• Saaaay Whaaat

Abort och missfall

Hej jag hade en liten fundering! Har på senaste tiden läst mycket om kvinnoförtryck i olika länder men även hur det var förr. Detta gjorde att jag började fundera på bla aborter. 

I vissa länder är det fortfarande olagligt att göra abort, förr var det olagligt mer eller mindre överallt.  Så min fråga är vad gjorde/gör folk som blev gravida, inte vill ha barnet och som inte får/kan göra abort?
    Man hör ju om mycket saker man inte får göra när man är gravid. Så rent tekniskt sätt kan man inte bara supa sig full och hoppa upp och ner sen är ungen borta?

Det här kanske är en idiotisk fråga. Men känns ju som det borde finnas diverse konstiga hemmakurer för abort? Eller föder alla sina oönskade barn? 

Och bara för att vara tydlig jag är själv inte gravid och har heller aldrig varit det, så det är inget jag tänker testa på själv!! 

• Svar på tråden Abort och missfall
  • Hannah76

Man går till någon som gör abort i "smyg". typ för upp något som framkallar missfall. Vilket gör att massor med kvinnor dör varje år av följderna av illegala aborter.
    Eller så föder man ett barn som man dödar på ett eller annat sätt. 

• Saaaay Whaaat

Men vaddå? Är folk villiga att dö bara för att dom inte vill ha ett barn?
    Och vem fan dödar ett spädbarn?  

• Hannah76
    Saaaay Whaaat skrev 2013-10-03 20:06:08 följande:
    Aah!?!  Ångrar nästan att jag frågade!! Det där lät allt annat än.... trevligt

Det är nog väldigt vidrigt..
    När vi fick fri abort i Sverige så kom ju kvinnor från bla Polen hit för att få göra aborter. 
  • Selfish Geene

"Tyvärr" är det inte så lätt att framkalla ett missfall på egen hand utan att kvinnan skadad, att hoppa hjälper förmodligen inte alls och alkohol ger mer troligt fostret hjärnskador än dödar det.

Klorin förekommer visst som missfallsinducerare i länder där abort är olagligt, att föra upp diverse vassa föremål i livmodern via slidan är också populärt

• Hannah76
    Saaaay Whaaat skrev 2013-10-03 20:07:19 följande:
    Men vaddå? Är folk villiga att dö bara för att dom inte vill ha ett barn?
    Och vem fan dödar ett spädbarn?  

Är du en ogift kvinna som blir våldtagen så kan du ju inte behålla barnet. Då är man nog så desperat att man gör vad som helst.
    Hemmaaborter förr var väl att föra upp stålgalge som man "vecklat ut" . Fy fan.

Jag är glad att vi har fri abort i Sverige. 
  • Saaaay Whaaat

Alltså det här kan vara de sjukaste jag hört! Man har väl hört lite om att det görs olagliga aborter och så... Men aldrig trodde jag de var så här sjukt/äckligt/groteskt/sorgligt! 

Jag är också glad att vi bor i Sverige!! 

• Selfish Geene

Den som är fattig och redan har barn att försörja kan inte riskera att inte kunna arbeta Och unga flickor i religiösa länder blir ofta utslängda från skolan när de blir gravida.

När hela ens framtid står på spel har jag inga problem att förstå att man väljer det minst onda

• lizetted

Förr gick det rykten om att om man svalde glas så skulle fostret dö - det gjorde det säkerligen, men mamman dog först. 

• Saaaay Whaaat

Alltså jag kan till viss del förstå att dom väljer att försöka göra sig av med barnet på ganska farliga sätt. Men det är så jävla sjukt och det har jag svårt att förstå!

Fick en annan tanke. När man är gravid (och vill ha barnet) är det ju viktigt att man äter vitaminer och mineraler. Sen finns det saker man inte ska äta tex viss fisk och sushi(?). Gör man det "bara" för att barnet ska utvecklas så bra som möjligt? Vad händer om man missköter allt det? Det blir inte ett missfall då?

Alltså det känna ju som att det borde finnas nått mer "naturligt" sätt än att sticka upp en galge mellan benen eller att svälja glas... 

• Selfish Geene

Även om du inte gör något särskilt när du är gravid är det stor sannolikhet att det föds ett friskt barn, men eftersom vi vet att vissa saker KAN orsaka skador på fostret undviker de flesta dessa saker

• Saaaay Whaaat

Aha! Då hänger jag med! 

Kan fortfarande inte släppa att vissa kvinnor dör bara för att dom vill göra abort... Sjuk värld vi lever i! :(

• LillGris
    Saaaay Whaaat skrev 2013-10-03 21:45:43 följande:
    Aha! Då hänger jag med! 

Kan fortfarande inte släppa att vissa kvinnor dör bara för att dom vill göra abort... Sjuk värld vi lever i! :(

Ja det är verkligen sjukt. Vad man gör är att man sätter det ofödda fostret före den levande mamman. Och det handlar liksom inte om att de får ett barn vid en dålig tidpunkt i livet, det handlar om att deras familjer i bästa fall tar avstånd (ifall det kommer fram att hon är gravid) och i värsta fall slår ihjäl henne. Hon kan ha blivit systematiskt våldtagen av sin far i hela sitt liv, t ex, och sen blir hon gravid. Hon kan ha blivit våldtagen av militären. Tjejerna som gör dessa illegala aborter är desperata och livrädda, alltså bokstavligen fruktar de för sitt liv. Det är så jäkla hemskt.
Svar på tråden Abort och missfall