• Aspie

    LCD, LED, plasma - vad ska man välja i TV-djungeln?

    Jag ska byta ut min gamla dumburk mot något lite nyare (plattare), men förstår nästan ingenting när jag kollar runt på olika hemsidor med TV-apparater.

    Jag har besökt ett hushåll där bilden nästan brändes fast i TV:n om den stod stilla för länge; kan det ha varit plasma? (I så fall är jag nog inte särskilt sugen på plasma.)

    Kan någon kunnig dra en sådan där fördelar/nackdelar-lista med de olika skärmtyperna? Eller gärna rekommendera något i alla fall?

    I dagsläget har jag absolut ingen koll på vad jag ska köpa...

    Tack för svar på förhand!

    - Någon som inte är särskilt insatt

  • Svar på tråden LCD, LED, plasma - vad ska man välja i TV-djungeln?
  • MeNoLike

    Vi har en led och två lcd. Plasma är väl sämst .

    Jag mörker ingen skillnad på bilden på våra led och lcd

  • PGA
    MeNoLike skrev 2013-10-01 23:00:39 följande:
    Vi har en led och två lcd. Plasma är väl sämst .
    Jag mörker ingen skillnad på bilden på våra led och lcd
    Ja du kvinna. UIttala dig inte om saker som du inte vet något om.

    Bilden och framförallt svärtan på billiga TV-apparater är i regel bättre på plasma. Rörelser blir mjukare på plasma varför Plasma är särskilt bra vid visning av sport. Om du ska ha TV:n kopplad till datorn är dock LCD att föredra då den är bättre lämpad för att visa stillbilder. Plasman är också tyngre och klumpigare vilket gör att LCD vanligtvis är att föredra om du anser designen vara viktig på din TV.

     
  • Aniiee

    Plasmaskärmar är helt onödigt att köpa. LCD och LED är ganska likvärdiga, men LED drar mindre ström. Hur stor vill du ha och vad vill du ha den till? Över 50 tum så rekommenderar jag en projektor med duk, ska du spela mycket rekommenderar jag en lite mindre LED.


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • PGA

    LED är LCD-tv men där bakgrundsbelysningen är LED lampor istället för lysrör.

  • PGA
    Aniiee skrev 2013-10-01 23:06:26 följande:
    Plasmaskärmar är helt onödigt att köpa. LCD och LED är ganska likvärdiga, men LED drar mindre ström. Hur stor vill du ha och vad vill du ha den till? Över 50 tum så rekommenderar jag en projektor med duk, ska du spela mycket rekommenderar jag en lite mindre LED.
    ha ha ha

    Uttala dig inte om sådant du inte vet något om.

    Kvinnor och teknik.

     
  • Aniiee
    PGA skrev 2013-10-01 23:08:26 följande:
    ha ha ha

    Uttala dig inte om sådant du inte vet något om.

    Kvinnor och teknik.

     
    Jaså? Upplys mig. Jag kan alltid lära om. 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Monchichier

    Plasma-TV: Plasma-TV skapar en bild från en gas fylld med elektriskt laddade atomer och elektroner som skickar iväg fotoner av ljus.


    De finns endast i större storlekar, vanligen från 42-tum till 103-tum. Plasma-TV har väsentligt sjunkit i pris och kan köpas för betydligt mindre än en jämförbar LCD-TV, 20-30% i många fall. 


    Frågor som ”burn-in” på plasma-TV var ett problem i det förflutna. Burn-in är när en spöklik bild av något som är ständigt på skärmen, som t.ex. en TV-kanalslogga, är ”fastbränd” i displayen på TVn. Om TVn t.ex. lämnas på samma kanal i timmar och timmar kan detta hända. En spöklik bild är då synliga som en kontur när du tittar på andra kanaler. Nyare teknik har nästan botat plasma-TVs med detta problem.


    Plasma väger i genomsnitt mer och konsumera mer energi än jämförbart prissatta LCD-skärmar, men även det har förbättrats under åren. Dagens 50-tums plasma-TV väger bara ca 32 kg och förbrukar omkring 250 watt. För några år sedan var vikt och watt dubbelt så mycket.


    Dessa TV-apparater har stora visningsvinklar som möjliggör tydligt TV-tittande från alla delar av ett rum, till skillnad från LCD-skärmar. Plasma har också överlägsen bildkvalitet och ger djupare svärta än LCD-skärmar, vilket gör plasma-TV det populära valet för inbitna film- och spelmänniskor.


