• Anonym (anna)

Ni styvfamiljer med tonårsbarn

Med facit i hand kan jag bara säga, det var inte lätt. Eller är inte lätt.
    Vi flyttade i hop med varsina barn på väg in i tonåren.
    Mitt barn och han krockade helt sista åren och jag har många gånger undrat hur jag ska göra.
    Vi har gemensamma barn och hade inte de funnits hade kanske ett särboskap  varit smartare för alla.
    Mitt andra barn och styvpappan har däremot en bra relation och där kan jag tvärtom se en stor nytta min barn haft att ha en styvpappa.
    Mitt första barn har flyttat hemifrån och även om relationen mellan dem är frostig så fungerar det ok och med tiden hoppas jag och tror att det kan bli ännu bättre om än kanske inte hjärtlig.
    Hans barn och jag har haft en ok relation men det barnet har emellanåt haft en , hm hur ska jag skriva komplicerad situation med sin egen pappa pappa, dvs min nya man.
    Jag har medlat mellan dem många gånger och upplevt att det varit bra för barnet och deras relation att jag funnits där.

Nu är det barnet som förbytt sen en tid tillbaka och jag har märkt av den mer frostiga eller rent ut sagt truliga sätt hen haft och även mot mig.
    Jag har tolkat det som en svartsjuka, mot mina barn som jag har en mycket nära bra relation med.
    En relation hen själv inte har med sin pappa kanske men en mycket bra med sin mamma.
    Sista tiden har det också märkts ett avståndstagande mot i synnerhet mitt äldsta barn, de har tjafsat och bråkat ( och vi pratar nu om barn över 18 år)

Nu pratar hans barn om att flytta hem till mamma efter att ha bott heltid hos oss i ganska många år.
    Jag känner spontant att det kanske inte är en dålig idé, men vet inte riktigt hur jag ska ställa mig.
    Vi har nyligen haft en kontrovers där jag förvisso sa i från men verkligen inte var arg eller långtjurig trots det påhopp jag fick. Känner att det blir en slags förevändning för att ta steget hem till mamman.

Jag ljuger om jag inte säger att vi har en mycket lugnare hemsituation sen mitt barn flyttade till eget men även nu när hans barn inte är hemma!

Vet inte vad jag ville med tråden, men kanske någon annan styvförälder känner igen sig och kan berätta lite hur ni löst det och hur ni fick det sen. När barnen blev lite äldre och kanske flyttade .

• Svar på tråden Ni styvfamiljer med tonårsbarn
  • Anonym (anna)

ingen som känner igen dilemmat?

• Skorpan

Jag förstår ditt bekymmer. Jag känner igen mycket av det du skriver. Jag har tyvärr ingen kontakt alls med mina bonusbarn eftersom de tagit avstånd från både sin pappa och mig. Deras mamma är bitter och avundsjuk och har förtalat oss inför barnen. Själv har jag 4 barn. Två som flyttat hemifrån, en boende hos oss och en boende hos pappan.

Mitt ex har förtalat oss så mycket och killen på 18 år som bor med oss vet varken ut eller in., Han väljer att ta pappans parti och mår därför väldigt dåligt. Pappan har varit en mycket styrande person i barnens liv. De vågar inget annat än att lyda trots att tre av dem är myndiga.
    Mamman, dvs jag finns ju alltid i vått o torrt.

Min nya man är en underbar man och bonuspappa som ställt upp till 100% för alla sex barnen blir behandlad som skit.
    De har ingen respekt för honom och ändå är det han som alltid funnits där för dem de senaste 3 åren.
    Jag känner att vi måste ta avstånd från barnen för att vår relation ska fungera. Det gör så ont i mitt hjärta för barnen är ju allt man kämpat för.
    Men med två ex som bestämt sig för att krossa vårt förhållande via barnen så är vi chanslösa om vi inte väljer att ta avstånd.

