• levande charader

Överbliven kyckling

Tar gärna emot tips på vad jag ska laga med den kycklingen som blev över från dagens middag... Det är helstekt kyckling så nånting gott där strimlat kycklingkött ingår

• Svar på tråden Överbliven kyckling
  • LadyTeague
    Jamaican Jerk kycklinggryta

Ingredienser:
    1 Grillad kyckling i bitar
    Färska champinjoner
    Squash/Zuccini
    1 Paprika
    2 Röda lökar
    100g Philadelfiaost
    2dl Creme fraische
    3dl Vispgrädde
    Sambal Oelek
    Fiddes Payne Jamaican Jerk

Gör så här:
    Skär grönsakerna i bitar och fräs i lite smör. Blanda i philadelfiaosten, creme fraischen och grädden. Lägg i kycklingen. krydda så mycket du vill!
    Att dölja ett fel med en lögn är att ersätta en fläck med ett hål
  • LadyTeague

Oj, vad konstigt det blev!

Tror det är till ca 6 portioner i alla fall! 

• Nape

Jag brukar frysa in det. Tar fram det när jag måste laga supersnabb middag och jag har tomt på ideér.

Kokar ris, gör en currysås och när såsen är nästan klar vänder jag i kycklingen så den värms upp. Middagen klar på 20 minuter.

Annars gör jag en wok där jag slänger med kycklingen.

• roffe

Blanda med hackade grönsaker och typ gräddfil eller creme fraiche och gör goda smörgåsar :)

• levande charader
    matildadl skrev 2013-10-02 20:13:56 följande:
    Wok? Eller gör frikasé(stavning?) :)

Hur kryddar du din wok? Kan vara roligt med lite nya idéer.
    Laine skrev 2013-10-02 20:15:28 följande:
    Flygande Jakob :) 

Tro det eller ej men jag har aldrig laga det vet inte hur man gör så jag får googla och se om det är nåt för oss...
    LadyTeague skrev 2013-10-02 20:17:30 följande:
    Jamaican Jerk kycklinggryta Ingredienser: 1 Grillad kyckling i bitar Färska champinjoner Squash/Zuccini 1 Paprika 2 Röda lökar 100g Philadelfiaost 2dl Creme fraische 3dl Vispgrädde Sambal Oelek Fiddes Payne Jamaican Jerk Gör så här: Skär grönsakerna i bitar och fräs i lite smör. Blanda i philadelfiaosten, creme fraischen och grädden. Lägg i kycklingen. krydda så mycket du vill!

Låter gott, var hittar man Jamaican jerk grejen?
    Nape skrev 2013-10-02 20:18:25 följande:
    Jag brukar frysa in det. Tar fram det när jag måste laga supersnabb middag och jag har tomt på ideér. Kokar ris, gör en currysås och när såsen är nästan klar vänder jag i kycklingen så den värms upp. Middagen klar på 20 minuter. Annars gör jag en wok där jag slänger med kycklingen.

Jag gjorde extra kyckling just för att det behövs till en snabb middag imorgon. Hur gör du din currysås? Kan vara roligt med ett nytt recept
    Eleonor01 skrev 2013-10-02 20:28:34 följande:
    Kycklingsallad

Kycklingsallad är ju alltid gott. Har du tips på goda saker att ha i eller en god dressing att ha till?
    roffe skrev 2013-10-02 20:38:43 följande:
    Blanda med hackade grönsaker och typ gräddfil eller creme fraiche och gör goda smörgåsar :)

låter gott men vi äter inte bröd här hemma
  • Laine
    levande charader skrev 2013-10-02 20:56:03 följande:

Tro det eller ej men jag har aldrig laga det vet inte hur man gör så jag får googla och se om det är nåt för oss...
    Jag gjorde extra kyckling just för att det behövs till en snabb middag imorgon. Hur gör du din currysås? Kan vara roligt med ett nytt recept
    Kycklingsallad är ju alltid gott. Har du tips på goda saker att ha i eller en god dressing att ha till?
    Detta recept är enkelt: http://www.tasteline.com/recept/flygande_jakob_10
    Själv tycker jag det är riktigt gott och det går snabbt att göra också.
  • matildadl

Jag brukar krydda min Wok mest med curry och starka kryddor då jag gillar hetta, jag brukar ha i kokosmjölk för att få den goda smaken och krämigheten :)

• LadyTeague
    levande charader skrev 2013-10-02 20:56:03 följande:

Kryddblandningen finns på större livsmedelsbutiker. Ica Maxi, Coop Forum och sådana brukar ha. Den står bland kryddorna.
  • levande charader

Jag hadee stora ambitioner om att få ihop något riktigt smarrigt av kycklingresterna men jag har ytterst lite ork (fått feber) så det lutar åt en lättlagad kycklingssallad idag. Tack för alla era tips, de sparas till nästa gång

• Naviair

Chicken BLT - Simpelt men så gott.

2 portioner:

1 Ciabattabröd
     Kycklingkött - stekt/grillat
    Några msk majonäs (hellmans är outstandig bäst till detta)
    2 ekologiska tomater (de skall ju smaka något)
    sallad of your choice (funkar bäst med isberg eller roman)
     0,5-1pkt bacon (beroende på hur du har det med onödiga kalorier... jag diskriminerar inte så jag släpper in på bra och dåliga kalorier...)

Knaperstek baconet och värm på kycklingen till ät-temp
    Dela brödet på mitten och bred majonäs på halvorna.
    Smacka på en bädd av sallad på bägge sidor sedan staplar du kyckling bacon tomat och smäller ihop. (kan dra på lite senap också om andan faller på)

Skär en diagonal och Voila - en halva var av en macka som är gudomligt god.

Svar på tråden Överbliven kyckling