• Anonym (TS)

Träffa "svärmor" för första gången, tipps?

Jag ska träffa min killes föräldrar för första gången om drygt en vecka. Jag är jättenervös för att träffa hans mamma. Jag har tidigare haft en svärmor från helvetet och hoppas och önskar att min killes mamma och jag kommer att tycka om varandra och kommer kunna ha en bra normal relation. Men jag skulle vilja ha lite tipps och råd för att göra första mötet så bra som möjligt. Så vad är era bästa tipps?

• Svar på tråden Träffa "svärmor" för första gången, tipps?
  • Anonym (TS)
    stor grön drake skrev 2013-10-02 17:02:09 följande:
    Det beror helt på hurdan hon är som person, inns det någon du kan fråga?
    Enligt vad jag förstått på min kille är de väldigt familjära och har inte direkt en stor bekantskap utanför familjen (vilket gör att jag blir extra nervös för att  jag inte ska "gå hem"). De tycker om att ha sina barn och barnbarn där. Hans föräldrar är fortfarande gifta och har ett väldigt ordnat liv. Men det verkar ha mycket åsikter om andra människor.
  • Unis

Fråga din kille? Han känner henne bäst - så är du lite förberedd på hennes bra och kanske dåliga sidor.

• Anonym (Lycka till)

Var bara dig själv. När sonen kommit hem med flickvänner( de är ju bara ihop i korta perioder i tonåren) så känner jag spontant att jag tycker om när de tackar för maten, gärna plockar bort tallriken... för en del bara ställer sakerna och går, är lagom öppna och framförallt om det märks att de tycker om sonen. För det värmer ett mammahjärta:) Kommer säkert gå jättebra:)

• Anonym (le och var glad)

Mitt tips är att vara glad och positiv och känna efter hur tonen är i familjen och följa den. Om dom gillar att skämta och skratta med varandra så gör det också - att skratta tillsammans lättar alltid upp stämningen.
    Det finns säkert massor av bilder av barnbarnen så där har du en bra början på något att börja prata om - det är svårt att börja prata om något när du inte känner familjen så bra ännu.

Det viktigaste är alltså, att bara följa med vad som händer och sägs - inte ta stor plats i början så att säga. Och svärmodern kommer att älska dig - och resten av familjen.

Det går säkert jättebra!

Lycka till.    

(Hur gammal är du och din kille och dina blivande svärföräldrar)?      

• Anonym (TS)
    Anonym (Lycka till) skrev 2013-10-02 17:24:06 följande:
    Var bara dig själv. När sonen kommit hem med flickvänner( de är ju bara ihop i korta perioder i tonåren) så känner jag spontant att jag tycker om när de tackar för maten, gärna plockar bort tallriken... för en del bara ställer sakerna och går, är lagom öppna och framförallt om det märks att de tycker om sonen. För det värmer ett mammahjärta:) Kommer säkert gå jättebra:)
    Tack, bra med ett svar från en svärmor Nu är vi båda 30+. Jag har barn och ett äktenskap bakom mig något jag är orolig ska vara något de ser ner på. Nu har min kille inte sagt något som tyder på det men bara en oro jag har. Men jag och min kille har en väldigt bra relation (varit ett par i snart 6mån) och tycker väldigt mycket om varandra vilket jag tror syns (de har tydligtvis märkt att han är annorlunda också på ett positivt sätt) . Men jag ska vara mig själv och att ta bort tallrik erbjuda hjälp i köket samt tacka för maten gör jag alltid Hans mamma har även frågat när hon får träffa mig vilket jag tror är positivt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (le och var glad) skrev 2013-10-02 17:42:13 följande:

Mitt tips är att vara glad och positiv och känna efter hur tonen är i familjen och följa den. Om dom gillar att skämta och skratta med varandra så gör det också - att skratta tillsammans lättar alltid upp stämningen.
    Det finns säkert massor av bilder av barnbarnen så där har du en bra början på något att börja prata om - det är svårt att börja prata om något när du inte känner familjen så bra ännu.

Det viktigaste är alltså, att bara följa med vad som händer och sägs - inte ta stor plats i början så att säga. Och svärmodern kommer att älska dig - och resten av familjen.

Det går säkert jättebra!

Lycka till.    