Ju äldre barnen blir tror man ju att de ska kunna förstå och inse vissa saker men hatet vet inga gränser. Jag längtar tills 18-åringen flyttar hemifrån så att vi kan få lugn o ro hemma. Han är påhejad av sin pappa och ena storebror att bära sig illa åt och när jag säger till så skärper han sig lite. Jag har föreslagit flytt till pappan men det vägrar han. Ingen av de tre äldsta har velat bo med sin pappa.    
    Lillkillen på 14 bor med pappan och jag har inte haft kontakt med honom på 1 år. Det har pappan sett till som hämnd för att jag lämnade honom.   
    Ja, det är inte lätt med vuxna bonusbarn eller barn. De kan verkligen vara grymma.  
    Jag har som du förstår inga råd att ge dig, men jag känner igen mig i det du skriver.
    Hoppas det ordnar sig för dig.  

• Anonym (anna)
    Skorpan skrev 2013-10-07 13:51:39 följande:
    Jag förstår ditt bekymmer. Jag känner igen mycket av det du skriver. Jag har tyvärr ingen kontakt alls med mina bonusbarn eftersom de tagit avstånd från både sin pappa och mig. Deras mamma är bitter och avundsjuk och har förtalat oss inför barnen. Själv har jag 4 barn. Två som flyttat hemifrån, en boende hos oss och en boende hos pappan.

Mitt ex har förtalat oss så mycket och killen på 18 år som bor med oss vet varken ut eller in., Han väljer att ta pappans parti och mår därför väldigt dåligt. Pappan har varit en mycket styrande person i barnens liv. De vågar inget annat än att lyda trots att tre av dem är myndiga.
    Mamman, dvs jag finns ju alltid i vått o torrt.

Min nya man är en underbar man och bonuspappa som ställt upp till 100% för alla sex barnen blir behandlad som skit.
    De har ingen respekt för honom och ändå är det han som alltid funnits där för dem de senaste 3 åren.
    Jag känner att vi måste ta avstånd från barnen för att vår relation ska fungera. Det gör så ont i mitt hjärta för barnen är ju allt man kämpat för.
    Men med två ex som bestämt sig för att krossa vårt förhållande via barnen så är vi chanslösa om vi inte väljer att ta avstånd.

Ju äldre barnen blir tror man ju att de ska kunna förstå och inse vissa saker men hatet vet inga gränser. Jag längtar tills 18-åringen flyttar hemifrån så att vi kan få lugn o ro hemma. Han är påhejad av sin pappa och ena storebror att bära sig illa åt och när jag säger till så skärper han sig lite. Jag har föreslagit flytt till pappan men det vägrar han. Ingen av de tre äldsta har velat bo med sin pappa.    
    Lillkillen på 14 bor med pappan och jag har inte haft kontakt med honom på 1 år. Det har pappan sett till som hämnd för att jag lämnade honom.   
    Ja, det är inte lätt med vuxna bonusbarn eller barn. De kan verkligen vara grymma.  
    Jag har som du förstår inga råd att ge dig, men jag känner igen mig i det du skriver.
    Hoppas det ordnar sig för dig.  
    Oj låter som er situation är superjobbig.
    Vore jag där tror jag faktiskt jag skulle leva som särbo tills barnen är större och flyttar, eller hade ni gemensamma barn också?

Här är barnet ( hans) hemma nu men hon behandlar mig som luft.
    Skickade mess om en fråga om hen skulle äta hemma ( skulle köpa hämtmat) och hen svarade inte ens.
    Hen är inte dum, eller slår i dörrar eller så utan bara sur och jag märker klart att det är jag som är måltavlan.
    Säger inte hej, svarar inte på frågor jag ställer osv
    Hen är likadan mot mitt barn som också är tonåring och inte förstår ett dugg var denna tjuriga tystnad kommer i från ( men mitt barn bryr sig inte nämnvärt men märker det)
    Vi har alltså haft en ok relation tidigare. men nu raderades jag på akta tonårsmanér från vänlistan på fb Obestämd
    Jag har bestämt mig för att i nuläget ignorera det och se tiden an i alla fall ett tag.
  • B49

