Blöjor på gamla
Jag har en fråga till er som jobbar med vård av äldre människor, men jag vet knappt om jag vågar ställa frågan... Det är ju ett extremt känsligt ämne så kanske kommer mitt inlägg att bli borttaget, återstår att se. Men jag chansar, eftersom detta är något jag verkligen funderar på . Jag har aldrig varit i kontakt med äldrevård överhuvudtaget och kan INGENTING om hur det funkar, men jag undrar hur det går till rent praktiskt när man byter en blöja på en gammal människa? Det är min fråga, och jag ber om ursäkt i förväg för att den kan anses stötande. Men jag skulle vilja veta hur det går till dels för mig egen del (när jag själv blir gammal) men även för min mamma som börjar komma upp i åren och kanske behöver hjälp snart. På bebisar tar man ju tag med ena handen om bägge anklarna och lyfter upp lite lätt så att halva ryggen lättar från skötbordet för att på så sätt komma åt att tvätta rent ordentligt med en tvättlapp i den andra handen, men jag förstår ju att man inte kan göra så med vuxna kroppar. Jag ser framför mig hur en gammal man eller kvinna tvingas ligga som i en gynstol, helt blottad och utlämnad medan en eller två vårdare gör rent... går det till så??? I så fall är det hemskt, tycker jag! Jag förstår ju att det måste bli ordentligt rent i alla skrymslen och veck, men det känns så ovärdigt på något sätt att behöva ligga och sära så med benen och blotta sitt allra mest privata område för en eller flera personer. Kan någon berätta om det är så här det går till, och vad man i så fall gör för att göra det så värdigt som möjligt för vårdtagaren? Tack på förhand, om någon vill svara...