• Mammalinda1982

    Min son är "mobbare".

    Min son är 11 år. Han har ADHD vilket ibland visar sig genom aggressivitet mot andra elever. Hot och även handling. Han hade bra hjälp i en resursklass, där fick han hjälp att lära sig hantera , för honom "ohanterbara" situationer, han fick lära sig sätta ord på sina känslor och bra knep för att ta sig ur situationer där han känner sig trängd.  Han gick i en liten klass med elever med liknande svårigheter. Där kunde han prata med dom andra och lärarna om sina känslor, och sina rädslor. an är väldigt rädd för att göra någon annan illa, men när han blir arg så svartnar det för honom och han går över gränser. Jag vet att många anser att min son mobbar, men jag  ser det inte så. Det han gör är fel, men han kan ju inte hantera det själv. Han fick inte gå kvar i resursklassen för han hade" blivit bättre" men det visar sig hala tiden att han behöver mer hjälp. Men vi får ingen från skolan. Hur ska jag hjälpa min son från att bli stämplad som mobbare?

  • Svar på tråden Min son är "mobbare".
  • Liten elak och intelligent

    Jag tänker att en anmälan till skolinspektionen är på sin plats om inte dialog med skolan fungerar Mobbing anser jag vara upp till den drabbade att definiera. Så jo, din son mobbar, även om orsaken är hans funktionsnedsättning. Jag tror också på dialog med drabbade barns föräldrar.

  • Mammalinda1982

    Jag har en bra dialog till en av dom utsattas föräldrar, min son och den killen är bästa vänner men när något "går emot" så drabbas kompisen ofta. Andå är dom vänner annars... Dom andras föräldrar är det svårt, eftersom det är olika barn för det mesta. Men tack för din kommentar och skolinpektionen.

  • Mammalinda1982

    Nej ingen medicin. Hans utbrott är inte ofta, ibland några gånger i månaden bara, men förra vecka va det 3 "mindre" incidenter på 1 dag i skolan. 2 va med mot andra elever 1 va att han avvek från lektionen bara -lugnt och försiktigt när han tyckte att han blev orättvist behandlad av läraren. Jag tycker det är bra att han går ut, om han stannar på skolan område, men den nya läraren vill att han ska "lära sig att stanna kvar". Min son har själv jobbat fram till att det bästa sättet är att  gå ifrån, för att inte göra andra illa, men läraren tycket att han ska lära sig stanna kvar... Och inte göra andra illa. Men så fungerar inte grabben... Han vet hur han vill och behöver göra, för allas bästa, men läraren motarbetar honom och oss föräldrar i det. Ska kontakta rektorn nästa vecka om detta.

  • Liten elak och intelligent
    Mammalinda1982 skrev 2013-10-02 09:17:39 följande:
    Nej ingen medicin. Hans utbrott är inte ofta, ibland några gånger i månaden bara, men förra vecka va det 3 "mindre" incidenter på 1 dag i skolan. 2 va med mot andra elever 1 va att han avvek från lektionen bara -lugnt och försiktigt när han tyckte att han blev orättvist behandlad av läraren. Jag tycker det är bra att han går ut, om han stannar på skolan område, men den nya läraren vill att han ska "lära sig att stanna kvar". Min son har själv jobbat fram till att det bästa sättet är att  gå ifrån, för att inte göra andra illa, men läraren tycket att han ska lära sig stanna kvar... Och inte göra andra illa. Men så fungerar inte grabben... Han vet hur han vill och behöver göra, för allas bästa, men läraren motarbetar honom och oss föräldrar i det. Ska kontakta rektorn nästa vecka om detta.

    Om hans utagerande beteende i skolan drabbar andra barn så är några gånger i månaden ganska mycket. Hur hanterar personalen utbrotten? Tycker det låter superbra att han går ifrån istället för att slåss..... Vilken bra strategi.
  • Ante94

    Allt beröm till din kille som hittat ett sätt att undvika bråk. Det är fruktansvärt att skolan fortfarande är så okunniga när det gäller de här barnen. Lycka till och kämpa på!

  • Mammalinda1982

    Tack för stödet! Några gånger i månaden är mycket, men innan han fick hjälp i resursklassen hände det saker några gånger om dagen. Jag tycker att han är jätteduktig som har lärt sig att ta sig själv ifrån situationer han känner att han inte klarar, men skolan tycker att han flyr från problemet. -Eftersom han ibland inte kan stoppa sig från att bli fysisk mot andra så känner skolan att han "skiter i det" och hellre bara drar (skolkar) dom gångerna som han avviker. Fast han nu stannar på skolan område, vilket han inte gjorde förr. Men istället för att ge han tid att lugna ner sig och komma tillbaka försöker dom stoppa honom när han vill ut i affekt. För att han kan göra sig själv eller andra illa, vilket jag förstår men om hela skolan har lektioner så kan han få gå ut tycker jag, gå ett varv runt fotbollsplanen och sen komma in igen och må bra, och inte utsätta vare sig han eller andra för det fysiska som han inte kan stoppa. Eller tillsätta en elevassistent igen, men eftersom det inte händer så ofta längre så kostar det för mycket...

  • sextiotalist

    Nej mobbare är han inte, mobbare, i mina ögon, uppsöker sitt offer och trakasserar offret, ditt barn hamnar i konfliktsituationer och vad jag förstått, väljer inte själv att hamna där.

  • Mammalinda1982

    Vi har redan bytt skola 1 gång, innan resursklassen. Tack för allt stöd jag fått!!! Vad skönt att höra att alla inte tycker att han är en mobbare, speciellt nu när det är så mycket om mobbing i media och skola. Jag ska kolla bloggen och be skolan kolla den med. Tyvärr så är läraren i klassen av den gamla skolan, problembarn ska motas i grind.

Svar på tråden Min son är "mobbare".