• Mej 70

kolik....hur länge???

Heej!
    Vi har en liten son som blir 1 månad på måndag....han har fasligt ont i magen...är d någon som haft barn m kolik som kan dela m sig av sina erfarenheter....hur länge höll d i sig?? när började det?
    tacksam f svar!!
    Kraaam

• Svar på tråden kolik....hur länge???
  • Cassanna

Hej! Vår dotter hade 3 månaders kolik o det var tufft som attan men någon dag innan hon blev 3 månader så blev hon som förbytt och då visste vi att det var 3 månaderskolik...=)
    Vi använde "minifom" ca 20-25 droppar varje måltid o det hjälpte ganska mycket. I början innan dropparna började fungera så skrek hon konstant mellan ca 16-22 på kvällen o det kvittade nästan vad man gjorde så skrek hon, pruttade o bajsade hela tiden...Gick typ 10-15 blöjor på en kväll...*pust* Det som oxå hjälpte lite grann var att lägga henne i vagnen o köra över tröskeln ganska så bestämt..det lugnade magen lite! Men så fort man tog det nätt eller slutade så var skriket igång igen!

Mitt enda råd är : Håll ut, det blir bättre!

Jag vet att ens barns skrik kan få en o rivas sönder inombords men man måste ha tålamod...de små stackarna har ont...de skriker inte för skrikandets skull liksom...Fösrök tänka positivt för det blir bättre...JAG LOVAR!!!!!

Lycka till
    =)

• Michaelas mamma

Samma här, min tjej hade 3 månaders kolik..blev en glad bebis efteråt
    Det blir BÄTTRE!

• smulan77

det sägs, om jag hört rätt, att det finns 3, 6 och 9-månaders kolik men att 3-månaders är det vanligaste.. Kämpa på, tycker att kolikföräldrar är fantastiskt duktiga..

• Addy

Som tur är går det över men fy vad det gör ont i hjärtat att lyssna på någon som har ont. Våran lille mådde bäst när han fick vara i bärselen och vi promenerade omkring. (det är rätt intressant att se en hel film och promenera samtidigt...) Nappen var också en viktig hjälp. Om det blir outhärdligt kan jag rekommendera akupunktur. Våran lille blev helt förbytt efter att han fick behandling när han var sex veckor gammal.

Be om hjälp! Det är mitt viktigaste tips. Turas om att bära etc. Ibland kom min mamma över en stund på dagen och bar honom. Bara så jag fick sitta en timme. Det var guld värt.
    Ps! De säger att efter sex veckor blir det bättre - då börjar koliken trappas ner, magen börjar mogna

• Ung kvinna

våran son är nu lite mer än 3 månader och han har blivit betydligt bättre! Han hade jätteont i magen innan och skrek jättemycket stackarn!
    Man kan testa att ge lite socker vatten - koka lite vatten och lägg i lite socker. Ge sedan lite sånt på tesked när det svalnat.

Annars körde vi med Minifomdroppar. De hjälpte först,men sen tyckte jag det blev värre + att han spydde mer av dom. Så vi slutade med dom sen.

Annars kan man massera magen.

Nåt som hjälper är att bebisen ligger på mage med rumpan högt upp,med benen ihopvikta under magen/på sidorna. Då kommer luften ut lättare.

Lycka till!

• Mamma till GoaMoa

Casanna- 20-25 droppar!!!! Ska man inte "bara" ta 10 droppar om jag inte minns fel?

• renee

ojj min dotter har haft ont i magen och så nu i 3 veckor och hon är en månad och hon har fortfarande problem

• Saltlakrits

Vår son skrek redan från det han föddes.. Vet inte varför..De brukar visst inte göra det vid kolik. Men de sa på bvc att det var kolik.
    Han fortsatte att skrika tills han var ca2,5 mån. Och det konstiga var att allt vände över ett par dagar...

• fågelblå

Dottern skrek varje kväll från ca kl 16 till kl 10 (från att hon var två veckor). Ibland lite kortare skrikperiod men alltid minns i två timmar. Inget hjälpte det minsta. Inte miniform, inte massage, ingenting...På bvc sa de att eftersom hon inte verkade ha gas i magen och eftersom inget verkade lindra så betydde det att det var 3-månaders kolik.

Och faktist så upphörde skrikandet när hon var ungefär 3 månader. Trodde aldrig att det skulle gå över men det gick det. Försök hålla ut!

• pejuliatra

Vår dotter hade 6-månaderskolik och det var förtvivlat jobbigt!!! Värst var det de 3 första månaderna då hon skrek och var orolig konstant och som mest mellan 17-23 på kvällen. Det enda som hjälpte LITE var att bära henne i sele, nära sig, lägga henne på magen, vagga henne på magen, men det var jobbigt och jag gick omkring och bar på henne med öronproppar för att härda ut... Minifomdroppar hjälpte inte så mycket, vi gav precis som Casanna 20-25 droppar för det kan man göra utan att det gör nåt, men jag vet inte om det var till så stor hjälp egentligen. Vid 3 månader blev hon betydligt lugnare och skrek inte lika konstant men det blev betydligt bättre när hon var ca 6 månader, då verkar det som att det släppte helt.
    Mitt råd är: Kräv att få hjälp både av bvc med rådgivning och tex babymassage, av nära och kära som kan komma till er och ta hand om barnet en stund så att ni får lite avlastning mm.
    Jag säger bara: Håll ut, för det BLIR bättre även om man inte tror det när man är mitt uppe i allt...

• Cassanna

Mamma till GoaMoa:
    BVC rekomenderade att ge 20-25 droppar istället eftersom att 10 droppar oftast inte hjälper!!!!

Svar på tråden kolik....hur länge???