• Mrs

    Hög FSH? Inte längre! Hur jag gick tillväga...

    Hej, alla!
    Jag vill bara dela mina erfarenheter hur jag lyckades sänka mitt mycket höga FSH till normal nivå. Jag vet ju hur många det är som kämpar därute för att få en liten.   
      
    Jag är en fd cancerpatient, och fick dåliga hormonella värden på köpet. Kroppen var mycket nedsatt, och jag hade mycket oregelbundna och knappa menstruationer.

    Efter ett par år med att försöka att bli gravid genom att "se-om-det-händer", men inte fungerade. Började jag fundera att saker och ting står inte rätt till i min kropp, och om det någonsin skulle bli det igen. Året innan fertilitetsutredning, gjorde jag ett D-vitamin test (som också fungerar som ett hormon), visade att jag hade brist på detta, även under sommartid. Fertilitet och D-vitamin har ett samband
    .  
    När jag var 35+, gjorde jag en fertilitetsutredning och fick veta mina dåliga odds. Läkaren uttryckte det om jag någonsin vill ha barn, så går det endast genom donation, eftersom jag hade ett lågt värde av egna ägg men alldeles för hög FSH nivå. IVF var därmed helt uteslutet.

    Mina värden vid 2 svenska provtagningar:
    FSH: 30 & 44
    AMH: 0,2 
    LH: Var högt (kommer inte ihåg siffran)
    Progesteron: under 1 

    Jag började läsa flera artiklar på internet, olika utredningar, såsom svenska och utländska. Något som slog mig vid flertal tillfällen, var att om det inte finns några svenska utredningar eller beprövade utländska på svensk mark, då accepteras dem inte i den svenska vården.

    Jag började äta vitaminer, mineraler och testa olika produkter som sägs vara bra till att stärka fertiliteten. I våras gjorde jag ett ytterligare FSH test, och det låg på 34,5.Läkarna (eftersom jag har gått hos flera) sade då att jag skulle fokusera på äggdonation istället, och jag och min man ställde oss i kö till detta.

    Därefter tänkte jag, jag testar en ny sak...och under ett par månader, har jag fått tillbaka en mer regelbunden menstruation. I nuläget ligger min FSH nivå på 4,8!!!! Min LH nivå ligger nu på 2,7 (Du såg rätt!). Det jag trodde att aldrig skulle hända, har just hänt.  Min läkare på fertilitetskliniken, uttryckte "vad du än gör, så fortsätt med det."

    Efter ha pröva otaliga olika preparat, fann jag vad som passade mig, och jag skall förklara varför. Kom ihåg, för högt FSH är ett symptom och inte en orsak!!!

    Istället för att försöka "släcka lågan", gick jag till varför källan till problemet. Om jag kunde förbättra min äggkvalité men också försöka få bukt på, i alla fall en förbättring, på mina oregelbundna menstruationer. Även om jag aldrig kan få flera ägg, så kan jag försöka förbättra de få jag har.   
       
    Inositol "B8" + Folsyra (med den kombinationen, kallas också för infolic)
    .
    De första 2,5 månaderna tog jag 650 mg Inositol (myo) + 400 uq Folsyra. För att vänja kroppen med detta, och jag märkte redan efter par dagar att jag fick förbättrad hårväxt och mådde bara bra.

    Därefter tog jag 3 tabletter a´ 650 mg inositol + 400uq Folsyra på morgonen, och ytterligare 3 tabletter á 650 mg + 400uq Folsyra på kvällen (runt 4g inositol dagligen, jag tar då 3,9 g).

    Några dagar innan förväntad menstruation gick jag ner till bara 1 tablett 650 mg inostiol+ 1 tablett 400 uq folsyra dagligen tills jag fick min menstruation. Under menstruationen, tog jag paus från inositol under 2-3 dagar, sen började jag om.
      
    Fördelen med inositol är att jag får personligen inga biverkningar alls. Eftersom inositol är ett B-vitamin, och inget "medicinskt" preparat eller ört, så känns det säkrare. Dock, ta alltid upp vad du äter för kosttillskott med din läkare.  
                 
