• Cadencee

Vilket är bäst?

Jag börjar med att säga att jag vet att min son äter mer riktig mat än vad man rekomenderar! MEN samtidigt står det i broschyren att man inte ska följa det till punkt å pricka utan följa barnet. Med detta sagt hoppas jag slippa pekpinnar om ovanstående!!

Sonen äter så här:

8.00 1 portion gröt med katrinplommon

10.30 mellanmål fruktbägare/banan/leverpastej ex.

12.30 lunch motsvarande en burkmat och lite fruktpuré

15.30 210 ml ersättning

18.30 1 portion välling

Som dryck blir det vatten.

Nu är det så här att sonen börjar bli hungrig runt 17 och jag vill få in ett mellanmål till men vet inte riktigt vad som blir bäst. Detts står det emellan (som jag kan komma på):

Minska ersättningen vid 15.30 till 150 ml och ge sedan lite gröt vid 17.

Låta allt vara som det är men ge lite frukt/banan el liknande vid 17.

Tanken är att han ska hålla sig till minst 19:00 på kvällen då han ska få sin välling. Vad tycker ni? :)

Theo 130329
  • Svar på tråden Vilket är bäst?
  • zbaby

Gröt som sista mål eller näst sista är det bästa! ;0)

• Cadencee

Glömde säga att han är 6 månader :P

Zbaby: så minska lite på ersättningen och så gröt vid fem innan vällingen vid sängdags? :)

Theo 130329
  • Natulcien

Först gröt och sen välling blir ju kaka på kaka. En hel massa spannmål, överdosering och paltkoma. Inget vidare.

Öka på ersättningen istället.

• Cadencee
    Natulcien skrev 2013-10-03 19:23:07 följande:
    Först gröt och sen välling blir ju kaka på kaka. En hel massa spannmål, överdosering och paltkoma. Inget vidare.

Öka på ersättningen istället.

Rekommendationerna är ju ändå max tre mål gröt/välling per dygn. Tanken är ändå att han ska få gröt vid 17 när han är äldre nu är han som sagt bara 6 månader. Så överdosering mm e det inte på tal om.
  • Natulcien
    Cadencee skrev 2013-10-03 20:20:32 följande:

Rekommendationerna är ju ändå max tre mål gröt/välling per dygn. Tanken är ändå att han ska få gröt vid 17 när han är äldre nu är han som sagt bara 6 månader. Så överdosering mm e det inte på tal om.
    Tre mål är max, ja. Fast vid 6 månader är det ju smakportioner som rekommenderas av spannmålslivsmedel, så den maxgränsen gäller ju snarare runt 8-10 månader. Men vill du maximera spannmålsintaget, så gör det...
    Jag begriper bara inte varför man inte vill ge sin bebis det som är mest näringsrikt och åldersanpassat..?
  • Cadencee
    Natulcien skrev 2013-10-03 22:12:37 följande:
    Tre mål är max, ja. Fast vid 6 månader är det ju smakportioner som rekommenderas av spannmålslivsmedel, så den maxgränsen gäller ju snarare runt 8-10 månader. Men vill du maximera spannmålsintaget, så gör det...

Jag begriper bara inte varför man inte vill ge sin bebis det som är mest näringsrikt och åldersanpassat..?

Jag ska inte ge en hel portion gröt än om det nu blir så att vi byter lite ersättning mot gröt om det nu är det du tror.....

Den sista meningen kommenterar jag inte då du finner svar i början på ts.
    Theo 130329
Svar på tråden Vilket är bäst?