Hur träna glosor?
Hur tränar era barn in glosor?
Hur tränar era barn in glosor?
Alma läser orden rakt upp o ner.
Sen förhör jag henne o hoppar lite mellan orden.
Hon får säga ordet på engelska o stava det.
Ibland händer det att jag säger det engelska ordet o hon får översätta det.
Engelska är Almas starkaste ämne så vi gör oftast bara detta 1-2 gånger, sen sitter de.
Nu har jag inga barn så jag kan inte svar på hur jag gör, men jag minns hur jag lärde mig bäst när jag var mindre. Förutom att rabbla glosorna så peka på ett äpple lite spontant (vid ett annat tillfälle alltså) och fråga om hon minns vad det hette (om nu äpple är med på listan) Det funkar ju bättre med vissa ord än andra, men ord som inte går att peka på kan man ju fråga "minns du vad xx hette på engelska". Poängen är att det kommer spontant och man inte har alla glosor färska i huvudet (korttidsminnet), allt handlar ju om att repetera när det kommer till språk.
Jag gjorde "kort", små lappar med bilder/order på svenska på ena sidan och glosan på den andra. Så tittar man på ena sidan och säger vad de står på den andra. Sen kan man ju blanda in förra veckans kort, om man vill göra det svårare.
De skriver alla ord både på svenska och på engelska. Klipper till små lappar som man viker och lägger i en skål.
Sedan drar man lappar tills alla ord sitter.
En grundtes när det gäller all inlärning.
Läsa
Höra
Göra
För glosor blir det då man läser ordet själv, gärna högt. Någon annan läser ordet för mig. Jag skriver ordet. Sedan repitition, repitition, repitition.
Har man en ipad eller iphone så finns det super bra appar till det, det finns även sidor på internet där man kan göra glosorna på ett lite mer roligt sätt
Läsa orden, höra orden uttalas rätt, säga orden själv,
Leka hänga gubbe,
Ta ett ord och försöka beskriva det pa engelska - den andra ska gissa vilket ord det är
Skriva orden flera ganger
Vi kör som ovanstående skriver och på www.glosor.se
Glöm inte att sätta in orden i meningar, för att befästa det man lärt sig.
Glosboken.se kör äldsta tjejen med här, brukar gå snabbt att träna in där.. är ett av hennes favoritämnen så. Hör även efter så hon uttalar dem riktigt
Först får de skriva av orden rakt upp och ner. Sedan läggs ett papper över de engelska orden, skriver de på svenska och vise versa. Tills de sitter sedan tar vi det muntligt samt stavar.
Glosor.eu kan jag rekommendera! Jobbar som lärare i språk, och skriver in alla glosor där, och nästan alla mina elever väljer att träna via den sidan. Man kan spela spel med orden och förhöra sig själv.
Repetition! och gör meningar med orden annars kan det vara helt meningslöstför vissa. Jag har elever som har alla rätt på glostesten varje vecka men när jag ber dem säga en mening med ordet i så står det still.
13 år, har inga barn men... Skriv en låt! Det brukar jag göra och det funkar super!! ???????? hitta på en enkel melodi och skriv sedan en liten barnslig text som innehåller orden du ska träna in.
T.ex. Vi låssas att du ska lära dig dem här tre orden, Apple, train och hatt. Så skriver du en låt som kanske går till så här...
A little apple sitting on a train with hes little hatt.
Ja, så kan du gå omkring och sjunga på glosorna istället ????????
Jag gör det för att låten snabbt fastnar och vips så kan du orden! Samma sak gjorde jag med multiplikations tabellen, hittade på en melodi som passade, och rabblade upp t.ex. Fyrans tabell med melodin, och jag kan fortfarande den utantill.
Och om man inte gillar att sjunga eller tycker att det är svårt att hitta på en liten låt kan man göra meningar av orden om man hälare vill det ????