• Anonym (villrådig)

Hur tackar man nej till en dejt??

Hjälp! Jag fick just ett mail där en manlig bekant frågade om jag ville ta en kaffe nån dag. Jag har tidigare anat att han är lite intresserad. Jag är dock tyvärr inte intresserad av honom och jag dejtar dessutom en annan kille. Så - hur svarar man på en sån grej??? När jag tidigare har fått liknande frågor och svarat att jag dejtar nån annan så har personen ifråga svarat att nä men han var inte intresserad av mig på det viset utan enbart vänskapligt. In your face liksom. Jag tror dock att de sagt så för att behålla masken själva, men jag tycker ändå det känns så olustigt. Så, hur ska jag tackla detta? Vill inte att det ska bli awkward nästa gång vi ses..

• Svar på tråden Hur tackar man nej till en dejt??
  • Anonym (hmmm)

Onekligen svårt! 
    Men sen samtidigt så hade jag utgått från att han bjöd mig på en date! Killar vill oftast mer än vänskap om de bjuder en tjej som bara är bekant.. enligt min erfarenheter..
    Så jag hade svarat att "nej tack, jag är inte intresserad.."  

• sär skriven

Skulle du vara intresserad av att träffa honom som vän?

Fråga vilken dag, och sedan när han svarar så kan du svara att "Jag ska träffa min kille den dagen, vilken tid hade du tänkt ses?" eller något liknande. Då klargör du ju att du inte är intresserad av något mer än en kaffe.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym (villrådig)

Eller hur! Jag utgår också från att han bjuder mig på en dejt. Men det känns så himla hårt att skriva att jag inte är intresserad.. Hade nån skrivit så till mig så hade iaf jag tolkat det som att det var MIG det var fel på, rent personligt.

• Anonym (hint)

De flesta uppskattar ärlighet och uppriktighet, så ett kort "nej tack" är väl bäst. Men om du inte vågar det så får du väl säga nåt i stil med "jag kan inte för jag ska tvätta håret då" som andra fegistjejer.

• Anonym (villrådig)
    sär skriven skrev 2013-10-04 13:04:22 följande:

Fråga vilken dag, och sedan när han svarar så kan du svara att "Jag ska träffa min kille den dagen, vilken tid hade du tänkt ses?" eller något liknande. Då klargör du ju att du inte är intresserad av något mer än en kaffe.

Tja, alltså, inte direkt. Men det var ändå en jättebra idé du hade! Jag kan ju fråga när han hade tänkt men att jag har jättemkt på schemat nu och att jag i helgen ska åka till min pojkvän. Så kan man ju hoppas att han drar öronen åt sig eller att det rinner ut i sanden.
  • sär skriven
    Anonym (villrådig) skrev 2013-10-04 13:08:22 följande:

Tja, alltså, inte direkt. Men det var ändå en jättebra idé du hade! Jag kan ju fråga när han hade tänkt men att jag har jättemkt på schemat nu och att jag i helgen ska åka till min pojkvän. Så kan man ju hoppas att han drar öronen åt sig eller att det rinner ut i sanden.
    Det är ett ganska diskret sätt. Det visar att du eventuellt är öppen för en vänskap men inget mer. Lycka till!
  • Anonym (villrådig)
    Anonym (hint) skrev 2013-10-04 13:06:21 följande:
    De flesta uppskattar ärlighet och uppriktighet, så ett kort "nej tack" är väl bäst. Men om du inte vågar det så får du väl säga nåt i stil med "jag kan inte för jag ska tvätta håret då" som andra fegistjejer.

Det är ju inte direkt av feghet jag diskuterar detta utan med hänsyn till honom och att jag vill att vi ska kunna ses utan att det blir väldigt spänt. Enbart ett "nej tack" ser jag som ganska oartigt.
  • storsuggan

Gå och ta en kaffe ihop måste väl ändå vara ganska oskyldigt? Betrakta honom som om han vore en väninna som ville umgås lite, men behandla honom som någon du inte vill uppmuntra. Träffas och fika för all del men gör ditt bästa för att inte bli för intim under fikat, och inte sitta och sörpla på påtår efter påtår som om du inte vill att fikat ska ta slut. Se till att ha en tid att passa och ärenden att uträtta så att det finns en naturlig stopptid och bryt upp utan att han får chans att föreslå något mer. Så fattar han kanske vinken ifall han är intresserad av mer än vänskap.

Jag tänker att det måste vara okej för män och kvinnor att vara kompisar, och att det måste vara okej att föreslå fika utan att det nödvändigtvis måste betyda mer än vänskap.

• Förkunnaren

Aha! Smart!
  • Anonym

Den var bra. Då får ts med att hon har kille utan att säga rakt.

Man vet ju inte, han kanske inte syftar på dejt och då blir det ju lite pinsamt att säga "kan inte ta en kaffe för jag har pojkvän".
  • storsuggan

En annan variant kan vara att säga "absolut, det måste vi göra nån dag, har fullspäckat schema för närvarande men efter vecka 44 ser det lugnare ut. Hör av dig!", adda killen på facebook och sedan göra stor sak av sitt förhållande i sociala medier. Då fattar han garanterat vinken.

• Xmag

Varför inte säga att du just nu träffar en kille som du vill lära känna bättre/umgås mer med så nu har jag faktiskt inte tid? Det är väl både, ärligt och rakt och han får budskapet oavsett vad han säger sig ha haft för anledning till att fråga. Så onödigt att ljuga eller vara otydlig.

• Anonym (villrådig)

Tack för alla tips! Jag gjorde som tidigt föreslogs och sa att jag hade ont om tid (det är sant) och att jag åkte till min pojkvän på helgerna (också sant). Så får vi se hur han reagerar. Vill han ändå fika nån dag så fine, men då vet han iaf vart jag står!

• Anonym
    Anonym (villrådig) skrev 2013-10-04 14:25:59 följande:

Tack för alla tips! Jag gjorde som tidigt föreslogs och sa att jag hade ont om tid (det är sant) och att jag åkte till min pojkvän på helgerna (också sant). Så får vi se hur han reagerar. Vill han ändå fika nån dag så fine, men då vet han iaf vart jag står!

Bra sagt. Då fattar han nog vinken utan att di behövde säga rakt ut. Och en kaffe kan du säkert offra dig på om det skulle vara så att han ändå föreslår att ni tar en fika...
Svar på tråden Hur tackar man nej till en dejt??