• Paulina P P

Tandexperter, hjälp!!! Tandläkaren vill slipa mina tänder. Kan det vara bra?

Min tandläkare vill slipa kanterna på mina tänder, inte nederkanterna utan sidorna. Detta för att han ska kunna reglera mina tänder som är sneda och sitter lite för tätt. Det kan väl inte vara bra att slipa bort emaljen även om man bara slipar bort 0,0005 millimeter eller vad det nu är? Vet inte om jag vågar. Jag vill inte få ilningar i tänderna eller fler hål. Någon som varit med om det eller som är expert på tänder som kan svara?

• Svar på tråden Tandexperter, hjälp!!! Tandläkaren vill slipa mina tänder. Kan det vara bra?
  • Juliiajuliia

Antar att det är en liknande slipning som görs efter tandställningen är borta. Det kändes mest obehagligt, men verkligen inga ilningar! Tänderna blir bara väldigt lena och rena :)

• Mineralvatten

har gjort en slipning när jag i början hade min bettskena för jag hade som en tagg.

• Paulina P P
    Juliiajuliia skrev 2013-10-03 16:59:56 följande:
    Antar att det är en liknande slipning som görs efter tandställningen är borta. Det kändes mest obehagligt, men verkligen inga ilningar! Tänderna blir bara väldigt lena och rena :)
    Nej det tror jag inte. Det är ingen slipning för att få bort lim eller putsa tänderna utan för att ta bort lite av dem så att det blir större mellanrum mellan dem. Känns inte bra att ta bort lite av emaljen även om det bara är 0,005 millimeter eller vad det nu är.
Svar på tråden Tandexperter, hjälp!!! Tandläkaren vill slipa mina tänder. Kan det vara bra?