• reb82

Fransk bulldog och boxer?

Hej!

Vi har idag en boxertik (3 år), som älskar allt och alla, och funderar nu på en frallakompis till henne. Har alltid velat ha 2 hundar, men har inte velat göra det så länge vi bott i lägenhet. Men har nu nyligen flyttat till hus och har nu en stor trädgård perfekt för lek.

Jag var inne på en fralla redan från början men det föll på en boxer då jag alltid drömt om att ha denna underbara hund. Två boxrar däremot, det är mer än vad jag vågar ge mig på Flört

Jag undrar om det finns någon som vill berätta mer om frallorna? Särskilt i samband med andra hundar.

Jag har hört en del om sjukdomar, det är dock något som även boxrar dras med. Är det ungefär samma problem för de båda raserna? Vi har haft en del problem med svamp och klåda med våran boxer.

De har svårt att vara ensamma? Detta gäller ju förstås även boxrar, i synnerhet vår tös. Men en av anledningarna jag vill ha en till är att de aldrig är själva då de har varandra. Vår tik är på dagis så hon är inte ensam så mycket, men man är ju iväg ibland så klart.  Är det någon som har fralla och då mer än en hund? Är de bättre på att vara ensamma när de är två? vinner de mycket av varandras sällskap eller kan det gå åt andra håller att det blir rivalitet? Även om hon gillar alla andra har hon ju varit ensamhund alltid..

Jag undrar även om det är någon som har mer än en hund och små barn? Vi har pratat om att skaffa barn och den största anledningen till att man kanske tvekar lite är att det blir jobbigt med en liten och två hundar?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Fransk bulldog och boxer?
  • ModestyB

Två hundar är dubbelt så många hundar som en. Jag upplever inte frallor som lättare eller mindre tidskrävande än Boxer, men Boxer är ju brukshundar, som i ljusa stunder har en "will to please" som jag alrig funnit hos frallor. Frallorna ser jag som glada, energiska, yra clowner.

Med barn så minskar ju den desponibla tiden radikalt och kanske ska ni vänta med  en andra hund till dess ni blivit varma i kläderna som föräldrar.

• Annika02

Jag hade en fransk bulldog som gick bort för ett år sedan. Väldigt envis, mysig och snäll mot bebis och barn. Hon kunde vara själv när hon blev gammal, men innan dess hade jag med henne överallt tom på jobbet. Jag tycker det ändå är en förhållandevis lätt hund, om man jämför med andra raser.
    Nu har vi skaffat en Olde English Bulldog och hon är krävande med mycket. Min franska bulldog hade problem med frunculos på tassar och fick äta allergifoder. Men det är samma med vår nuvarande ras, det tillhör nog bulhundsl kategorin.
    Stora problem med andningen varma dagar, då fick man inte gå långa sträckor med henne. Då låg hon på en blöt handduk utomhus hela dagen i skuggan.
    Vi bytte faktiskt ras nu när jag tänker efter för att det var ganska stor sjukdomsbild med den franska. Många turer till veterinär och många salvor till kli mellan trampdynorna.
    Men det är och förblir den mysigaste rasen jag har haft hand om.

William och Ella

• reb82

En boxer är inte ett dugg tidskrävande, mer än någon annan hund. Men hon är ju med oss överallt och vi tänker väl aldrig det som tidskrävande. Att de "i ljusa stunder" har en will to please stämmer inte heller då det är världens lydigaste hund. Däremot kräver de en del arbete det första året för att de ska bli så lydiga i vuxen ålder. Det är skillnad på när en 30 kg unghund trotsar eller när en 8 kg gör det, samma gäller att ta med sig hundarna överallt, få plats i bil med mera. Två hundar uppfattar jag inte som mer arbete då de fortfarande behöver lika många promenader om de är en eller om de är två. Tränar dem gör man ju tillsammans. Jag antar att du inte har erfarenhet av någon av raserna och då är det onödigt att uttrycka sig angående en ras du inte vet något om. Annika02 tack för din input, vi har samma problem på vår boxer. Det är ganska vanligt på den typen av raser. Det är väl den delen vi tänker lite på. Men å andra sidan har vi varit in o ut hos vet hela boxerns liv och jag skulle aldrig kunna leva utan boxer i mitt liv!