Hej!
    jag trodde det skulle finnas mycket skrivet om just detta med nya familjer med "dina och mina barn", men hittar inget ännu. är det ett så svårt ämne och personligt att det inte går att blogga om kanske.
    jag och min pojkvän sedan snart tre år tillbaka har inte flyttat ihop pga just detta att våra båda yngsta fortfarande går i högstadiet. Våra skolor har ett par mil emellan och svårt välja vem av dem som ska drabbas av lång resväg till skola och kompisar.
    Ibland tänker jag att det är lika bra att inte bo ihop. två tonåringar varannan vecka skulle kanske förstöra vår relation. vi har väldigt olika syn på uppfostran (jag är den stränga och i mitt tycke tydliga)
    nu till planering av sommaren. ??? puh!
    han vill att vi ska åka tillsammans en vecka alla fyra alltså två tonåringar 13+15) och vi båda. jag tycker det är att utmana ödet och är inte beredd att kompromissa hela tiden, läs = låta barnen bestämma nästan allt och inte få något eget privat alls. Det jobbigaste tycker jag är att han inte säger ifrån alls om något, och att jag känner svartsjukan medan han inte ser den.
    Då blir det ett svårt val. ska vi åka på var sin resa? eller åka först med den ene och sedan den andre. Men även en resa med ett barn i taget kan vara svårt att få "rolig".
    kompisar som följer med?? ja det hade kanske varit kul, men är inte lätt hitta kompis som vill och vågar vara borta med annan familj i en vecka. och det kanske blir slitit det också.
    Hur gör alla ??

Hälsar
    Birgitta

• Anonym (MrsC)
    B49 skrev 2014-02-14 13:48:34 följande:
    Hej!
    jag trodde det skulle finnas mycket skrivet om just detta med nya familjer med "dina och mina barn", men hittar inget ännu. är det ett så svårt ämne och personligt att det inte går att blogga om kanske.
    jag och min pojkvän sedan snart tre år tillbaka har inte flyttat ihop pga just detta att våra båda yngsta fortfarande går i högstadiet. Våra skolor har ett par mil emellan och svårt välja vem av dem som ska drabbas av lång resväg till skola och kompisar.
    Ibland tänker jag att det är lika bra att inte bo ihop. två tonåringar varannan vecka skulle kanske förstöra vår relation. vi har väldigt olika syn på uppfostran (jag är den stränga och i mitt tycke tydliga)
    nu till planering av sommaren. ??? puh!
    han vill att vi ska åka tillsammans en vecka alla fyra alltså två tonåringar 13+15) och vi båda. jag tycker det är att utmana ödet och är inte beredd att kompromissa hela tiden, läs = låta barnen bestämma nästan allt och inte få något eget privat alls. Det jobbigaste tycker jag är att han inte säger ifrån alls om något, och att jag känner svartsjukan medan han inte ser den.
    Då blir det ett svårt val. ska vi åka på var sin resa? eller åka först med den ene och sedan den andre. Men även en resa med ett barn i taget kan vara svårt att få "rolig".
    kompisar som följer med?? ja det hade kanske varit kul, men är inte lätt hitta kompis som vill och vågar vara borta med annan familj i en vecka. och det kanske blir slitit det också.
    Hur gör alla ??

Hälsar
    Birgitta
    Vi chansade och åkte på resa ihop förra sportlovet redan innan vi bodde ihop. Det funkade jättebra. Men då hade förstås barnen träffats en del innan och vi visste att de trivdes ihop OCH att vi har inte exakt samma men väldigt liknande syn på barnuppfostran.

Meeen... om du inte vill utmana ödet en vecka så kanske det är bättre att ni gör varsin resa med era egna barn? Och åker iväg en helg eller långhelg ihop? Och tänk på att ha lite utrymme att röra er på, så tonåringarna kan dra sig tillbaka på sina egna rum när de inte har lust att umgås. Det gör resan behagligare för alla inblandade :)
Svar på tråden Ni styvfamiljer med tonårsbarn