Ni styvfamiljer med tonårsbarn
Med facit i hand kan jag bara säga, det var inte lätt. Eller är inte lätt.
Vi flyttade i hop med varsina barn på väg in i tonåren.
Mitt barn och han krockade helt sista åren och jag har många gånger undrat hur jag ska göra.
Vi har gemensamma barn och hade inte de funnits hade kanske ett särboskap varit smartare för alla.
Mitt andra barn och styvpappan har däremot en bra relation och där kan jag tvärtom se en stor nytta min barn haft att ha en styvpappa.
Mitt första barn har flyttat hemifrån och även om relationen mellan dem är frostig så fungerar det ok och med tiden hoppas jag och tror att det kan bli ännu bättre om än kanske inte hjärtlig.
Hans barn och jag har haft en ok relation men det barnet har emellanåt haft en , hm hur ska jag skriva komplicerad situation med sin egen pappa pappa, dvs min nya man.
Jag har medlat mellan dem många gånger och upplevt att det varit bra för barnet och deras relation att jag funnits där.
Nu är det barnet som förbytt sen en tid tillbaka och jag har märkt av den mer frostiga eller rent ut sagt truliga sätt hen haft och även mot mig.
Jag har tolkat det som en svartsjuka, mot mina barn som jag har en mycket nära bra relation med.
En relation hen själv inte har med sin pappa kanske men en mycket bra med sin mamma.
Sista tiden har det också märkts ett avståndstagande mot i synnerhet mitt äldsta barn, de har tjafsat och bråkat ( och vi pratar nu om barn över 18 år)
Nu pratar hans barn om att flytta hem till mamma efter att ha bott heltid hos oss i ganska många år.
Jag känner spontant att det kanske inte är en dålig idé, men vet inte riktigt hur jag ska ställa mig.
Vi har nyligen haft en kontrovers där jag förvisso sa i från men verkligen inte var arg eller långtjurig trots det påhopp jag fick. Känner att det blir en slags förevändning för att ta steget hem till mamman.
Jag ljuger om jag inte säger att vi har en mycket lugnare hemsituation sen mitt barn flyttade till eget men även nu när hans barn inte är hemma!
Vet inte vad jag ville med tråden, men kanske någon annan styvförälder känner igen sig och kan berätta lite hur ni löst det och hur ni fick det sen. När barnen blev lite äldre och kanske flyttade .