• SandyDee

Förskollärare, hur många timmar/vecka är ni i barngrupp?

Hej.
    Det verkar skilja sig mycket åt hur mycket timmar man som förskollärare gör i barngrupp. På mitt nuvarande jobb är jag 34 timmar/vecka i barngrupp. 3 timmar av dessa är egen planeringstidstid som jag får lägga när jag vill och 3 timmar är möten. Är med i Ledningsgrupp så 1,5 timme/vecka går till möten där.

Jag var på intervju till ett annat arbete och där skulle jag vara 38,5 timme/vecka i barngrupp. Bara 0,5 timme/vecka planeringstid och 1 h till möten.

Hur ser det ut på ditt jobb?

• Svar på tråden Förskollärare, hur många timmar/vecka är ni i barngrupp?
  • Emma 02

1,5 h/vecka är förlagd till kvällstid, tex APT, Avdelningsmöten, utvl.samtal m.m

1 h/vecka har vi på avdelningen planering då en annan avdelning tar hand om våra barn.

1h/veckan har någon av oss i arbetslaget(vi är 3 stycken) egen planeringstid, så man kan säga att var 3:e vecka har vi det.(De flesta avdelningarna i huset har 1h var i veckan men vi har valt att vara mer tid med barnen i stället)

1,5 h två gånger i veckan är olika grupper. Tex ekonomigrupp, kvalitetsgrupp, träff med specialpedagog m.m

• underverket 06

I timme i veckan avsatt för kvällsmöten. På en heltid jobbar man alltså 39 timmar. Sedan 1 timme enskild planering o sedan 1 timme med avdelningen, så 37 timmar i veckan

• Gurkan

2 timmar egen planering, 1 timme vikt till möten samt 1 timme till arbetslagsplanering men den får vi i praktiken bara ut en 30 minuter av. Så 36,5 timme i barngrupp. Jag hade önskat två timmar arbetslagsplanering och 3 timmar enskild så två timmarmer planering i veckan. Det är svårt att hinna med allt.

• violis

38h på heltid, alla ( fskl o bsk) har 2 h planeringsråd i veckan oavsett hur många % man jobbar, dessa 2 h ska räcka till allt, APT , avd möten på kvällstid egen planering,utvecklingsamtal,mm sedan har vi ( i bästa fall!) 1 h veckoplanering på dagtid varannan vecka. TYVÄRR " fryser den inne" allt för ofta pga sjukfrånvaro / vabb hos personal , andra möten som cheferna lägger in, inskolningar mm

• halvan

1 timme kvällstid, 3 timmar planering, 15min varannan vecka till morgonmöte och 1,5 timme varannan vecka till veckomöte (snarare varannan-vecka-möte)

Så 35h 45 min ena veckan och 34,h andra veckan. 

• RöttÄrSött

37 timmar i snitt över tre veckor, vi jobbar långa tisdagar och jobbar till 18 oavsett när man börjar men har mötestid på eftermiddagen. Vi har alltså schemalagt 40 timmar plus rasten så 42,5 timme.

Vi får ut enskild planering var tredje vecka (2-3 timmar) samt att vi har avdelningsmöte två timmar var tredje tisdagkväll, APT var fjärde tisdag samt att vi har 1,5 timme i avdelningsplanering var tredje fredag. Vi känner inte att vi hinner med oss...

• Kicki86girl

Jag har 34,5 timmar i veckan i barngrupp och sen 10 timmars planeringstid som är förtroendetid som jag kan lägga hemma om jag vill. Jobbar i princip 8.30 till 16.00 varje dag i barngruppen. Har en ferietjänst som förskollärare så jag har 12 veckors ledighet per läsår att ta ut så det är skönt =) 

• linedja

Jag jobbar 35,5 timmar i barngrupp. Har sedan 4,5 timmar som ska räcka till apt, möten, avdelningsplanering (2 timmar/varannan vecka) och egen planering. Inser att vi har det ganska bra!

• underverket 06

Var jobbar ni som har så mycket planeringstid? Har ni som förskollärare mer plan tid än barnskötarna? Hos oss har alla samma plan tid o det är ju lite konstigt med tanke på att förskollärarna har mer ansvar.

• halvan

Vi har ca 20 minuter per barn i gruppen, och förskolläraren fördelar tiden hur man vill mellan sig själv och barnskötarna. Jag har gett mina två kollegor 1 timme var i veckan och så behåller jag resten.

underverket 06 skrev 2013-10-02 07:02:54 följande:
    Var jobbar ni som har så mycket planeringstid? Har ni som förskollärare mer plan tid än barnskötarna? Hos oss har alla samma plan tid o det är ju lite konstigt med tanke på att förskollärarna har mer ansvar.

• linedja

Jag jobbar på en 3-5 års avdelning. Vi är bara förskollärare så vi har alla samma planeringstid. Utom en kollega som har någon timme mer, men det beror på att hon är ekonomiansvarig för hela förskolan..

Svar på tråden Förskollärare, hur många timmar/vecka är ni i barngrupp?