(Hur gammal är du och din kille och dina blivande svärföräldrar)?      

Tack för tippsen!

Jag är 32, min kille är 39 och föräldrarna är 60-64år  
  • Anonym (Hihi)

Jag gjorde som vanligt när jag träffade svärföräldrarna. Helt beroende på hur de är, eran ålder och liknande så är mina tips:

- Tacka för maten/fikat/kaffet om de bjuder på sådant, plocka undan efter dig själv efteråt och ett plus i kanten är att dessutom erbjuda sig att hjälpa till med tex maten, dukningen eller disken

- Jag tog de i hand och hälsade ordentligt första gången vi träffades, det kommer man långt med!

- Var allmänt trevlig, försök läs av de och få igång diskussioner kring sånt du tror se uppskattar

- Fråga din partner i förväg om hans föräldrar har några regler eller liknande i sitt hem, eller be honom om tips kring vad de ogillar/gillar hos folk

Och det viktigaste av allt, SLAPPNA AV! :).

Anonym (TS) skrev 2013-10-02 17:47:08 följande:
    Tack för tippsen!

Jag är 32, min kille är 39 och föräldrarna är 60-64år  

Tack ;) Föräldrarna är ju unga och har dom ett ungt sinne på det, så blir det jättebra .

Du har varit gift och har barn, det borde dom se som en mognad hos dig, ett plus.  
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hihi) skrev 2013-10-02 18:37:25 följande:
    Jag gjorde som vanligt när jag träffade svärföräldrarna. Helt beroende på hur de är, eran ålder och liknande så är mina tips:

- Tacka för maten/fikat/kaffet om de bjuder på sådant, plocka undan efter dig själv efteråt och ett plus i kanten är att dessutom erbjuda sig att hjälpa till med tex maten, dukningen eller disken
    - Jag tog de i hand och hälsade ordentligt första gången vi träffades, det kommer man långt med!
    - Var allmänt trevlig, försök läs av de och få igång diskussioner kring sånt du tror se uppskattar
    - Fråga din partner i förväg om hans föräldrar har några regler eller liknande i sitt hem, eller be honom om tips kring vad de ogillar/gillar hos folk

Och det viktigaste av allt, SLAPPNA AV! :).
    Tack för tippsen! Tror mest att jag är nervös för att jag tycker så otroligt mycket om den här killen och vill så gärna ha en bra fungerande relation till hans föräldrar. Har en väldigt dålig erfarenhet av det från mitt äktenskap... 
    Anonym (le och var glad) skrev 2013-10-02 18:54:53 följande:

Tack ;) Föräldrarna är ju unga och har dom ett ungt sinne på det, så blir det jättebra .

Du har varit gift och har barn, det borde dom se som en mognad hos dig, ett plus.  

Ditt (dina) barn är kanske till och med i samma ålder som barnbarnen...? som blir jättebra kompisar
  • Anonym (TS)
    Anonym (le och var glad) skrev 2013-10-02 18:57:18 följande:

Ditt (dina) barn är kanske till och med i samma ålder som barnbarnen...? som blir jättebra kompisar
    Ja mina två söner är lika gamla som min killes systers söner så det är kul Min kille har inga egna barn.
  • Anonym (första mötet)

Jag instämmer i de råd du redan fått här. Sen är det ju aldrig fel att ha med sig en blomma när man kommer för första gången. Lycka till!

• Anonym (TS)
    Anonym (första mötet) skrev 2013-10-02 20:06:33 följande:
    Jag instämmer i de råd du redan fått här. Sen är det ju aldrig fel att ha med sig en blomma när man kommer för första gången. Lycka till!
    Bra ide, några fina snittblommor ska jag ta med mig. 
  • Anonym (första mötet)
    Anonym (TS) skrev 2013-10-02 20:21:35 följande:
    Ja det är ju aldrig fel att "smöra" lite haha......
  • Anonym (---)

Jag har ett tips! Att inte stava tips med två P! hihi :)

• stor grön drake
    Anonym (TS) skrev 2013-10-02 20:21:35 följande:

Kolla att hon inte är allergisk först! Min svärmor är hyperallergisk mot nästan alla blommor annars håller jag med i alla de bra råden du fått!
Svar på tråden Träffa "svärmor" för första gången, tipps?