• Familjen Kaos

Audi A4 eller A6?????

jo jag och sambon är oens om bil vi har en nu eco fuel passat vilket jag tycker är kanon miljöbil 2012 och allt men han vill ha ny bil och audi denna gång

ok han  tycker det räcker med A4 men är inte den mindre är passaten tänker på på bageutrymme? jag tycker A6

vi har valt alla tillval blev en massa saker och färg är vi helt klara med , men  jag tycker  automat han manuell!!!!

ni som vet något om dessa bilar eller har någon av dem vad tycker ni????

William-98 Nelly-04 Jamie-07 Stella-09
  • Svar på tråden Audi A4 eller A6?????
  • pappapappa12

A4 är en ganska liten bil. Framförallt bagagemässigt. Tänk Volvo V40, Ford Focus typ...

A6 är en stor bil, Volvo V70 etc

Klart ni ska ha automat.

• BrödernaBus

Vi har en Audi A6 och är mycket nöjda med den. (hade en V70 innan) Vi har automat då jag som använder bilen mest kör mestadels i stadstrafik till/från jobb/dagis. Mycket smidigare med automat då tycker jag.
    Vi har båda barnen i baksätet. En framåtvänd och bakåtvänd bakom passagerarstolen. Det går alldeles utmärkt att sitta både i mitten i bak och i passagerarsätet för den är rymlig i cupén. Dock kan det bli lite trångt fram om man är lång.
    Enda nackdelen jag kommit på är att bagageutrymmet är trängre än i V70n. A6 har liksom sluttande/runda sidor i stället för V70ns raka sidor. Det gör väldigt mycket. För övrigt är vi mycket nöjda med bilen.

Har ni barn så ni behöver ha med vagn och packning emellanåt skulle jag satsa på en A6.

• Familjen Kaos

vi ska nog provköra dem båda i helgen hoppas han inser vad jag har sagt A6 automat och inte A4 manuell

• pappapappa12
    Familjen Kaos skrev 2013-10-03 09:42:11 följande:
    vi ska nog provköra dem båda i helgen hoppas han inser vad jag har sagt A6 automat och inte A4 manuell

Skiljer väl 100 000 kr mellan A6 automat och A4 manuell
  • NLAL

Jag har haft en A4 manuell och den var fin på alla sätt och vis förutom att jag tyckte den var stötig efter landsväg.

Kör nu en A6 automat och vilken underbar bil! Den har jag inget dåligt att säga om. Och jag förstår inte varför jag inte köpte en automat när jag köpte A4:an.

Jag kör mycket i både stadstrafik och landsväg och automat är helt klart bäst i båda tycker jag.

Tycker även den är rymlig då jag packar med hela familjen med två hundar, en sambo och en bebis med bilstol och en stor vagn.

• Monchichier

Ska ni få plats med 4 barn och två vuxna i bilen?
    (tänker på din sidfot)

Hur mycket kan ni lägga på en bil?

• camus

Jag har haft två A6:or, den senaste fram till nyligen. Vid service har jag fått låna A4:or. 
    A4 är lite nättare och lättare och känns lite spänstigare. Men de är de enda fördelarna. A6 är grymt skön att köra långt med (välj INTE sportchassi bara). Den är rymligare i kupen, går tystare, har större bagage och har en bättre interiör. Jag skulle inte ta en A4 som familjebil, den passar bättre till 2 vuxna. När jag ser en familj ramla ur en A4 på ICA Maxi tänker jag att det är pappan som drömt om en Audi men tänkt bort de praktiska behoven. Prisskillnaden talar också till A6 fördel -  fullstor bil till marginell merkostnad. Problemet med  Audi är dock återförsäljarna. Jag tröttnade och bytte märke.

• SonOfSagan

Audi har haft lite problem med sina automatlådor men köper ni nytt ska det inte vara några problem. Jag skulle välja a6 om ni inte vill gå ner i utrymme från passaten.

• Rabarbapuppa
    SonOfSagan skrev 2013-10-14 18:48:45 följande:
    Audi har haft lite problem med sina automatlådor men köper ni nytt ska det inte vara några problem. Jag skulle välja a6 om ni inte vill gå ner i utrymme från passaten.
    Vilka automatlådor då? Har du nån källa?