• Dexter dot com
    reb82 skrev 2013-10-05 16:15:44 följande:
    En boxer är inte ett dugg tidskrävande, mer än någon annan hund. Men hon är ju med oss överallt och vi tänker väl aldrig det som tidskrävande. Att de "i ljusa stunder" har en will to please stämmer inte heller då det är världens lydigaste hund. Däremot kräver de en del arbete det första året för att de ska bli så lydiga i vuxen ålder. Det är skillnad på när en 30 kg unghund trotsar eller när en 8 kg gör det, samma gäller att ta med sig hundarna överallt, få plats i bil med mera. Två hundar uppfattar jag inte som mer arbete då de fortfarande behöver lika många promenader om de är en eller om de är två. Tränar dem gör man ju tillsammans. Jag antar att du inte har erfarenhet av någon av raserna och då är det onödigt att uttrycka sig angående en ras du inte vet något om. Annika02 tack för din input, vi har samma problem på vår boxer. Det är ganska vanligt på den typen av raser. Det är väl den delen vi tänker lite på. Men å andra sidan har vi varit in o ut hos vet hela boxerns liv och jag skulle aldrig kunna leva utan boxer i mitt liv!
    Fast visst tar 2 hundar mer tid än 1 eftersom dom behöver tränas och motioneras separat, alla hundar behöver egentid och få utveckla sin egen personlighet.
    När valpen är ung behöver du ju även ha någon som passar den när du ska träna/motionera den äldre för du lär ju inte orka bära den lille långa sträckor. Visst är det skillnad i storlek men det är ju precis lika mycket jobb att träna in vardagslydnaden och träna bort olater även på en 8 kg´s hund.
    Dom triggar ju även varann och hör mycket sämre helt plötsligt när dom är två ;) 

Att ha barn och hund brukar inte vara några problem om man är en intresserad och engagerad hundägare och sätter sina hundar före sömn tex när det kör ihop sig med vakna nätter,sjukt barn, allmän tidsbrist och orkeslöshet. Jag tycker dock man ska ha avlastning om det blir riktigt tufft i form av hundvakt alt doggywalker så hundarna inte blir understimulerade och  inte får det dom behöver.
  • reb82

Att det är mer arbete är väl kanske självklart, men inte att det är dubbla jobbet då man gör det mesta tillsammans med dem. Men det är ju olika för alla. Tränar man båda på en högre nivå t ex för att tävla eller liknande är det nog enormt mkt mer arbete med två. Framförallt är det ju det där första året när det utvecklas till vuxna hundar som är svårt. Men visst, vi kanske är bortskämda med den lydnad vi lyckats få på vår första att vi tänker det blir likadan med nästa. Så behöver ju inte vara fallet Det krävde hårt jobb dock. Jag hade aldrig funderat över två om jag varit ensam, men eftersom vi är två som är lika engagerade är det aldrig några problem med att dela på arbetet och träna/promenera dem för sig när så behövs. Det är väl även lite från fall till fall men när vi har passat vänners hundar och man arbetar med dem i team brukar det nästan ge motsatt effekt, att de fungerar bättre som två. Hon går dessutom på dagis på dagarna för att få stimulans från andra hundar, vilket de kommer göra även om de är två.

