• Anonym (Vill gärna veta)

Blöjor på gamla

Jag har en fråga till er som jobbar med vård av äldre människor, men jag vet knappt om jag vågar ställa frågan... Det är ju ett extremt känsligt ämne så kanske kommer mitt inlägg att bli borttaget, återstår att se. Men jag chansar, eftersom detta är något jag verkligen funderar på . Jag har aldrig varit i kontakt med äldrevård överhuvudtaget och kan INGENTING om hur det funkar, men jag undrar hur det går till rent praktiskt när man byter en blöja på en gammal människa? Det är min fråga, och jag ber om ursäkt i förväg för att den kan anses stötande. Men jag skulle vilja veta hur det går till dels för mig egen del (när jag själv blir gammal) men även för min mamma som börjar komma upp i åren och kanske behöver hjälp snart. På bebisar tar man ju tag med ena handen om bägge anklarna och lyfter upp lite lätt så att halva ryggen lättar från skötbordet för att på så sätt komma åt att tvätta rent ordentligt med en tvättlapp i den andra handen, men jag förstår ju att man inte kan göra så med vuxna kroppar. Jag ser framför mig hur en gammal man eller kvinna tvingas ligga som i en gynstol, helt blottad och utlämnad medan en eller två vårdare gör rent... går det till så??? I så fall är det hemskt, tycker jag! Jag förstår ju att det måste bli ordentligt rent i alla skrymslen och veck, men det känns så ovärdigt på något sätt att behöva ligga och sära så med benen och blotta sitt allra mest privata område för en eller flera personer. Kan någon berätta om det är så här det går till, och vad man i så fall gör för att göra det så värdigt som möjligt för vårdtagaren? Tack på förhand, om någon vill svara...

• Svar på tråden Blöjor på gamla
  • Sweet life

Beror på om det är en kund som kan stå eller om man måste byta i sängen...

Stå: Ställer kunden upp, byter som man byter en binda (om det inte är byxblöjor), alltså lägger en blöja i "blöjkalsongen/trosan". Alternativt först trär byxblöjan över fötterna och sen dra upp den när kund ställer sig upp..

I Säng: Rulla kund på en sidan, torka/tvätta och lägg dit blöjan, dra fram den mellan benen och på med kläderna.. 

• Sweet life

Alltså man tvättar kund när han eller hon ligger på sidan, Snoppen/snippan tvättas oftast när kund ligger på rygg med lite filt eller täcke över resten av underkroppen och tröja på överkroppen.

Man ser till att skyla så mycket det går men man måste komma åt för att jobba. 

• Shades

Det beror litet på hur människan i fråga själv kan hjälpa till. Är de helt sängliggande är man två som vänder patienten på sidan där den ena sedan står och håller patienten så den inte rullar tillbaka (håller inte hårt alltså utan bara för balansens skull) och så gör den andra rent. Tillsammans sätter de sedan på en ny blöja.

Det var väl i stora drag hur det går till men jag vill påpeka att det brukar göras med största möjliga känslighet för patientens utsatta läge.

• Akua

Det brukar funka bra och det är inte lika utlämnande som att ligga i gynstol. Men klart att det är utelämnande. Det är då jag tror det är en välsignelse att bli lite dement så man inte bryr sig om sådant eller uppmärksammar lite.

De patienter som kan gå och går på toa men läker däremellan byter man blöja när personen sitter på toa.

• Anonym (Vill gärna veta)

Tack för era svar, de här tankarna har snurrat mycket i mitt huvud den senaste tiden av någon anledning... Det känns ju bra att höra att ni (som arbetar med äldre) ändå försöker tänka på utsattheten och hjälpa till att göra det så diskret som möjligt. Tack för det! Jag såg skräcksyner där en gammal människa ligger med tröjan uppe vid brösten och byxorna nerdragna till fötterna, och helt naken däremellan, vresandes på en säng... Tack för att det inte var så! Nu känner jag mig lite bekvämare med tanken på det.

• Anonym (Uska)

Nej det är inte så. Visst finns det stunder då någon tyckt det varit genant. Tex en gammal dam som är frisk i knoppen, som inte brukar behöva hjälp men inte hunnit fram till toaletten. För det mesta har personerna jag jobbat med inte verkat så brydda om det. Personalen lär sig också hur man gör. En tant kanske man snackar om vädret med samtidigt för att liksom sudda bort det jobbiga och en annan kanske man måste vara extra noga att han inte ska frysa. Men så pass som gynstolen är det inte!

Svar på tråden Blöjor på gamla