• mirukii

Vilket ska jag välja? (Visdomständer) Hjälp!! Panik!!

Hej!

Det är så att en tandläkare och tandkirurgen jag träffat tycker att de två visdomständerna jag har i underkäken bör opereras bort. Tänderna ligger helt nere i käkbenet under tanköttet. Den ena ligger totalt horisontelt medan den andra pekar uppåt NÅGOT men den ligger också horisontellt. Jag lider inte av dom förutom små inflammationer (?) ibland då det kan göra lite ont men försvinner på ett par dagar och är verkligen inget som jag inte står ut med. De kolliderar heller inte med tänderna framför.
    Den andra tandläkaren som jag vanligtvis går till säger att de inte bör tas bort. Han berättade även att de båda liggar väldigt nära nerven så jag riskerar förlamning (!!!!). Han såg ingen anledning att ta bort dom i nuläget.

Jag har fickor mellan tandköttet/visdomständerna och de vanliga tänderna framför och kirurgen menar att det är en risk för karies som då inte går att rädda och jag kan förlora tänderna som står framför visdomständera (hänger ni med?).

Vem har rätt? Vem ska jag lyssna på? Är dessutom extremt rädd för operationen, kämpat för att få narkos men de vägrar.

Vilket ska jag riskera, förlamningen eller karies och förlora tänder? Båda KAN ske säger respektive tandpersoner.

Operationsdatumet är den 21e oktober, fram tills dess måste jag bestämma mig. Någon som har erfarenheter eller råd?

(Solskensberättelser om operationer av tänder i samma position motages gärna också!)

• Svar på tråden Vilket ska jag välja? (Visdomständer) Hjälp!! Panik!!
  • emtherese

Jag själv har en visdomstand som ligger horisonellt. Tandläkaren sa att jag borde operera ut, annars kan tanden framför drabbas och jag kan förlora den också. Sitter alltså i en situation väldigt lik din.

Jag däremot har haft tandställning tidigare och i den vevan fick jag dra ut 4 tänder för att alla skulle få plats.
    Plus att jag dragit ut en femte tand pga attt den sprack.
    Plus att min ena framtand blev skadad i roten när jag vurpade med cykeln för några år sen. Dock verkar den okej nu, blir det större förändringar så ska jag åka in.

Men jag känner att min mun är så förbannat hopplös som ALDRIG blir bra. Så känns det. Att det alltid är något som måste fixas... Så jävla less på det!! Sen när visdomständerna dessutom krånglar så känner jag bara att jag inte orkar.

Jag har precis som du, tandköttet kan svälla upp ibland (sällan dock) och vara irriterat. Men det går ner efter några dagar. Så jag känner att jag låter tandjäkeln vara tills vidare. Jag bokade ingen operation alls utan jag låter den vara som den är. Blir det problem sen så tar jag det då!

Men det är jag det :)

• Lindsey Egot the only one

Ta bort dom!

När de väl sedan börjar krångla kan du fått karies på tanden framför så den kanske inte kan lagas utan måste dras. De brukar räkna med 1000kr-1500kr per tand när de opererar bort visdomständer

• Lindsey Egot the only one

Jag har fickor på mina visdomständer och har inflammation 2-4 gg om året pga mat som fastnar i fickorna. 1-2 gg om året måste jag åka akut till tandläkaren och de får rensa i fickorna samt att jag ständigt har en vidrig andedräkt när detta uppkommer. Spyr själv av lukten när det är som värst. Jag ska operera ut dom nästa år tänkte jag

• mirukii

Tack för svar!
    Det lutar nog mot att ta bort dom så är det över sen... men då återstår rädslan för operationen, det är så pass att jag har svårt att klara vardagen och sover dåligt/oroligt, jag är så rädd sen flera månader tillbaka nu sen jag fick reda på att de borde tas bort. Och så risken för förlamning. Får väl ringa en gång till och fråga hur stor risken är...

Tänk.... borra hål i käkbenet för att få tag i dom, bara tanken på det...!!!

#emtherese: fan vad jobbigt du har det med så många problem!! :(

• Blåbäret0

Hej! Fy va tråkigt känner med dig :(

mitt råd om du väljer att ta bort dem, är att ta bägge samtidigt! Många tandläkare är inte så förtjusta i det, men kräv det så du slipper gå tillbaka efter några månader.

Jag fick stesolid innan, en rätt hög dos och hade vrålhög musik i hörlurar samtidigt, då dränker man ljudet.

Finns något som de kallade för halvnarkos, kolla upp det!

Jag opererade ut en tand som låg mot käkbenet, och det gjorde väldigt ont efteråt så ladda upp med alvedon , piren osv hemma. Man ska kunna få starkare smärtmedicin också om man har jätteont. Ladda också upp med massor av soppor, utan bitar. Köp näringsdrycker, yoghurt osv på affären.

Du kommer inte känna smärta under själva ingreppet. Resten av dina frågor kan jag tyvärr inte svåra på... Men lycka till!!

• mirukii
    Blåbäret0 skrev 2013-10-03 11:23:19 följande:
    Hej! Fy va tråkigt känner med dig :(

mitt råd om du väljer att ta bort dem, är att ta bägge samtidigt! Många tandläkare är inte så förtjusta i det, men kräv det så du slipper gå tillbaka efter några månader.
    Jag fick stesolid innan, en rätt hög dos och hade vrålhög musik i hörlurar samtidigt, då dränker man ljudet.

Finns något som de kallade för halvnarkos, kolla upp det!
    Jag opererade ut en tand som låg mot käkbenet, och det gjorde väldigt ont efteråt så ladda upp med alvedon , piren osv hemma. Man ska kunna få starkare smärtmedicin också om man har jätteont. Ladda också upp med massor av soppor, utan bitar. Köp näringsdrycker, yoghurt osv på affären.

Du kommer inte känna smärta under själva ingreppet. Resten av dina frågor kan jag tyvärr inte svåra på... Men lycka till!!
    Jag ringde dom nyss och frågade ang. förlamning och de sa att det skulle jag inte oroa mig för, den risken är så liten och att det typ aldrig sker (sa hon). Väntar på att hon ska ringa upp med en ny operationstid då de tog bort min första.
    Jag ska också få stesolid, hoppas det verkar ordentligt, hört om en del som t.o.m legat och somnat under operationen?!  Jag har inget o lyssna på musik med så det får jag klara mig utan. Vill nog inte ens ha det, känns som man tappar alltför mycket kontroll.

Jag skulle få starka smärtstillande tabletter utskrivna efter operationen, sen har jag även ipren och sånt hemma.

Tack för ditt svar! Hoppas jag inte heller känner någon smärta under ingreppet! :)
  • mirukii

Glömde svara ang att ta båda samtidigt, det vill jag inte! Det räcker med att ha ont på ena sidan sen efter operationen. Att ta bort båda i underkäken blir ju tufft sen o försöka äta och så. Att sova blir väl också svårare, ingen sida att luta sig mot?

• Lambda

Ta bort dom. Hade oxå fickor som blev infekterade då och då. Detta slipper du om du väljer att ta bort dom. Kan säga att dom borrade och drog i min mun under två dagar. Inte så jätteroligt men värt det och smärtan är okej, man får bedövning och tycker du att det känns för hemskt ber du om mer. Det gjorde jag.

Ångrar att jag inte fixade det tidigare eftersom dom tryckte fram dom andra tänderna och därför har jag en "Dracula" tand som gör att jag alltid biter mig själv i läppen.

Svar på tråden Vilket ska jag välja? (Visdomständer) Hjälp!! Panik!!