• Anonym (metformin or not)

fick metformin idag, men överväger separation...

Idag, efter många rundor i vårdkarusellen, fick jag slutligen mitt metforminrecept.

Men... jag tvekar. Inte på om jag vill ha fler barn, för det vill jag. Utan på om jag vill ha barn med sonens pappa. Har på senare tid funderat mer och mer på att separera från honom. Inte för att jag ogillar honom på något vis, men han har förändrats/utvecklats mycket sedan vi träffades och är inte längre samma person, och det enda vi har gemensamt, vårt enda gemensamma intresse, är vår son/vårt föräldraskap.
    Även om samförstånd där är viktigt nog, känns det som att jag vill få ut "mer" av det förhållande jag trodde skulle hålla livet ut.

Är så sjukt tveksam. Vet att han vill gärna ha syskon till vår son. Vet inte om jag ens ska hämta ut pillren och försöka, lite "fake it until you make it" eller så. För felet ligger eg inte i att få fler barn med honom, eller att uppfostra dem med honom, utan i allt det övriga man väntar sig av eyy förhållande. Just nu känns vi mer som"rumskompisar"

• Svar på tråden fick metformin idag, men överväger separation...
  • Anonym (Är jag dum.)

Öh nu fattar jag noll. Hur hänger det du skriver ihop med Metformin? Har jag ett extremt blont ögonblick eller? Hur menar du nu?

• Juronjaure

På vilket sätt har han förändrats så att du inte vill leva ihop med honom längre?

...och vad har medicinen med saken att göra?

Här är första steget i fertilitetsbehandling vid PCO alltid 4-6 månader med metformin.

Det har framkommit att vissa saker som var avgörande för att jag ens blev ihop med honom, var saker han i stort sett gjorde bara för att "få ikull" mig. Sen råkade han bli kär, och tänkte inte på att erkänna att han egentligen avskydde sånt som jag älskar och som är väldigt viktigt för mig.

Han börjar även bli mer och mer inskränkt, och ibland regelrätt rasistisk, även detta saker jag inte kan acceptera. Det är även mycket småsaker som ändrats, tex tidigare gemensamma fritidsintressen vi båda brann för, är han numera totalt ointresserad av.

• Anonym (Är jag dum.)

Ok det var något nytt för mig. Angående förhållandet så borde ni kanske satsa på er och livet som par en stund. Åtminstone tills du vet åt vilket håll dina känslor går. Detta då för att ta reda på om det finns kvar känslor från ditt håll som är värda att bygga vidare på. Barnskaffandet får sättas på sparlåga tills förhållandet är starkt, tryggt och stabilt igen, blir det inte bra så är det bättre att inte ha ett barn på G. Att skaffa ett barn till ett redan skört förhållande blir sällan bra.

Hur förklara jag det för honom då? Att nej, vi ska inte försöka få barn nu, som vi planerat i flera år (rent ekonomiskt), vi har äntligen fått hjälp, men det är nog en dålig ide...?

• Juronjaure
    Anonym (metformin or not) skrev 2013-10-03 21:37:13 följande:
    Det har framkommit att vissa saker som var avgörande för att jag ens blev ihop med honom, var saker han i stort sett gjorde bara för att "få ikull" mig. Sen råkade han bli kär, och tänkte inte på att erkänna att han egentligen avskydde sånt som jag älskar och som är väldigt viktigt för mig.

Han börjar även bli mer och mer inskränkt, och ibland regelrätt rasistisk, även detta saker jag inte kan acceptera. Det är även mycket småsaker som ändrats, tex tidigare gemensamma fritidsintressen vi båda brann för, är han numera totalt ointresserad av.
    Oj,  vad jobbigt. Tror tyvärr att det kan vara svårt att funka ihop med någon som inte delar ens värderingar just vad gäller människosyn och sånt... För ens människosyn är ofta en ganska viktig del av en själv...

(Och ja, men detta menar jag att jag anser att rasister har kass människosyn, ifall nån undrar...)
  • Med Lem
    Juronjaure skrev 2013-10-03 21:52:41 följande:
    Oj,  vad jobbigt. Tror tyvärr att det kan vara svårt att funka ihop med någon som inte delar ens värderingar just vad gäller människosyn och sånt... För ens människosyn är ofta en ganska viktig del av en själv...

(Och ja, men detta menar jag att jag anser att rasister har kass människosyn, ifall nån undrar...)
    Det är ingenting du bara anser, att rasister har en kass människosyn är objektivt sant.

Det är även mycket sånt, att saker jag tycker är bra tycker han att är idiotiska. Ibland tvärt om. Inte alltid, men om vissa saker. Han uppvisar även mycket otrevliga sidor, som att han typ slutat borsta tänderna... Det går liksom över på äckligt nästan.

• Anonym (Är jag dum.)

Är det inte enklast om du säger som det är att du inte tycker att ert förhållande är bra som det är nu och att du vill fundera över det först innan ni tar upp barnfrågan igen. Eller om det är så som det låter på dina svar att du redan vet vad du vill men inte riktigt vågar ta det steget. Oavsett så borde ni nog sätta barnalstandet på is.

Anonym (metformin or not) skrev 2013-10-03 21:47:30 följande:
    Hur förklara jag det för honom då? Att nej, vi ska inte försöka få barn nu, som vi planerat i flera år (rent ekonomiskt), vi har äntligen fått hjälp, men det är nog en dålig ide...?

Anonym (Är jag dum.) skrev 2013-10-03 22:48:22 följande:
    Är det inte enklast om du säger som det är att du inte tycker att ert förhållande är bra som det är nu och att du vill fundera över det först innan ni tar upp barnfrågan igen. Eller om det är så som det låter på dina svar att du redan vet vad du vill men inte riktigt vågar ta det steget. Oavsett så borde ni nog sätta barnalstandet på is.

Jag har även möjligheten att låta bli att äta metforminet, vilket effektivt reducerar chansen/risken att bli gravid till 0%, utan att berätta det för honom, och se var detta slutar. Jag vet inte riktigt vad jag vill. Jag vet 100% säkert att jag inte vill vara utan min son vecka/vecka, jag vet däremot inte om jag klarar av att leva med hans far resten av livet och vara lycklig. Det börjar bli för mycket av de saker som jag lite knuffat åt sidan med tanken "OK, jag tycker inte om det/håller inte med, men jag kan leva med det"
Svar på tråden fick metformin idag, men överväger separation...