• Anonym (ensam)

Om en vårdnadshavare flyttaar?

Hej,

Jag hoppas det finns någon som kan hjälps mig med detta. Jag och min fd har gemensam vårdnad om barnen och det har just kommit till min kännedom att han ska flytta 20 mil från den stad där vi idag bor. Han träffar barnen varannan helg. Min fundering är, måste jag stå för kostnaderna vid umgänge? Jag är ensam med barnen och har dålig ekonomi, jag har verkligen inte råd! Och pappan är arbetslös och lär förbli det.

Någon som varit i samma situation? Hur löste ni det?

• Svar på tråden Om en vårdnadshavare flyttaar?
  • Anonym (S)

Beror lite på hur era ekonomier ser ut men kan bli så att allt över 10 mil skall ni dela på, dvs de 10 första milen betalar den som flyttar och resten delar ni på och då är det billigaste färdsättet för barnen som du betalar sen om de rester på annat sätt får pappan stå för mellanskillnaden. Hur skall ug se ut när han flyttar? Skall barnen resa 80mil/månad eller ska han ha loven eller ja sånt måste ni ju diskutera med

• Anonym (jur.)
    Anonym (S) skrev 2013-10-03 04:13:56 följande:
    Beror lite på hur era ekonomier ser ut men kan bli så att allt över 10 mil skall ni dela på, dvs de 10 första milen betalar den som flyttar och resten delar ni på och då är det billigaste färdsättet för barnen som du betalar sen om de rester på annat sätt får pappan stå för mellanskillnaden. Hur skall ug se ut när han flyttar? Skall barnen resa 80mil/månad eller ska han ha loven eller ja sånt måste ni ju diskutera med
    Stämmer inte. Kostnader ska fördelas efter förmåga och behov.
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (jur.) skrev 2013-10-03 08:32:55 följande:
    Stämmer inte. Kostnader ska fördelas efter förmåga och behov.
    Plus att umgängesföräldern inte kan tvinga boendeföräldern att betala ett öre utan att gå via domstol.

TS, om umgängesföräldern har riktigt dålig ekonomi så kan hen söka bidrag för umgängesresorna hos socialen.
  • ZsaZsa

Beroende på hur vars och ens ekonomiska situation ser ut, ska man dela på det precis som man ansvarar solidariskt för barnens försörjning. Umgängesresor anses nämligen vara en del av den grundläggande försörjningen. Men inget hindrar att ni kommer överens om vad ni vill. Precis som man kan få underhållsstöd från Fk om man inte kan betala själv, kan man också få bidrag till barnens resor.

En annan viktig fråga är ju hur umgänget ska fungera om han bor tjugo mil bort? Hur tänker han där?

• Anonym (ensam)

Pappan ska enligt nuvarande dom ha varannan helg vilket ska utökas. Han har drogproblem och varken jag eller barnen har någon tillit till honom. Så barnen kommer inte att spendera loven med honom. Han tänker att barnen ska resa 80 mil i månaden eller så har han inte tänkt på barnen alls. Bör kanske även tillägga att han är utan körkort och en bussresa skulle ta ca 4 timmar.

Jag betalar allt för barnen även om vi har gemensam vårdnad. Han ger mig inte ett öre. Och jag vägrar faktiskt att stå för kostnader för resor också. Kan domstolen besluta att jag ska betala?

• sextiotalist
    Anonym (ensam) skrev 2013-10-04 04:41:11 följande:
    Pappan ska enligt nuvarande dom ha varannan helg vilket ska utökas. Han har drogproblem och varken jag eller barnen har någon tillit till honom. Så barnen kommer inte att spendera loven med honom. Han tänker att barnen ska resa 80 mil i månaden eller så har han inte tänkt på barnen alls. Bör kanske även tillägga att han är utan körkort och en bussresa skulle ta ca 4 timmar.

Jag betalar allt för barnen även om vi har gemensam vårdnad. Han ger mig inte ett öre. Och jag vägrar faktiskt att stå för kostnader för resor också. Kan domstolen besluta att jag ska betala?
    Du har väl ett underhåll, och som svar på din fråga, troligen behöver du inte betala
  • Anonym (Hk)

Men vill han göra det surt för dig kan han göra som mitt ex. Hämta barnen på fredagen och sen säga till dig att du får hämta på söndagen. Då får du automatiskt stå för halva kostnaden och halva jobbet...

• ZsaZsa
    Anonym (ensam) skrev 2013-10-04 04:41:11 följande:

Du har inte frågat honom hur han har tänkt eller har han sagt att han menar att de ska resa 80 mil med buss i månaden? Vilket ålder på barnen ungefär handlar det om? Dagisbarn, i småskolan, mitt emellan, tonåringar?

Betalar han inget underhåll? Får du pengar från Fk istället? Vad en domstol kan besluta beror ju på hur era respektive försörjningsförmågor ser ut.
Svar på tråden Om en vårdnadshavare flyttaar?