• Äldre 2 Oct 22:42
    26232 visningar
    52 svar
    52
    26232

    Hur öka mjölkproduktionen?

    Vårt andra barn är nu två veckor gammal och amningen går inte alls bra. Eller egentligen är det mjölkproduktionen som inte är bra, han tar bröstet utan problem och suger bra.
    De första dagarna var han jättenöjd på den maten jag hade åt honom. Med första barnet hade jag knappt någon mjölk alls och delammade tills hon var tre månader. Trodde att det inte skulle behöva bli så den här gången eftersom han verkade så nöjd.
    Men han blev mer och mer missnöjd. I förrgår lånade jag hem en handpump dels för att se hur mycket som egentligen finns och dels för att försöka öka produktionen. Får ut 40 ml sammanlagt ur båda brösten nu när jag inte ammat på 2-3 timmar.
    Men hur och när ska jag pumpa? Före, efter eller mellan han ammar? Hur länge på varje bröst?
    Om man ska pumpa mellan amningarna så finns det ju än mindre till honom när han väl ska äta från bröstet och blir ju då ännu mer missnöjd?
    Nu vill han amma typ jämt och vi får ge tillägg flera gånger om dagen för att jag ska kunna göra annat än att amma. Vi har en 14 månaders hemma också så det är ju ohållbart att sitta och amma för jämnan.
    Det skulle vara så skönt att ha så mycket mjölk att han är nöjd med bara det!

    Tacksam för alla tips!


  • Svar på tråden Hur öka mjölkproduktionen?
  • Äldre 2 Oct 22:52
    #1

    Tror att du har lite skeva förväntningar. Det är helt normalt att en två veckors bebis bokstavligen ammar hela tiden när han/hon inte sover. Man ska amma ofta; var tredje timma är väldigt sällan för en nyföding. Ibland sover de ju långa pass och därför måste de även amma väldigt mycket när de är vakna. De växer som gräs första tiden och måste öka produktionen hela tiden = amma. När du ger tillägg lurar du kroppen. Mjölken kommer inte av sig själv. 

  • Äldre 2 Oct 23:01
    #2

    Glömde skriva att han gått upp väldigt lite igår när vi var till bvc.

    Det är exakt samma mönster som med första barnet, men då visste vi inte varför hon skrek vareviga vakna minut förrän dom på barnmottagningen såg att huvudomfånget växte snabbare än kroppen. ( huvudet tog näringen först )

  • Äldre 2 Oct 23:06
    #3
    anitaq skrev 2013-10-02 23:01:30 följande:
    Glömde skriva att han gått upp väldigt lite igår när vi var till bvc.
    Det är exakt samma mönster som med första barnet, men då visste vi inte varför hon skrek vareviga vakna minut förrän dom på barnmottagningen såg att huvudomfånget växte snabbare än kroppen. ( huvudet tog näringen först )
    Vill du helamma så behöver du amma ofta. Och ja, det är helt normalt att en två veckor gammal bebis ammar all vaken tid. Om du ammar hela tiden och liten ändå inte ökar i vikt så behöver du hjälp med att kolla om taget är rätt och om ditt barn ammar effektivt. Du kan hjälpa naturen på traven genom att pumpa mellan amningarna och då pumpar du efter att han ammat och inte vill amma mer = troligtvis somnat. Ge ditt barn den mjölk du pumpat ur.
  • Äldre 2 Oct 23:10
    #4

    Glömde: så små barn som inte går upp som de ska behöver man väcka för ytterligare amning. Hur långa pass sover han/hon?

  • Äldre 2 Oct 23:14
    #5

    Jag åkte på mjölkstockning när min grabb var 3 veckor, när det var borta så hade jag inte mycket mjölk alls. De som gjorde att min mjölk kom igång igen var att jag ammade myyycket, fick både en nöjd bebis och massor med mjölk tillslut.

  • Äldre 2 Oct 23:40
    #6

    Måste tillägga att trots att jag har mycket i brösten så har min grabb fortfarande perioder där jag ibland bokstavligen får bo med bröstet i hans mun, dom kan ha sina tillväxtperioder då dom vill äta mer och nu är ju din lilla så pass liten så låt han äta när han vill, de gjorde iallafall jag och jag fick en toppenmående grabb.

    Du kan ju annars testa att amma, blir han inte mätt så ge ersättning. Pumpa inte ur, ge bröstet istället. När ja låg inne med mjölkstockningen sa dom att de bästa sättet för att få igång mjölken igen är att låta bebisen suga!

  • Äldre 3 Oct 00:13
    #7

    Vill man helamma så måste man låta de amma. All vaken tid om det behövs. Finns inga genvägar till ökad produktion. Bara låta dem suga och suga mer. Börjar man ge ersättning är det kört. Det är bara att stå ut...

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 3 Oct 00:26
    #8

    Som de tidigare skribenterna skrivit så ska bebisen alltid få bröstet som första åtgärd när bebisen skriker. Och ju mer man ammar desto mer bröstmjölk producerar kroppen.

    Oftast har väldigt många en rejäl svacka vid tre månaders ålder som bebisen suger oftare och ammar man då bara var 3-4 timma ändå kommer inte bröstmjölken räcka utan vid amning är det fri amning som råder.

  • Äldre 3 Oct 08:31
    #9
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-03 00:26:20 följande:
    Som de tidigare skribenterna skrivit så ska bebisen alltid få bröstet som första åtgärd när bebisen skriker. Och ju mer man ammar desto mer bröstmjölk producerar kroppen.
    Oftast har väldigt många en rejäl svacka vid tre månaders ålder som bebisen suger oftare och ammar man då bara var 3-4 timma ändå kommer inte bröstmjölken räcka utan vid amning är det fri amning som råder.
    Klassisk konversation med bekanta.

    - Jag fisk sluta amma redan vid 6 månader, jag som ville amma i minst ett år.
    - Varför slutade du?
    - Mjölken räckte inte till.
    - Hur märkte ni det?
    - Barnet var hungrigt och ville amma HEEEELA tiden så vi fick börja ge tillägg redan från 3 månaders ålder.
    Och så sover de bättre på natten om man ger tillägg istället för att amma som sista mål på kvällen.
    - ......

    Många verkar inte se sambandet mellan "barnet skriker" "ger tillägg" och "dålig produktion".

    Tycker att mödravården och BVC är VÄLDIGT dåliga på att tala om hur det ligger till. Mycket pekpinnar kanske men inga enkla fakta.

    Barnet skriker för det är hungrigt
    Barnet ammar tokmycket en till två dagar och är kinkigt för det inte blir mätt
    => produktionen kickar upp ett steg (tar ungefär en dag efter en dag med heltidsamning)
    Barnet blir mätt

    Ingen rocket science liksom...
  • Äldre 3 Oct 08:35
    #10

    En dag med amning utan att barnet blir mätt som ger ökad produktion innebär typ
    amning 07-09
    sovstund 09-10
    amning 10-12.30
    sovstund 12.30-13.30
    amning 13.30-18.30
    liten stund då barnet är nöjt 18.30-19
    amning 19-22
    sovning 2 tim
    amning 1 tim
    sovning 2 tim
    amning 1 tim
    sovning 3 tim

    sen nästa dag brukar barnet äta kortare stunder för produktionen kickat igång.

    Är man inte beredd på att ta sådana dagar ibland (kanske max 6 ggr totalt) så får man acceptera att det inte kommer funka att helamma.

Svar på tråden Hur öka mjölkproduktionen?