• Anonym (hur är det?)

Behöver man blända av helljus för en cylist på cykelbana?

Hej alla hobbyjurister. Ska man blända av helljus om man möter en cyklist som cyklar på en cykelbana vid sidan av vägen? Jag tycker att det är svårt att veta vad som gäller när man möter någon som är på en annan väg, men som kanske ändå kan bli bländad.

• Svar på tråden Behöver man blända av helljus för en cylist på cykelbana?
  • Anonym (hur är det?)
    Monchichier skrev 2013-10-02 09:36:27 följande:
    korkortonline.se/teori/lysen/

Cykel räknas som fordon.
    Självklart, men nu är vi på olika vägar. Det är inte så att jag möter cyklisten på vägen jag kör på, utan han cyklar på cykelbanan bredvid. Det är det som jag tycker är knepigt.
  • Anonym (Anders)

Du har ju svaret själv, de kanske också blir bländade.

• Monchichier
    Anonym (hur är det?) skrev 2013-10-02 09:44:51 följande:
    Självklart, men nu är vi på olika vägar. Det är inte så att jag möter cyklisten på vägen jag kör på, utan han cyklar på cykelbanan bredvid. Det är det som jag tycker är knepigt.
    Det är inte så att du kör på samma väg som tåg och bilfärjor heller. Men dessa måste du blända av för.
    Skulle du mot all förmodan möta dessa på samma väg så är helljusen det sista du behöver oroa dig för. 
  • Anonym (hur är det?)
    Monchichier skrev 2013-10-02 09:46:28 följande:
    Det är inte så att du kör på samma väg som tåg och bilfärjor heller. Men dessa måste du blända av för.
    Skulle du mot all förmodan möta dessa på samma väg så är helljusen det sista du behöver oroa dig för. 
    Du ser ingen skillnad på en väg och en järnväg? Vi är inte på samma väg, och helljusens  bredd sträcker sig inte över cykelbanan. Det står ingenstans att man måste blända av för cyklister på en cykelbana, däremot måste man blända av för cyklister som man möter... Skulle vilja se om det står något annat någon annanstans.
    Anonym (....) skrev 2013-10-02 09:45:59 följande:
    Har cyklister ögon?
    Ja och det har även fotgängare...
     Vi är inte på samma väg och vi möts aldrig.
  • Fia 28

Jag skulle säga som så, att om cykelbanan ligger nära körbanan så skulle jag blända av för cyklister jag "möter". Finns det dessutom ingen vägbelysning så blir man ju ännu mera bländad.

• Anonym (Anders)
    Anonym (hur är det?) skrev 2013-10-02 09:50:10 följande:
    Du ser ingen skillnad på en väg och en järnväg? Vi är inte på samma väg, och helljusens  bredd sträcker sig inte över cykelbanan. Det står ingenstans att man måste blända av för cyklister på en cykelbana, däremot måste man blända av för cyklister som man möter... Skulle vilja se om det står något annat någon annanstans.
    Men herregud, vi tar ju för givet att du bländar vederbörande, självklart behöver du inte blända av om du inte riskerar att blända cyklisten. Rikserar du att blända någon, blända av. Vet du att du inte bländar någon, blända inte av. Är du osäker blända av. Det är inte förbjudet att blända av "i onödan".
  • Monchichier
    Anonym (hur är det?) skrev 2013-10-02 09:50:10 följande:
    Om du inte lyser upp cykelbanan med heljusen behöver du inte blända av nej, då blir cyklisten inte bländad.
    Du kanske ska ta och läsa min länk igen?

Det står heller ingenstans att det mötet man bländar av för måste vara på samma väg. 
Svar på tråden Behöver man blända av helljus för en cylist på cykelbana?