• Anonym (TS)

Symptom (tecken) på ADD hos tjejer (lågstadiebarn)

Jag börjar tro allt mer o mer att min dotter har ADD.. Hur visades detta 'för' ditt barn? Eller hur var det för dig/ ditt barn omkring denna ålder? Extra intressant om det gäller tjejer. Då symptomen kan vara annorlunda.. Hjälp mig reda ut detta!

• Svar på tråden Symptom (tecken) på ADD hos tjejer (lågstadiebarn)
  • Anonym (Syster)

Min syster har ADD, hon fick inte diagnosen förns runt 20 års åldern då hon hade gått hos psykologer ett par år pga av att hon tyckte allt var så svårt/jobbigt. När hon var liten trodde alla att hon bara var blyg och att det skulle ordna sig med tiden. Hon vågade knappt prata med varken andra barn eller vuxna, ville aldrig leka 3 eller fler utan bara med 1 av sina få vänner åt gången, vågade aldrig säga ifrån till nån utanför familjen, om jag använde en leksak hon ville leka med så frågade hon aldrig mig om hon fick ha den utan gixk arg till mamma eller pappa och sa att hon ville ha just den saken, ville inte öppna dörren eller svara i telefon om hon inte visste/trodde att det var en vän till henne, fick raseriutbrott om det tex stack ut nåt hårstrå fel när hon satt upp håret och när inte allt var perfekt så som hon ville, hon var mycket för sig själv och hade svårt i skolan, koncentrations svårigheter, lässvårigheter (är väl pga koncentrations svårigheterna).

Ju äldre hon blev desto argare/aggressivare blev hon, särkilt mot mig men ockaå resten av familjen, ingen vän eller nån annan för det vågade hon inte

• Anonym (jerikos ros)

Min dotter visade inga symtom som barn som fick någon att misstänka adhd. Hon var en glad och cool tjej, smart i matte men med vissa lässvårigheter. Inga koncentrationsproblem, konstnärlig och pysslig, kunde sysselsätta sig själv, men hade också kompisar, ingen rastlöshet, ingen impulsivitet, inga vredesutbrott. Alltid snäll och omtänksam.
    Först i högstadiet fick hon problem med kompisar och blev tidvis mobbad.

I 14-årsåldern revolterade hon rejält, rymde, umgicks med diverse slödder, trotsade oss och bråkade med allt och alla runt omkring. Vi tolkade det som bara vanligt tonårsstrul. Men problemen eskalerade med skolk och nya rymningar, problem i skolan, ångest och ätstörningar. Hon vägrade kontakt med BUP och var ganska oregerlig.
    Först som 19-åring gick hon med på utredning efter att hon börjat skära sig, och fick diagnosen ADHD.

Har Ritalin sedan ett par år och mår för det mesta bra numera. Hon har en jättesnäll och tålmodig sambo och är nybliven mamma till en liten pojke.    

• Anonym (Syster)
    Anonym (jerikos ros) skrev 2013-10-03 00:34:15 följande:
    Min dotter visade inga symtom som barn som fick någon att misstänka adhd. Hon var en glad och cool tjej, smart i matte men med vissa lässvårigheter. Inga koncentrationsproblem, konstnärlig och pysslig, kunde sysselsätta sig själv, men hade också kompisar, ingen rastlöshet, ingen impulsivitet, inga vredesutbrott. Alltid snäll och omtänksam. Först i högstadiet fick hon problem med kompisar och blev tidvis mobbad. I 14-årsåldern revolterade hon rejält, rymde, umgicks med diverse slödder, trotsade oss och bråkade med allt och alla runt omkring. Vi tolkade det som bara vanligt tonårsstrul. Men problemen eskalerade med skolk och nya rymningar, problem i skolan, ångest och ätstörningar. Hon vägrade kontakt med BUP och var ganska oregerlig. Först som 19-åring gick hon med på utredning efter att hon börjat skära sig, och fick diagnosen ADHD. Har Ritalin sedan ett par år och mår för det mesta bra numera. Hon har en jättesnäll och tålmodig sambo och är nybliven mamma till en liten pojke.    

ADHD och ADD är två helt olika saker
  • Anonym (***)

Min bonusdotter har ADD och fick diagnosen för 2 år sedan. Hon är 20 år. När hon var liten var hon ganska lillgammal till sättet, ett sådant barn vuxna gärna pratar med. Hon gjorde som man sa och var väldigt lugn och snäll. Dock har hon alltid haft problem i skolan och med kompisar. Hon har alltid haft svårt med sociala signaler och kan berätta vad som helst för vem som helst. Hon har varit mobbad i perioder. Hon har haft mykcet svårt i skolan under tonårstiden, mest för att hon har så otroligt svårt att börja med saker. Att få henne att tex göra läxorna har varit otroligt svårt, hon har gjort allt annat än just det. Hon kommer sig inte för med saker.

Svar på tråden Symptom (tecken) på ADD hos tjejer (lågstadiebarn)