• Väntarochlängtar

Hur överklagar man ett beslut från ett Försäkringsbolag?

Jag har gjort en skadeanmälan på min hund som har höftledsdysplasi och enligt det försäkringsbolag som jag har till honom så skulle jag få ut 4500 kr för detta. Jag ringde 2-3 ggr och pratade med deras skadeavdelning och fick samma svar varje gång.

Sen när jag fick hem papper från försäkringsbolaget så skulle jag bara få ut 1500 kr! Det är en skillnad på 3000 kr! Jag ringde upp dem och var så klart jättesur men de hävade att det inte fanns någon ersättning där jag kunde få ut 4500 kr, men de skulle kolla upp vad de hade blivit fel..Och de skulle ringa tillbaka-men det har de inte gjort så nu ringde jag idag igen och då sa de att den personen som jag hade pratat med var bara vikarie och de hade inte fått tag på henne (undrar hur många gånger de hade ringt!) så enligt avtalen så ÄR det 1500 kr som gäller.

Så nu undrar jag...

Om de har en vikarie som ger felaktiga uppgifter (flera gånger) så ska försäkringsbolaget komma undan med detta bara för att hon är "vikarie" och att de inte får tag på henne?!
    Hur kan jag överklaga beslutet?? Sätter man en nybörjare på skadaavdelningen? Denna tjejen frågade tom sina kollegor om hon uppgav rätt uppgifter till mig och det gjorde hon enligt kollegorna också...MYCKET konstigt!

Försäkringsbolag är SKIT tycker jag!

• Svar på tråden Hur överklagar man ett beslut från ett Försäkringsbolag?
  • Maria84

Vad har du för försäkringsbolag och har hundens föräldrar några anmärkningar på höfterna?

• Alicia05sMamma

Fick du inga förs. villkor när du tecknade försäkringen ?

Där brukar det stå vart man ska vända sig om man vill överklaga ett beslut.

Sedan kan jag förstå att du är upprörd om du fått fel information. Men när du säger att försäkringar är skit håller jag inte riktigt med. Du fick ändå en mindre ersättning även om det nu kanske inte blev det dom först sa. Men hade du inte haft försäkring hade ju inte fått ngt alls.

Hoppas iaf att du ska få ordning på vad som igentligen gäller.

• mini97

Är han köpt för att användas i avel står det i köpekontraktet? För i så fall har du rätt att få ut ersättning från uppfödaren.

Har du Avelsförsäkring på han?

• Yogi

Enl Agrias villkor (som du kan läsa på deras sida) så ska delersättning utbetalas med den del av hundens värde som överstiger 6000 kronor.

Så vad du får för ersättning beror helt och hållet på vad livvärdet på din hund är. Jag har för mig att marknadsvärdet på min Norduch var en bra bit över 20000 kronor. Lite lösa minnen är att du tar grundvärdet (inköpspris) och får lägga ett ökat värde för var merit du får (CK, Championat, HD-fri, AD-fri, mm mm). Vilka värden var merit har kan du ringa och fråga Agria om.

Så skulle deras uträkning stämma så har du en livförsäkring på 7500 kronor. Det finns ingen självrisk vid delersättning pga detta.

Jag tar för givet att du har en avelsförsäkring på honom.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så här står det i deras villkor:

b) Höftledssjukdomar: hanhunden måste vara registrerad och
    stambokförd hos Svenska Kennelklubben (SKK). Den måste ha
    försäkrats före fyra månaders ålder och varit fortsatt försäkrad utan
    avbrott. Hanhundens höftleder måste vara röntgade och bilderna
    ska ha skickats in till SKK och där ha registrerats och granskats av
    organisationens avläsare. Om din hanhund är av en sådan ras för
    vilken SKK kräver känd höftledsstatus för att den ska få registreras
    måste dessutom föräldradjurens höftleder vara röntgade och utan
    anmärkning (friröntgade). Även deras bilder måste ha skickats in till
    SKK eller motsvarande utländsk organisation och där ha registrerats
    och granskats av organisationens avläsare.

