• Milager

    Våldtäkt eller inte?

    Har ni nån gång varit med om att ni sagt till ett barn: Oroa dig inte, DU behöver inte känna dig anklagad, DU har inte gjort något? Ja, det har i alla fall hänt att jag sagt så. Men det var förr! Idag skulle jag inte våga säga så tror jag. Jag VET nämligen att man kan bli anklagad ändå. Vi lever i ett samhälle där vi inte längre kan känna oss trygga, där vi skyller på andra, där vi krigar mot varandra och där vi beter oss som djur. Döda innan du själv blir dödad!! Skyll på någon annan först innan den andre hinner yttra sig. Handla först och tänk sen. Ta gärna släkt och vänner till hjälp för att " klämma " fram sanningen, hur lögnaktig den än är. Kvar blir ett slaktfält av blod, svett och tårar och många outtalade ord. Till följd av det hela så sitter det många, många oskyldigt indragna människor i en härva av svek, lögner och ångest. Bara för att man råkade vara i närheten. Ska vi fortsätta gå omkring och vara rädda för att leva? Vi kan ju faktiskt dö!! Ska vi isolera oss från omvärlden pga rädsla? Ska vi låsa in våra snälla barn för att hindra dom från att umgås med andra bråkiga ungar? Ska vi fortsätta hålla fast vid våran historia att i England, där kör alla bilar på höger sida? Hur många av oss har inte gjort saker som vi ångrar men som vi aldrig skulle våga erkänna?? Hur många av oss har hittat på en lögn för att slippa skämmas över den fruktansvärt pinsamma sanningen? Jag tror säkert det finns tusen och åter tusen ensamma människor som går omkring och bär på någon slags fruktansvärd hemlighet. Dom kanske råkat ut för en våldtäkt, varit med om Incest eller blivit misshandlad. Vem finner dom människorna? Vem har dom att prata med? Hur mycket skadestånd har dom att hämta ut? Ibland hör man folk säga: Erkänn, det var du? Redan DÄR har man gjort sin bedömning!! Alla har fullt upp med att stötta och tro på offret så hur den misstänkte gärningsmannen mår, det varken vill eller orkar någon bry sig om. INGEN vet vad som har hänt förutom offret och gärningsmannen OM det inte skulle vara så att det finns vittnen. Det är inte bara offer och gärningsman som mår dåligt, vi får inte glömma bort alla andra inblandade som pressas och förhörs. Dom genomgår också ett helvete. Ungdomar som undrar: Kommer jag aldrig kunna vara med en tjej pga rädsla för att bli anklagad för våldtäkt? Kommer jag aldrig kunna bära kjol pga risken att jag uppfattas som " villig "? Föräldrar som skriker: Jag ska kastrera den jäveln som rört min lilla flicka. Hon skulle ALDRIG FRIVILLIGT vara med en sån typ och dessutom en utlänning!! Har man gjort sig skyldig till ett brott så ska man även ta sitt straff, men OM man är oskyldig, ja, då ska man också frias. Det är så många historier man hör från olika håll och frågan är: Vad ska man tro? Och framför allt, VEM ska man tro på. Om om om igen så ser jag en bild framför mig. Det är hur jag är på en fest tillsammans med mina vänner. Vi har druckit några glas för mycket och jag törs inte säga nej när Yosef frågar mig om jag vill ta en promenad. Efter en stund så frågar han mig om jag vill ha sex med honom. Jag säger ja, för jag vågar inte säga nej. Efter avslutat samlag så går vi tillsammans hem med dom övriga kompisarna. Ett par dagar senare så ringer Yosef upp mig och undrar om jag vill träffas igen. Den här gången säger jag nej, jag har ju en pojkvän därhemma.Jag sitter hemma och funderar: Har jag blivit våldtagen? Jag ville ju inte ha sex med honom men vågade inte säga nej. Dessutom så hade jag ju druckit. Jag bestämmer mig för att göra en anmälan om våldtäkt. Några dagar senare så grips Yosef i sitt hem, anklagad för våldtäkt. Det finns inga vittnen och inget DNA och det finns inget läkarutlåtande om att jag hade sex. Yosef förstår ingenting, jag hade ju sagt Ja? Han trodde då att jag ville ha sex med honom? Min fråga till er är: Är det rätt eller fel av mig att göra en anmälan om våldtäkt? Gör mig en tjänst och VÅGA KOMMENTERA!!
  • Svar på tråden Våldtäkt eller inte?
  • Lena

    Jag skulle säga det beror på hur berusad du verkade. Verkade du som mest salongsberud och du sa ja tycker jag du ska skylla dig själv. Förutsatt han inte hotade dig.

  • Milager

    Tack för era svar. Det här gäller inte mig personligen utan jag står mitt emellan två olika fall. Ville bara höra någon utomståendes synpunkter på det hela. Tack

  • läkarstudent
    helene 355 skrev 2013-10-02 16:44:01 följande:
    är de bara jag som inte ser vad ts skrivit i trådstarten.

    Man får kopiera den och klistra in den någon annanstans för att se den. (Fast personligen fattade jag inte mer av hela texten än jag gjorde av biten som syns.)
    Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Mi 65

    Men.......varför syns inte hela inlägget???  Trots att jag skrivit inlägget så står det att jag inte startat någon tråd ännu!!!! 

  • Juronjaure

    Dagens mest obegripliga TS. Säger man JA till sex och inte säger eller visar att man egentligen menar nej, så är det inte vettigt att anmäla någon för våldtäkt, nej. Såvida inte "Yosef" håller en kniv mot din hals och viskar "Säg ja, annars dödar jag dig", men det har han inte gjort eller?

    Hur skräckinjagande är en människa om denne lyckas få en person att gå med på en promenad OCH ha sex med denne, när denne i stället kunde ha sagt nej och stannat kvar på festen bland en massa människor som kunde försvara henne från denna uppenbart väldigt läbbiga person...?

Svar på tråden Våldtäkt eller inte?