Hjälp!!! Min 6-månaders äter så lite!!
Får snart panik! Tänker inte på annat än mat och hur mycket andras barn äter jämfört mot min tjej. Hon är 6,5 månad och vi håller på att introducera mat. Har helammat i 6 månader utan smakportioner som vi börjat med sedan hon blev 6 månader. Problemet är att hon aldrig verkar riktigt hungrig och när hon äter är det så lite och då menar jag inkl amningen. Hon har gått upp fint i vikt men nu vid 6-månaderskontrollen började kurvan plana ut lite. Jag vet inte om det är jag som har svårt att tolka hennes signaler eller om hon helt enkelt inte är särskilt hungrig. De ska ju äta 5-6 mål per dag. Vår dag nu för tiden brukar se ut enl följande. 7-tiden. Amning, strax där efter lite gröt (ca 1/2 portion) eller lite smörgås med smör (ca 1/4 skiva) och lite fruktpuré (några teskedar) 11-tiden. Lunch. Ca 1,5 msk puré av rotfrukt. Ammas efter men snuttar nästan ingenting. 13.30-tiden. Mellis. Försöker få i henne nånting innan hon ska sova eftermiddag. Försöker amma henne igen eftersom det blev så lite vid lunch, går inte så bra. Har försökt ge henne lite frukt, fick i henne 1/4 banan en dag. 16.30-tiden. Middag. Då brukar hon va hungrig. Äter nästan 1 port gröt med lite fruktpuré till. Ammas där efter , men hon ammar bara lite. 18.30. Kvällsmat. Försöker introducera välling. Nu för tiden äter hon lite drygt 100ml och ammas efteråt och ammar bara pyttelite. Under natten ammar hon 1-2 ggr och jag upplever att hon äter lite ordentligare då. Jag är som sagt orolig för att hon äter så lite. Bör jag minska antal mål och hoppas på att hon blir mer hungrig? Ska vänja henne av vid nattamningen till helgen är tanken. Kan det göra att hon äter mer på dagarna? Hon smakar på allt som serveras så hon är inte så kräsen, men jag är så rädd för att truga. Hon säger inte ifrån varken när hon är hungrig eller mätt. Hur vet jag hur mycket mat jag ska ge henne vid varje tillfälle? Åh det bara snurrar i huvudet hela dagarna av den här mathysterin! Behöver verkligen hjälp och råd! Amningen har tidigare fungerat jättebra men redan nu känns det som mjölken inte räcker. Vad kan man göra åt det? Man vill ju ha en liten buffert så hon kan ammas om hon vill. Snälla ge mig råd, alla råd är välkomnade!