    Utöver detta tar jag dagligen:
    D3-vitamin, 50 uq, Holistic (Hälsokost)
    Selen 100uq
    E-vitamin 30 mg
    C-vitamin 90 mg
    Zink 15 mg
    Magnesium 250 mg (om du äter mycket choklad/kakao får du i dig naturligt istället)
    Blutsaft med järn, Floradix

    Eftersom jag äter mycket fisk (omega 3), så tar jag det så här:
    Från menstruationen till ägglossningen tar jag varannan dag:
    Omega 3,6,7,9 kombination tablett (Sea Buckthorn Oil capsule)

    Från ägglossningen till menstruationen tar jag varannan dag:
    Omega 3  (fiskolja)
     
    Hälsovanor:
    Undviker all koffein (te, kaffe, coca cola etc). Jag dricker rött te istället (Twinings).
    Undviker alla mjölkprodukter. Dricker Oatly havredryck för få i mig kalcium.
    Äter sällan soja produkter (östrogenliknande) 
    Har gått ner i vikt eftersom jag var kraftig överviktig
    Promenader/motion dagligen.
    Yoga, en gång i veckan. 
    Äter lagad mat från grunden, undviker halvfabrikat.
    Försöker undvika socker och sockrade produkter i möjligaste mån.
    Äter dagligen färska grönsaker och frukter.

    Eftersom jag har nu fått nya och förbättrade hormonvärden, kommer jag att utredas ytterligare de närmaste månaden/rna på fertilitetskliniken. Om detta nu fortsätter i samma riktning, kommer jag att använda mina egna ägg och göra IVF.

    Jag blev så glad när jag hörde detta att ville väldigt gärna dela det här med er. Kanske kan jag hjälpa dig som sitter i liknande sits. :D

    Jag kan också tillägga att jag är nu 39 år och bor förnärvarande utomlands.
       
    Inositol rekommenderas till personer med PCO/S men också till alla som är 35+. Också till dem som vill förbättra äggkvalitén och sänka FSH/LH nivåerna.
        
    http://www.fertilitetsguiden.com/alternativ/kosttillskott.php

    https://sites.google.com/site/miscarriageresearch/supplements-and-miscarriage/d-chiro-inositol

    http://www.inofolic.it/drupal/?q=en

    http://www.bellaonline.com/articles/art18661.asp

  • Svar på tråden Hög FSH? Inte längre! Hur jag gick tillväga...
  • Jag är bara jag

    Jag har bara läst nån rubrik innan om just Inositol,men visste inte alls att det var ett b-vitamin. Finns det bara på hälsokosten eller även på apotek? C-,d- och e-vitamin äter jag redan,folsyra självklart! och även omega 3 så då återstår typ bara att testa Inositol. Äter mörk choklad dagligen också så magnesium lär jag inte behöva. Och har alltid haft väldigt högt hb så extra järn är bara dumt. Min äl har försvunnit och mensen är totalknäpp så jag ska testa b-8 nu. IVF är inte aktuellt,men får jag äl i mig själv kanske det finns hopp igen! Drömmer

  • Mrs

    Vad jag har sett, så finns inositol bara i kombination inom hälsokost och apotek. Däremot kan du köpa det online på:

    http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/inositol-500mg-50-kapslar

    Det är solgars märke, så de har ju ett gott rykte. Även om denna är på 500 mg, så är det nog bäst att börja ta en om dagen en tid och se hur det känns innan du trappar upp till 4g per dag tillsammans med folsyra.

             
      

  • melinas

    Hej Mrs och tack för ditt inlägg! 
    Jag undrar om ditt AMH också ändrades, eller var det samma?
     

  • Nin

    Mycket intressant och kul att du delar med dig.

    Min fråga, Är det inte lite små "farligt" att inta så mycket olika preparat (vitaminer) ??   

  • Mrs

    Hej Melinas!

    Ursäkta för ett fördröjt svar. Jag har inte tagit ett nytt test på AMH.

    AMH värde är de kvarvarande ägg du har i äggstockarna. Rätta mig om jag har fel, men som jag vet kan du bara förbättra kvalitéten på äggen och inte på kvantiteten eftersom vi tjejer föds med ett visst antal ägg.

    *********************
    Hej Nin!

    Tack! :D

    Dessa vitaminer är rekommenderade att man intar i planeringsstadiet och inför graviditet. Jag personligen, mår inte generellt bra av multivitaminpreparat, och därför intar dessa vitaminer seperat istället. Alla är vi ju olika.

