Satans jävla inkompetenta hundägare!
Var nyss ute med min hund och på gatan (bakom buskarna) ser jag en kvinna som står still och tittar liten neråt vilket jag tolkar som att hon har en hund som nosar omkring där.
När jag ropar på min hund för att den inte ska springa fram bakom buskarna så tittar kvinnan upp och ropar: Sätt koppel på na!
Varför det? svarar jag.
Garanterar du att hon inte springer fram då? (Det är en hane men jag orkar inte rätta kvinnan)
Ja, vi ska inte längre än hit svarar jag varpå kvinnan (som lyft upp sin hund) börjar gå iväg och efter en bit sätter hon ner sin hund.
Att jag inte skulle längre är för att jag är sjuk så hunden får ta långpromenader sen när övriga familjen kommer hem, nu släpper jag bara ut hunden så han får kissa.
Nu råkar jag veta lite om den här kvinnan och hennes hund. Hennes hund, en liten vit lurvig sak, gillar inte andra hundar. Hunden morrar och anfaller direkt efter ett halvt sniff i luften.
Det finns flera stycken såna hundar i den här byn, oftast små eller mellanstora men även två (vad jag vet) större hundar varav den ena bitit ihjäl en liten hund för ett par år sen.
Vad är det med såna ägare? Är de helt dumma i huvudet eller vad? VARFÖR går man inte på kurs och lär sig hur man gör med aggressiva hundar?
Varför ser man inte till att andra ska behöva anpassa sig och gå omvägar för att de inte an hantera sina hundar?
Den ena lite större aggressiva hunden har en ägare som snart inte orkar hålla hunden. De flesta är faktiskt lite äldre damer som äger dessa aggressiva hundar när jag tänker efter... Nå, hon med den lite större hunden har iaf skaffat ett noskoppel såg jag häromdagen så hon har iaf fattat att hon snart inte kommer att orka hålla i.
Min hund är mindre än en katt och älskar alla. Inte superlydig alla gånger (löptikar har han mycket svårt att låta bli) men vi jobbar på det. Vissa hundar går han helst inte förbi för de vet han att de hoppar på och är otrevliga. Han går förbi med någon i familjen, men man ser tydligt på honom att han helst gått en omväg. (Han böjer kroppen som en ostbåge på tvären för att komma så långt bort från hunden som möjligt.)
Det är skitirriterande att anpassa sina promenader och inte kunna släppa honom fält en stund på ett fält vi har i närheten eftersom det kan komma idiotägare med sina aggressiva hundar.
Vad fan ska det behövas införas hundbesiktning på samma vis som bilbesiktning för att folk ska förstå att de måste uppfostra sina hundar och ta tag i såna här problem?