började samma visa igen han fick oxå behandling men när han blev flyttad till min dotters öronläkare slutade han att få öroninfl efter ett tag,skönt!!Idag är han 2.5år och har inte haft en öroninfl på 1.5år.Stå på er och kräv medicin det gör skitont och värker det hål kan det påverka hörsel.Tack för mig.
Kommer det att kosta ngt idag då jag går till VC???? Han ska troligen träffa både sköterskor och en läkare.
__KRAM K__
Nä det ska det inte göra..nu har jag i för sig frikort men det gäller väl inte mitt barn. Vi har inte betalat när vi gått till hans bvc läkare. Tror det ska va gratis om det inte är akut..men inte helt säker.
Barn går gratis till alla läkare tills de fyller 20 år.