• Erica80

Hur lång tid tar budgivningen?

Vi var och tittade på ett hus i tisdags som vi gillade. Lämnade en intresseanmälan och pratade lite med mäklaren. Hon sa att hon skulle höra av sig på torsdag, så hinner alla fundera lite.

Kanon för oss eftersom vi inte hade lånelöfte än.
    Vi har fixat lånelöfte och läst igenom allt om huset noga och pratat en del.

Mäklaren ringde idag och frågade om vi fortfarande var intresserade och om vi ville lägga bud. Jag frågade om dom andra, finns det fler som är intresserade?
    Nån hade hoppat av, nån hade hon inte fått tag på och nån var inte "redo"än (behövde mer tid).

Hur som helst så la vi ett bud och är än så länge ensamma om detta.

Vad jag undrar då är hur lång tid brukar det ta?
    Hur länge väntar mäklaren ut folk?
    Vad kan vi förvänta oss?

När jag köpte en bostadsrätt för flera år sedan så gick det superfort, på en timme. Vi var visserligen bara 2 intresserade.

• Svar på tråden Hur lång tid tar budgivningen?
  • Kerubmamman

Det är omöjligt att svara på. Det beror på hur bråttom säljarna har också. De kanske har tid att vänta en vecka/månad på ett högre bud. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • The Fugly

Allt hänger som sagt på hur länge säljaren kan vänta. Det enda man kan göra är i sådant fall att acceptera ovissheten eller säga att ert bud tas tillbaka inom en viss tid för att se ifall det får säljaren att bestämma sig.

• matildadl

Nu har jag ju bara budat på bostadsrätter, men sen längsta budgivningen jag varit med om var 4 dagar, jag var så nervös att jag knappt kunde jobba haha!
    Den kortaste jag varit med om gick på 30min, det var budgivningen på min nuvarande lägenhet :)

• straw2008

Hoppas ni då la ett lägre bud än utrop? En normal budgivning tar ca 3-5 dagar. En försäljning där det bara finns ett bud brukar gå på en dag om säljaren accepterar men kan ta 2-3 månader om säljaren beslutar sig för att visa om osv.

I kinamockaskogen.....
  • Whitetrash86

Mina föräldrar höll på i 4år och sälja eftersom dom inte fick budet dom ville ha.. (långt under begärt)

Så det beror på vad säljarna själva accepterar. 

• Erica80

Om nån läser

Vi la budet på torsdagen och mäklaren ringde på måndagen.
    Alla hade lagt sig men det fanns två till som var intresserade men ännu inte sett huset. Dom ville komma på en senare visning.
    Tur för oss så ville säljaren sälja fort och accepterade vårat pris

Papperna skrevs dagen efter och vi flyttar in 8/1, förhoppningsvis så kan vi tidigarelägga det till 1/12.

• Kerubmamman

Grattis och lycka till med allt! :)

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Hur lång tid tar budgivningen?