• ModestyB
    reb82 skrev 2013-10-05 16:15:44 följande:
    Jag har en hund som är 3,5 år, han korades förra helgen. Vi tränar lydnad, sök och ipo. Det är min tredje Boxr, han är efter arbetande linjer, så jo, jag har viss erfarenhet om rasen. 
  • reb82
    ModestyB skrev 2013-10-07 11:53:34 följande:
    Jag har en hund som är 3,5 år, han korades förra helgen. Vi tränar lydnad, sök och ipo. Det är min tredje Boxr, han är efter arbetande linjer, så jo, jag har viss erfarenhet om rasen. 
    Ok, ursäkta att jag felaktigt tog det för givet. Är bara konstigt att du beskriver dem på det sättet då. Visst är boxrar busiga yrväder, men med rätt uppfostran är ju boxrar något av de följsammaste hundarna som finns. Men vi har träffat på många som inte vet mycket om rasen som har fördomar om att de är "omöjliga" att uppfostra, tills de faktiskt träffar en boxer. Därför jag reagerade på ditt ordval, sorry :)
  • ModestyB
    reb82 skrev 2013-10-07 12:10:35 följande:
    Ok, ursäkta att jag felaktigt tog det för givet. Är bara konstigt att du beskriver dem på det sättet då. Visst är boxrar busiga yrväder, men med rätt uppfostran är ju boxrar något av de följsammaste hundarna som finns. Men vi har träffat på många som inte vet mycket om rasen som har fördomar om att de är "omöjliga" att uppfostra, tills de faktiskt träffar en boxer. Därför jag reagerade på ditt ordval, sorry :)
    Vill en ha en hund att arbeta med så får en andra egenskaper på köpet, som kräver en hel del av ägaren. Jag tycker inte alls om att det finns Boxer och "Boxer light", det är fel att avla på egenskaper som skiljer sig från den tyska standarden. Då kan en lika gärna köpa en annan ras, ur sällskapsgruppen.
    Tyvärr så har många lite vekare boxer andra problem, som separationsångest, skotträdsla osv. Nu säger jag inte att er hund är sådan, men en ung Boxer ska inte vara en superlätt, okomplicerad hund att ha, då är det något som inte stämmer

Boxer ÄR mycket hund att ha och jag tycker samma sak om frallorna, det kräver mycket tid och engagemang ch som hundägare och mor till två små barn tycker jag en ska sitta stilla i båten och inte ta sig vatten över huvudet innan en vet vad en ger sig in på.
  • reb82
    ModestyB skrev 2013-10-07 12:25:50 följande:
    Vill en ha en hund att arbeta med så får en andra egenskaper på köpet, som kräver en hel del av ägaren. Jag tycker inte alls om att det finns Boxer och "Boxer light", det är fel att avla på egenskaper som skiljer sig från den tyska standarden. Då kan en lika gärna köpa en annan ras, ur sällskapsgruppen.
    Tyvärr så har många lite vekare boxer andra problem, som separationsångest, skotträdsla osv. Nu säger jag inte att er hund är sådan, men en ung Boxer ska inte vara en superlätt, okomplicerad hund att ha, då är det något som inte stämmer

Boxer ÄR mycket hund att ha och jag tycker samma sak om frallorna, det kräver mycket tid och engagemang ch som hundägare och mor till två små barn tycker jag en ska sitta stilla i båten och inte ta sig vatten över huvudet innan en vet vad en ger sig in på.
    Jag har aldrig sagt att boxern är superlätt eller okomplicerad, det är en stark och envis hund. Men vet man vad man gör och arbetar med hunden på rätt sätt redan från början vet den vem som är ledare. Att säga att boxern har "en will to please i sina ljusa stunder" är bara löjligt då det är en brukshund som älskar att arbeta, och trots sin envishet är det en enormt följsam hund att arbeta med. Har inget att göra med att den är vek eller ängslig på något sätt, det har jag nog aldrig träffat på en boxer i hela mitt liv som är. Att det finns något som heter boxer och boxer light var för mig ett nytt uttryck, jag skulle vilja säga att det endast skiljer sig i ledarskapet inte i hunden. Tycker man att boxern är en svår hund som konstant behöver kämpas med kanske man HAR tagit sig vatten över huvudet.
  • ModestyB
    reb82 skrev 2013-10-07 13:36:03 följande:
    Jag har aldrig sagt att boxern är superlätt eller okomplicerad, det är en stark och envis hund. Men vet man vad man gör och arbetar med hunden på rätt sätt redan från början vet den vem som är ledare. Att säga att boxern har "en will to please i sina ljusa stunder" är bara löjligt då det är en brukshund som älskar att arbeta, och trots sin envishet är det en enormt följsam hund att arbeta med. Har inget att göra med att den är vek eller ängslig på något sätt, det har jag nog aldrig träffat på en boxer i hela mitt liv som är. Att det finns något som heter boxer och boxer light var för mig ett nytt uttryck, jag skulle vilja säga att det endast skiljer sig i ledarskapet inte i hunden. Tycker man att boxern är en svår hund som konstant behöver kämpas med kanske man HAR tagit sig vatten över huvudet.
    Ok. Du har bestämt dig för att jag inte vet vad jag talar om. Sen har du missat en diskussion som hela övriga boxersverige deltar i, nämligen den om att det är ett problem att Boxer showavlas. 
    Att ha en hund skapad för arbete som en måste just arbeta med är inte att kämpa, utan att just arbeta med en hund som är lämpad för arbete. Om Boxer  " är en brukshund som älskar att arbeta, och trots sin envishet är det en enormt följsam hund att arbeta med." så skulle väl Boxer kunna konkurrera i elitlydnad eller ipo III, men just ja, Boxer hade visst en helt annan energi, livsglädje och egen vilja, så riktigt så enkelt var det visst inte.

