• TiNaJ01

Kan katter äta fisk eller inte?

Hur är det med att ge katter fisk? Tonfisk, kokt fisk osv. Är det farligt för katten?
    Hur mycket fisk kan man ge katten? Våran katt har fått mycket kokt makrill (utan ben förstås), men har läst att katter inte ska ha fisk? Hur ligger det till?  

• Svar på tråden Kan katter äta fisk eller inte?
  • LillGris

Har aldrig hört att de inte ska äta fisk? Mina får strömming och torsk, det har jag aldrig hört ska vara farligt?

• Fridayyy

Jag har alltid gett tonfisk på burk, lax, makrill, torsk, sej...allt. Ena katten blev 21 år.

• micha123

De är inte bra att ge katter för mkt fisk eftersom fisk innehåller tungmetaller som inte är bra i stora mängder. Dessutom brukar fisk ha ett mineralvärde som är så högt att katten kan få problem med njurarna. Finns tonfisk på burk speciellt till katter. Självklart kan katten få fisk men inte i större mängder och för ofta.

• Burberry

Sommartid metar vi fisk åt katterna. Så gjordes också i mitt barndomshem. Alla katter som dött en naturlig död (=ej blivit påkörd av bilar) har blivit gamla, och alltid varit friska

• Fridayyy
    micha123 skrev 2013-10-01 12:23:02 följande:
    De är inte bra att ge katter för mkt fisk eftersom fisk innehåller tungmetaller som inte är bra i stora mängder. Dessutom brukar fisk ha ett mineralvärde som är så högt att katten kan få problem med njurarna. Finns tonfisk på burk speciellt till katter. Självklart kan katten få fisk men inte i större mängder och för ofta.

Det blir ju inte så stora mängder som de äter genom åren ändå...vet inte hur det är med katter som lever i "fiskebyar".
  • Harvester

Man kan ge fisk men inte bara, de kan då få problem med bristsjukdomar. Just tonfisk på burk kan innehålla histaminer varför man bör ge kattonfisk. Precis som för människor är det ju inte bra med för mkt fisk sv de sorter som innehåller tungmetaller etc men katterna blir ju inte lika gamla som oss så de kanske inte hinner få så mkt problem av upplagrade gifter, har inte sett ngn studie på det.

• Harvester
    Burberry skrev 2013-10-01 12:30:47 följande:
    Sommartid metar vi fisk åt katterna. Så gjordes också i mitt barndomshem. Alla katter som dött en naturlig död (=ej blivit påkörd av bilar) har blivit gamla, och alltid varit friska

Vad är en naturlig död? Man dör inte av ålder, det är en siffra...
  • nemo1

Förutom att vissa fisksorter innehåller tungmetaller så är fisk hörallergent för katter. Får katten fiskallergi så får ni ett helvete då så gott som alla torrfoder innehåller laxolja eller liknande.
    Katter är inga naturliga fiskätare, någon som sett en katt ute i naturen sitta på bryggan och metat? 

• Omogen citron

Klart att katter kan äta fisk, särskilt fisk med mycket omega 3 är nyttigt för katten. De får bland annat finare päls av det.

• nemo1
    Omogen citron skrev 2013-10-01 12:51:35 följande:
    Klart att katter kan äta fisk, särskilt fisk med mycket omega 3 är nyttigt för katten. De får bland annat finare päls av det.
    Som sagt katter är strikta köttätare och bör inte äta fisk mer än som godis. 
Svar på tråden Kan katter äta fisk eller inte?