    LCD-TV: LCD står för Liquid Crystal Display. LCD TVs skapar en bild från en elektrisk ström som går genom flytande kristaller som är i kläm mellan två tunna skikt av material. Strömmen orsakar kristallerna att anpassa sig och inte låta ljuset passera genom dem. Varje kristall fungerar som en individuell slutare, öppnar eller stänger sig för att tillåta eller blockera att ljuset kommer igenom.


    LCD-TV finns i en mängd olika storlekar från 17-tum till cirka 50-tum, vilket gör dem allt mer populära bland konsumenterna. 


    Dessa apparater är mer prisvärda än plasma och har varit kända för att ha något lägre bildkvalitet, men ny teknik har förbättrat detta. Nuvarande LCD-skärmar har högre uppdateringsfrekvens, så högt som 240 hertz, en ökning från 60 hertz för bara några år sedan. Högre uppdateringsfrekvens innebär att bildkvaliteten är betydligt bättre. LCD-skärmar förbrukar också mindre energi än plasma, i genomsnitt cirka 200-215 watt.
     
    LED (LCD) TV: LED står för Light Emitting Diode (lysdiod). Detta är en anordning som lyser upp när elektricitet passerar genom denna. Lysdioderna är bra för att visa bilder eftersom de är små och inte bränner ut, enligt webopedia.com.

    Trenden inom LCD-TV-marknaden har börjat att använda LED-teknik för att förbättra den nuvarande bildkvaliteten av LCD-TVs. Samsung 8000-serien är den första LED-TV att komma in på scenen. Men etiketten, LED-TV, är egentligen en felaktig beteckning. Samsung och andra LCD-TV-tillverkare, som också kommer att komma ut med sina egna versioner av olika LCD-TV som använder LED-teknik, är att marknadsföra den nya TV-produkten som LED-TV för att ge sken av att komma med ny teknik.


    LED-tekniken i sig är inget nytt alls. LED-belysning har använts på en mängd olika produkter från trafikljus till billjus till att visa tecken på bussar. Sättet tillverkarna använder LED-teknik i sina LCD-TV är det som är det nya på marknaden.


    Istället för att använda lysrör för att lysa upp skärmen, som i konventionella LCD-TVs, används lysdioder. Antingen placerade på baksidan av hela skärmen eller bara längs kanterna. Fördelarna med en LED-bakgrundsbelyst LCD är djupare svärta och bättre färgmättnad, som skapar bättre bildkvalitet. LED-bakgrundsbelyst LCD-TV är ett mer hållbart val, med en längre livstid och bättre energieffektivitet än plasma och konventionella LCD-TVs.


    Ny teknik innebär också högre prislapp för dessa LED-bakgrundsbelysta LCD-TVs. Eftersom det är de nyaste TV-produkten som kommer till butikerna, hoppas många tillverkare att det högre priset uppvägs av fördelarna i kvalitet och prestanda.


  • Aspie

    Tack för svaren! Har blivit lite klokare nu (tror jag i alla fall).

    Jag hade tänkt mig någonstans mellan 42-46-tum, ungefär. Sport är inget för mig. Jag kommer titta på dokumentärer på SVT, spela TV-spel (från 90-talet) och hade tänkt se på film någon gång ibland (tycker det låter smidigt med TV-apparater som har USB-portar).
    Jag har knappt tittat på TV på 4 år och inte alls på 2 år, men känner att det skulle vara trevligt att se på Nyhetsmorgon till morgonkaffet, haha. PGA: Du får gärna hålla din sexism till samhällssektionen av forumet, tack.

  • Monchichier
    Aspie skrev 2013-10-02 08:21:03 följande:
    Tack för svaren! Har blivit lite klokare nu (tror jag i alla fall).

    Jag hade tänkt mig någonstans mellan 42-46-tum, ungefär. Sport är inget för mig. Jag kommer titta på dokumentärer på SVT, spela TV-spel (från 90-talet) och hade tänkt se på film någon gång ibland (tycker det låter smidigt med TV-apparater som har USB-portar).
    Jag har knappt tittat på TV på 4 år och inte alls på 2 år, men känner att det skulle vara trevligt att se på Nyhetsmorgon till morgonkaffet, haha. PGA: Du får gärna hålla din sexism till samhällssektionen av forumet, tack.
    Det låter som att du inte riktigt bryr dig om hur bilden på TV-skärmen ser ut. Alltså hur svart det svarta är osv.
    Jag skulle köra på en av de billigaste skärmarna. Det finns ingen anledning för dig att köpa en skärm för 30.000 när du knappt använder den.
     