Om inte en Boxer har extra allt, jämfört med andra raser, så är det inte en hund som tilltalar mig. Det betyder inte att Boxer är en ras som MÅSTE arbeta hårt för att må bra eller att det är en hård, svår ras, men en Boxer som saknar bruksegenskaper är synd och skam-och har man en hund med bruksegenskaper är det synd att inte förvata dom väl, vilket betyder mycket arbete.

Vad är det som stör dig så mycket? Att jag inte tycker att du ska kasta dig in i stra åtaganden som en till energisk hund och en bebis? Vi lär oss bäst av våra egna misstag och ingen hindrar dig att leva ditt liv som du vill-skaffa du en till hund samtdigt som du planerar barn. 
  • reb82
    ModestyB skrev 2013-10-07 17:10:46 följande:
    Ok. Du har bestämt dig för att jag inte vet vad jag talar om. Sen har du missat en diskussion som hela övriga boxersverige deltar i, nämligen den om att det är ett problem att Boxer showavlas. 
    Att ha en hund skapad för arbete som en måste just arbeta med är inte att kämpa, utan att just arbeta med en hund som är lämpad för arbete. Om Boxer  " är en brukshund som älskar att arbeta, och trots sin envishet är det en enormt följsam hund att arbeta med." så skulle väl Boxer kunna konkurrera i elitlydnad eller ipo III, men just ja, Boxer hade visst en helt annan energi, livsglädje och egen vilja, så riktigt så enkelt var det visst inte.

Om inte en Boxer har extra allt, jämfört med andra raser, så är det inte en hund som tilltalar mig. Det betyder inte att Boxer är en ras som MÅSTE arbeta hårt för att må bra eller att det är en hård, svår ras, men en Boxer som saknar bruksegenskaper är synd och skam-och har man en hund med bruksegenskaper är det synd att inte förvata dom väl, vilket betyder mycket arbete.

Vad är det som stör dig så mycket? Att jag inte tycker att du ska kasta dig in i stra åtaganden som en till energisk hund och en bebis? Vi lär oss bäst av våra egna misstag och ingen hindrar dig att leva ditt liv som du vill-skaffa du en till hund samtdigt som du planerar barn. 
    Varför skulle det störa mig? Skulle jag gjort sådana viktiga val i livet baserat på vad någon skriver på Familjeliv hade det varit något allvarligt fel på mig.

Jag är mest intresserad av vad andra har för erfarenheter av dessa två hundar tillsammans. Eftersom du inte har det, utan mest vet hur det är att ha boxer så var det kanske inte till så mycket hjälp då jag redan är upplyst om det ;)
  • ModestyB

Jag skriver naturligtvis om egna erfarenheter vad gäller frallor också...  Vi har varit daghem åt en fralla.

Svar på tråden Fransk bulldog och boxer?