• Anonym (blivande mamma)

Avslutad anställning

Hej

Jag väntar barn den 4 december. Jag fick nu veta att min provanställning kommer att avslutas pga arbetsbrist. Jag kommer att jobba sista dagen den 17 oktober och sedan ev strötimmar fram till och med sista oktober. Min anställning startade 1 mars i år och jag har jobbat heltid. Tanken var att det skulle vara en heltids tillsvidareanställning, men nu har det gått så dåligt för företaget att de inte kan ha kvar mig.

Innan denna anställning har jag haft en heltidsanställning sedan 2000.

Hur påverkar detta min föräldrapenning och min SGI? Måste jag göra något (anmäla mig till Arbetsförmedlingen, ta ut föräldrapenning etc) under perioden från att min anställning avslutas till att mitt barn föds, eller kan jag bara vara ledig? 

• Svar på tråden Avslutad anställning
  • Försäkringskassan

Hej!

För att du ska få tillgodoräkna inkomsten från ditt nuvarande arbete ska anställningen varit sex månader eller mer. Du har varit anställd mer än sex månader enligt din beskrivning.

Det finns också ett generellt efterskydd i tre månader efter det man slutat att arbeta av annan anledning än ledighet för semester, ferier eller motsvarande. Det betyder att din SGI är skyddad under tre månader efter att du har slutat att arbeta.

Som information har du som mamma även rätt att gå ner i arbetstid 6 månader innan beräknad födelse utan att det påverkar din SGI. Du som är gravid kan börja ta ut föräldrapenning från och med den  60:e dagen före beräknad födelse.

Här kan du läsa mer:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/foraldrapenning_under_graviditet

Hälsningar Ellen,

handläggare

• Anonym (blivande mamma)

Tack, jag tolkar det som att både min föräldrapenning och min SGI är skyddade och att jag inte behöver göra något åt glappet som uppstår.

Svar på tråden Avslutad anställning