  • Aspie
    Monchichier skrev 2013-10-02 09:01:58 följande:
    Det låter som att du inte riktigt bryr dig om hur bilden på TV-skärmen ser ut. Alltså hur svart det svarta är osv.
    Jag skulle köra på en av de billigaste skärmarna. Det finns ingen anledning för dig att köpa en skärm för 30.000 när du knappt använder den. 
    30 000 hade jag aldrig tänkt lägga ut, antagligen inte över 10 000 heller. Jag är en student och prioriterar hyra och mat, men det är klart att jag hellre har en lite bättre skärm än det sämsta tänkbara.

    Nu skrev ju du att t.ex. plasmaskärmar inte längre får bilden "fastbränd", men hade det fortfarande varit så så hade jag avstått en plasmaskärm. Jag tycker det är bra att veta lite om saker och ting innan man ger sig in i att köpa något.
  • Monchichier
    Aspie skrev 2013-10-02 10:45:02 följande:
    30 000 hade jag aldrig tänkt lägga ut, antagligen inte över 10 000 heller. Jag är en student och prioriterar hyra och mat, men det är klart att jag hellre har en lite bättre skärm än det sämsta tänkbara.

    Nu skrev ju du att t.ex. plasmaskärmar inte längre får bilden "fastbränd", men hade det fortfarande varit så så hade jag avstått en plasmaskärm. Jag tycker det är bra att veta lite om saker och ting innan man ger sig in i att köpa något.
    "Det sämsta tänkbara" finns knappt på marknaden idag. Alla skärmar är egentligen ganska likvärdiga, det är mest märket man betalar för om man tittar på skärmar för "vanliga" människor som inte lever för spel och film.

    Hittade två ganska prisvärda skärmar på elgiganten:
    http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/42PN450D/lg-42-plasma-tv-42pn450d
    och
    http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/46PFL3108T/philips-46-led-tv-46pfl3108t 

    Jag är precis likadan, tycker också att det är bra att veta vad man köper  
  • Cig35

    Bara lite små kommentarer till svaren ovan.
    Den långa beskrivningen ovan av de olika typerna verkar vara tagen från en inte helt uppdaterad källa och verkar även innehålla en del reklam-snack. En 50" plasma-TV väger i dagsläget ner mot 20 kg och inte över 30 och energiförbrukningen bör vara under 100W och inte omkring 250W.
    För att undvika den eventuella inbränningseffekt som fortfarande kan finnas på plasmaskärmar har i princip alla dessa ett vittvättningsprogram som man hittar via menyn som tar bort de eventuella inbränningar som ändå kan ha skett.
    Fördelen med LED jämfört med LCD är främst att TVn kan göras tunnare men bildkvaliten är inte bättre. (En side-lit LED-TV har till och med sämre bild än en normal LCD.
    En hög uppdateringsfrekvens (>50 Hz) är bra om insignalen har den högre uppdateringsfrekvensen men kan av vissa tittare annars upplevas som störande då TVn måste gissa hur de saknade bilderna ska se ut med matematiska algoritmer och ibland blir gissningen fel.
    Om du inte sitter nära TVn, och då menar jag omkring 2 meter, så kan ögat fysiskt  inte uppfatta skillnaden mellan HD-ready och full HD-upplösning. men om du sitter nära TVn så ger full HD en mycket bättre upplevelse naturligtvis förutsatt att även källan är full HD. 
    Kolla även på vilka möjligheter det finns när TVn ska anpassa program i formatet 4:3 till 16:9. Personligen tycker jag att det finns vissa modeller av anpassning som är klart störande, och då är det bra om bilden kan visas i ursprungsformatet med svarta fält på sidorna.

    Gå ut i några affärer och titta på hur du själv upplever bildkvaliteten och hur bra menysystemet för TVn verkar vara. Be att få se bilder både från vanliga TV-sändningar, HDTV-sändningar och från Blueray-spelare, och även sändningar i både 4:3 och 16:9-format och hur TVn kan hantera dessa. Välj sedan en TV där du själv trivs med bildkvalitet, menysystem och pris. Kontrollera även att TVn har tillräckligt många ingångar HDMI/USB/Scart osv för att passa ditt tänkta användande. Om TVn ska vara vägghängd så tycker jag att det är en klar fördel att i varje fall ett par av dessa ingångar är åtkomliga även när TV är monterad.

    Sammanfattningsvis håller jag med om att det inte låter som om du ska köpa något dyrt utan bör kunna hålla dig kring 4.000:- och ändå hitta något som passar dig.

      

Svar på tråden LCD, LED, plasma - vad ska man välja i TV-djungeln?