Kb8701 skrev 2013-10-01 21:58:51 följande:
Hej!
Jag känner väl att det inte är en isolerad händelse.
Det är Så här hela tiden, vad han än får, så räcker det inte eller han vill ha annat.
Han har blivit fruktansvärt märkesfixerad, pengafixerad, och ska ha allt.
När han väl får något så skiter han fullständigt i det. Avslutar inte med tack eller ens en glad min.
Till slut blir man själv ledsen. Att inget duger och att man aldrig kan mätta begäret. Så ska det väl ändå inte behöva vara?
Är det för mycket begärt att man vill att ens son säger tack? Drar på munnen för att han Fick en fin sak, som en överraskning och oplanerat?
Vi har pratat och pratat och pratat. Men ha begäret fortsätter, besvikelsen fortsätter, att aldrig vara nöjd fortsätter.
Jag sa till honom när han provade den, tycker du inte om den kan vi lämna tillbaka den. Han drar av den o kastar.
Jag tycker inte det är ok.
Han fick en mössa från Ralph lauren.
Han förväntade sig real Madrid fotbollskläder troligtvis
Om han förväntar sig fotbollskläder men får en mössa så tycker jag mössan i sig inte ska vara en överraskning utan en planerad present. Du kan t ex säga: Jag vet att du vill ha Madrid fotbollskläder men just nu behöver du en ny mössa. Om han då klagar öppet kan du svara: Om du inte vill ha denna nya mössa så slipper du. På det sättet får hans gnäll en konsekvens. När gäller hans begär efter märkeskläder så kanske det kan mättas om du ställer krav på att han får spara ihop till t ex halva summan för ett märkesklädesplagg. När han gjort detta lägger du till summan som fattas. När det gäller hans fixering vid pengar kan detta kanske lättas om han får en insyn i pengars värde. T ex när ni någon gång ska handla kläder till honom, och det inte är något plagg han absolut måste ha, kan du säga till honom han får handla kläder för x summa. Och sedan ge honom förslag på att han för denna summa t ex kan köpa 2 billigare tröjor eller en märkeströja.
Om han inte redan får det kan han få veckopeng, detta kan lära honom pengars värde.