Delersättning: I de fall hanhunden förlorar sin användbarhet till följd av
    armbågsleds- eller höftledssjukdomar får du så kallad delersättning.

Krav: Hanhunden måste vara livförsäkrad hos Agria. Du måste
    dessutom, så snart Agria har bedömt att skadehändelsen är
    ersättningsberättigad, låta avelsspärra hanhunden hos Svenska
    Kennelklubben i de fall avelsförmåga fi nns kvar eller sperma finns
    sparad.

9. Ersättningsregler
    Här anges hur Agria beräknar ersättningen för din förlust.

Punkt 6.2: Du får ersättning för förlusten av hanhundens värde. Vid
    delersättning får du ersättning med den del av värdet som överstiger
    6 000 kronor.

Från ersättningen görs avdrag för:
    1. moms om du är momsredovisningsskyldig
    2. kostnader som inte omfattas av försäkringen
    3. eventuell självrisk
    4. nedsättning på grund av att du inte har följt gällande föreskrifter
    5. premie och övriga fordringar som har förfallit till betalning men som
    du inte har betalat
    6. ersättning som du har fått från en myndighet eller någon annan.

• Väntarochlängtar

Bebis2005-jag sa aldrig att försäkringar var skit utan att FÖRSÄKRINGSBOLAG är skit!

Yogi- jag vände mig till kundtjänst för att fråga VILKEN ersättning som jag hade rätt till eftersom jag har ALLT i min försäkring som man kunde ha och fick då svaret-4500 kr. Om jag ringer till deras kundtjänst 3 ggr och får samma svar så räknar jag med att få RÄTT svar från den person som sitter i skadeanmälningen. Varför ska man annars ha personal där överhuvudtaget, då kan man ju bara hänvisa till att man ska läsa reglerna på egen hand.

Mini97-nej det står inte i köpeavtalet att han ska vara till avel men jag har avelsförsäkring på honom.

Anledningen att jag blir sur är att hade jag vetat från början att jag "bara" skulle få ut 1500 kr så skulle jag inte bry mig om att skicka ut en skadeanmälan över huvudtaget för det är ingen stor summa men däremot är 4500 kr det.
    Jag tycker att det är dåligt att ett försäkringsbolag bara kan skylla ifrån sig och hänvisa det till okunskap och sen inte ta sitt ansvar-tänk om alla myndigheter skulle göra så.
    "Sorry-skyll dig själv, läkaren som du gick till hade inte utbildning på just DET området som du sökte för.."

• Yogi

Det behöver inte stå något i köpeavtalet om avel. Det räcker att du har avelsförsäkring på din hund.

Vad har du för livvärde på din hund?

Ligger det högre än 7500 så ska du så klart ha ut mer än 1500:- Det står klart och tydligt i deras villkor så det har de nog MYCKET svårt att slingra sig ur.

Jag sätter alltid ett livvärde på 10000:- på våra valpar. Och jag råder ALLA valpköpare att teckna en Optimal-försäkring (vet ej om de ändrat villkoren nu) som omfattar ALLT, t o m höftledsoperation om det skulle behövas. Efter de två första åren då hundarna är röntgade och har genomgått minst MH så kan de dra ner på försäkringen.

• mini97

Det jag menar är att om man köpt en hund i ett syfte tex. avel. och det står i köpekontraktet så kan man få ut ersättning från uppfödaren. Om hunden ej kan nytjas i det syftet.

• Yogi

Om det står i köpeavtalet att hunden är köpt för avel och den sen inte kan användas för detta, så ja, då kan du begära ersättning av uppfödaren. Vilka regler som gäller då vet jag tyvärr inget om, eftersom alla valpar härifrån enbart säljs som sällskapshundar.

Det är speciella regler som gäller när en uppfödare säljer hund till en annan uppfödare. I alla fall om det gäller en blivande avelshund. Det är därför vad jag vet väldigt ovanligt att man skriver in i köpeavtalet att hunden ska användas till avel.

Svar på tråden Hur överklagar man ett beslut från ett Försäkringsbolag?