Farsan har en A6 3.2 från 2005, med automat.
    Bästa jäkla automat jag kört, aldrig någe problem.

• SonOfSagan
    Rabarbapuppa skrev 2013-10-15 11:11:33 följande:
    Vilka automatlådor då? Har du nån källa?

Farsan har en A6 3.2 från 2005, med automat.
    Bästa jäkla automat jag kört, aldrig någe problem.

Inte alla har problem, naturligtvis. De hade ett tag problem med dsg lådorna, har för mig att det var problem med smörjningen. Det var senare än -05.
  • Rabarbapuppa
    SonOfSagan skrev 2013-10-15 12:46:28 följande:
    Inte alla har problem, naturligtvis. De hade ett tag problem med dsg lådorna, har för mig att det var problem med smörjningen. Det var senare än -05.
    DSG är det Volkswagen som kör med, sedan ca. 06'.

Audi's lådor är "Multitronicen", den är kanon. Funnits ett tag nu. 
    Audi introducerade väl sin "S-Tronic", som är en DSG-låda, i typ A3 först runt 2008 tror jag, och den kom inte i A6 o liknande förrän kanske 2012. Så rekommendationen ovan om att hellre köpa nytt ...nja.... det är ju då man får motsvarande DSG-lådan skulle jag säga. Den som du säger det varit problem med.

Och ja, vissa problem har det varit för VW med DSG'n, men olja är inte problemet.
    Det finns två (minst) generationer av den, och nu sägs den nyare orsaka mer problem än den äldre. Det är både mjukvarutrassel och framförallt med den så kallade mekatroniken. 
    Men går de bra, är de fantastiska lådor. Har själv ägt bil (Passat) med DSG.

Puppa

• SonOfSagan
    Rabarbapuppa skrev 2013-10-15 13:46:48 följande:
    DSG är det Volkswagen som kör med, sedan ca. 06'.

Audi's lådor är "Multitronicen", den är kanon. Funnits ett tag nu. 
    Audi introducerade väl sin "S-Tronic", som är en DSG-låda, i typ A3 först runt 2008 tror jag, och den kom inte i A6 o liknande förrän kanske 2012. Så rekommendationen ovan om att hellre köpa nytt ...nja.... det är ju då man får motsvarande DSG-lådan skulle jag säga. Den som du säger det varit problem med.

Och ja, vissa problem har det varit för VW med DSG'n, men olja är inte problemet.
    Det finns två (minst) generationer av den, och nu sägs den nyare orsaka mer problem än den äldre. Det är både mjukvarutrassel och framförallt med den så kallade mekatroniken. 
    Men går de bra, är de fantastiska lådor. Har själv ägt bil (Passat) med DSG.

Puppa

Jamen dåså. Då tar jag tillbaka mitt tidigare uttalande om automatlådorna och hänvisar till ditt inlägg istället.
  • TnG

Som familjebil så A6, dock hade jag valt manuell men det är ju en smaksak, sen lite beroende på vilken motor man väljer. De har ju väldigt många alternativ av motor ända upp till stora V8 or men misstänker ni ska ha nått liknande passaten. Något jag vill rekommendera som jag köpte till min Audi är quattro fyrhjulsdriften! Helt underbart, blir så stabil och mycket säkrare på vintern med och roligare ;) Tror faktiskt på bättre andrahandsvärde med quattro på den. Kolla iaf vad det kostar ibland har de kampanjer. Själv kollar jag på A4 men har ju inga barn så. Lycka till

• Rabarbapuppa

Ja naturligtvis. Man köper inte en Audi utan quattro. 
    Det är som att semestra i England och inte äta Fish 'n' Chips.

• Familjen Kaos

jag det blev en mörkgrå audi a4 quttro automat som inte kommit ännu men de gör inget gillar den vi har 

• TnG

Skoj! Köpte en med quattro med.. Igen så nu kan snön komma! Valde ni daytonagrå?

Svar på tråden Audi A4 eller A6?????