• Anonym (Inskolning)

Inskolning

Hej.

Undrar vad man kan ta ut för ersättning under inskolning på förskolan. De två första dagarna har jag varit med dottern hela tiden och då kan jag väl ta FP. Nu i två dagar ska jag lämna henne 1-2 timmar om det fungerar bra. Nästa vecka kan det bli någon mer timme. Kan jag ta ersättning enligt lägstanivå då?

Vad händer om dottern blir sjuk under inskolningen (Har tagit spruta förra veckan och tyvärr fanns det risk för feber efter 1-2 veckor). Kan man ta VAB om hon skulle bli sjuk under inskolningen?

• Svar på tråden Inskolning
  • Försäkringskassan

Hej!

När du varit med dottern på inskolning hela dagar kan du ta ut hel föräldrapenning på antingen sjukpenningnivå eller lägstanivå.Om du vårdar (är tillsammans med) barnet MER än 3/4 dels dag av den normal arbetstiden har du rätt att ta ut hel föräldrapenning enligt sjukpenningnivå, men om barnet är själv på förskolan mer än 2 timmar kan du antingen ta ut hel lägstanivå eller del av dag på sjukpenningnivå.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

• Anonym (Inskolning)

Kan jag ta ut VAB om hon skulle bli sjuk under inskolningen? (förväntar mig som sagt en feberreaktion av en spruta inom de närmaste dagarna)

• Försäkringskassan

Hej!

Under den tid som du ansökt om hel föräldrapenning för att skola in barnet kan du inte byta detta mot tillfällig föräldrapenning, du behåller föräldrapenning för den tiden.
    Om du däremot ansökt om föräldrapenning med del av dag och arbetar resterande tid, kan du ansöka om tillfällig föräldrapenning för den del som du faktiskt skulle arbetat.

Hälsningar
    Molly, handläggare

Svar på tråden Inskolning