    *********************
    Uppdatering för min livssituation.

    Jag har nyligen börjat gå på akupunkturbehandling för förhoppningsvis se förbättring av min blodcirkulation och därmed fertilitet. Mer vet jag i början av nästa år.

  • Mrs

    Jag vill tillägga...angående Inositol + Folsyra har jag tagit på eget bevåg. Genom italienska studier och artiklar har detta förbättrat mina värden oerhört. Min privata allmänläkare blev helt ställd när jag visade upp provsvarena jag hade på papper. Han blev glatt överraskad.

    Dock så vill jag inte ta inositol hela tiden utan försöker stabilisera mina värden genom akupunktur och funderar att under behandlingen gå ner till den halva dosen. Får se hur jag gör. Sen får jag se hur mina tillsvidare provsvar ser ut.

  • Jag är bara jag

    Skulle folsyran bara funka tilllsammans med Inositolen eller för sig också och hur? Mycket folsyra plus zink förbättrar ju spermierna,finns det studier på kvinnor ang. folsyran? Eller tar du så mycket av andra skäl? Tar själv just nu 10 mg per dag inför ED,min läkare här tyckte det var jättemycket och onödigt,man undar ju vad de grundar dosen på...?

  • Mrs

    Den normala dosen ligger på 400 uq (mikrogram) folsyra per dag för kvinnor. Dock har jag läst att det rekommenderas att ta upp till 800 uq om man har svårighet att bli gravid. Och om man blir gravid så kan man ta den mängden fram till vecka 12, och därefter gå ner till 400 uq.

    För en man är den normala dosen på 200 uq, för att de har lättare att ta upp folsyra i kroppen än kvinnor (vad jag har läst).

    Inositol (runt 2 g) behöver i alla fall 200 uq folsyra för att kunna fungera. Om man väljer att inte ta inositol, utan bara att köra på folsyra, så kan man göra det som kvinna. Det rekommenderas att som kvinna tar folsyra, i alla fall minst en månad men gärna helst 3 månader innan man planerar för graviditet. Folsyran behövs för att fostret skall utvecklas normalt under graviditeten men också att minska risken för att få barn med ryggmärgsbråck.

    Jag är bara jag >> Om du nu tar 10 mg (10000 uq) folsyra per dag inför ED, så låter det ganska mycket, om man jämför med den normala dosen som är rekommenderad.

  • Jag är bara jag

    Ja,det är mycket och jag har ju redan ätit folsyra i nästan 8 år så det kändes överkurs,men man följer ju medicineringen självklart. Mest bara de med upprepade missfall som tar så mycket här och jag trodde först det var därför,men alla tar så mycket tydligen.

  • Ewelina66

    Har fått min "dom", jag är i klimakteriet... AMH 0,07, FSH 49 och LH 19. Det ser inte särskilt ljust ut att kunna få ett biologiskt eget barn. Och nu är min äggreserv i princip slut... En AMH på 0,07 är inte kartigt... Känner mig lite låg idag...

  • Cabron

    Hej! Jag gör ett försök att väcka tråden för lite svar så får vi se :)

    Äter du bara inositol eller D-chiro-inositol också?

    Inositol hittar jag i Sverige men inte D-chiro-inositol :/

    Sen är jag ju nyfiken så här typ 2 år senare, hur har det gått? :D

  • smurf11

    Jag försöker väl väcka denna tråd igen då!
    Det skulle vara väldigt intressant, att veta hur det gått för Ts och ni andra som prövat Inositol!

  • Örtan

    Läser vad ni går igenom och känner igen mycket! Själv har jag senaste åren gått igenom behandlingar för autonomuna sjukdomar, när jag är stabil får jag besked om att jag nu blir remitterad återigen för min barnlöshet. Jag har alltså behövt bli frisk för att få hjälp med fertiliteten, under åren som gick träffade jag också en ny man. Nu har jag fått hjälp från sjukvården, och var tvungen att höja mitt levaxin lite, Men jag har också bekostat två hårmineralanalyser med behandling, har först fått veta att jag hade för hög kopparhalt, detta kan påverka fertilitet, andra testet visade noll kalium. Alla obalanser påverkar ditt foster och att stärka kroppen kan hjälpa mer än för din önskade befruktning.

Svar på tråden Hög FSH? Inte längre! Hur jag gick tillväga...