• Tuggben

3 månaders som har slutat gilla sjalen

Min lille grabb har alltid gillat att ligga i sjalen, han har oftast somnat där och har kunnat ligga i flera timmar.
    Nu är han ju lite större och hatar att "vara fast" i sjalen , han vill helst sitta i famnen och så ska man gunga honom eller gå runt och titta på saker.
    Jag orkar inte hålla honom jämnt! Hjälp mig, varför vill han inte vara i sjalen längre?? Är det en period som kommer gå över? 

• Svar på tråden 3 månaders som har slutat gilla sjalen
  • Flickan och kråkan

Bär du honom liggandes i vagga i sjalen? Om du gör det ska du självklart sätta honom upprätt i groda. Min yngsta är också 3 månader. De har ju mycket vakentid i den åldern och vill att saker ska hända. Vi är ute och promenerar mycket. Bumbo har blivit poppis här hemma också. Då kommer de också upp och kan vara "med". Hemma kan du även testa att bära framåtvänt i buddah-position. Det är en period som går över. Har två barn till och har burit alla tills de varit över 3 år. När de blir ännu stadigare så kan de ha armarna utanför, bäras på ryggen etc. Sedan är många 3-månaders allmänt rätt oroliga. Utvecklingsperiod,

• fluu

Är väl kanske det att han vill upp och titta och är nyfiken. Testa sele istället. Är han bra stadig i nacken så kanske utåtvänt är poppis.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flickan och kråkan
    fluu skrev 2013-10-02 09:12:05 följande:
    Är väl kanske det att han vill upp och titta och är nyfiken. Testa sele istället. Är han bra stadig i nacken så kanske utåtvänt är poppis.
    Men barnet ser väl inte mindre i sjal än sele?
  • fluu
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-02 09:56:41 följande:
    Men barnet ser väl inte mindre i sjal än sele?
    Jag upplevde det så. I sjalen låg mitt barn ner mer och var mer "omstoppad" eller vad man ska säga. Selen(hade babybjörn) gick att vika ner lite så hon såg bra och ofta satt hon framåtvänd och kunde verkligen vara med.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flickan och kråkan
    fluu skrev 2013-10-02 10:06:41 följande:
    Jag upplevde det så. I sjalen låg mitt barn ner mer och var mer "omstoppad" eller vad man ska säga. Selen(hade babybjörn) gick att vika ner lite så hon såg bra och ofta satt hon framåtvänd och kunde verkligen vara med.
    Men man måste ju inte bära i vagga (avråder man t.o.m. ifrån numera). Jag har alltid burit upprätt i groda direkt från att de har fötts. Då ser de ju bättre eftersom man helt anpassar efter barnet. Man behöver inte vika ner något. Liten spädis kan man ju bära framåt ergonomiskt också i sjal - till skillnad från i bärsele - i buddah-position.
  • Lillflickan

Min kille ratade också sjalen succesivt. Han vägrade sitta fast med huvudet och sen också armarna. Tyvärr kunde han inte hålla huvudet så bra då. Gick att ha honom där när man höll huvudet med ena handen, men då fick man ju inte armarna fria om han inte somnade. I selen får han hjälp att hålla huvudet men kan snurra det bäst han vill och titta åt olika håll.

• Kalopsis

Så var min också i den åldern, ratade helt selen (vi använde inte sjal så mycket). Väldigt jobbigt! Det som tidigare varit något vi kunde ta till när bebisen var orolig blev helt plötsligt något sorts tortyrredskap. Men det gick över och efter kanske en månad så var selen poppis igen. Då började vi också bära utåtvänt, i lugna miljöer såklart. I början kan det nog lätt bli väl mycket intryck att sitta utåt längre stunder. Jag hade lagt undan sjalen i två veckor, bitti ihop och burit, gungat osv. Och sen testat igen!

• Tuggben

Tack för era svar!
    Jag har haft honom i grodposition hela tiden. Kanske ska prova vända på honom så han ser mer, har bara haft för mig att det är för tidigt för det.
    Men han är stadig i nacken och bär upp sig bra. Kanske en Bumbo vore något? 

• mammalovis

Min dotter gillar selen bättre än sjalen, då hon har mer rörlighet i den plus att det går lite snabbare att få på sig. Innan har jag mest ammat i sjalen, men hon gillar inte att ha något på huvudet. Nu när hon är snart 4 månader dansar vi linedance 1 timma i veckan ihop. Efter en 15-20 minuter somnar hon gott. Skönt att kunna komma iväg och göra något fysiskt samtidigt som hjärnan får lite motion också.

• straw2008

Våra barn har ratat sjal men älskat sele, våga prova något annat. Vi hade en bb o jag önskar att du provar innan du ser rött

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden 3 månaders som har slutat gilla sjalen