• Anonym (Anna)

Vilande SGI, studier, deltid, ökad lön

Under ett år arbetade jag 100% med lönen 22.000 kr/månad.

Nästkommande år arbetade jag 75% samt studerade 50%. Under det året höjdes lönen till 23.000 kr, men jag fick 75% av detta på grund av deltiden, dvs 17.250 kr/månad.

Jag har utöver detta arbetat vid sidan av med en årsinkomst 7.000 kr/år. Detta gäller för båda åren.

Nu studerar jag 100%, och min SGI är därmed vilande.

Fråga 1: Kommer min SGI vid föräldraledighet baseras på 22.000 eller 23.000?

Fråga 2: Inberäknas sidoinkomsten på 7.000 kr/år i SGI?

Fråga 3: I ansökningsformuläret för föräldrapenning skall man ange siffror för årsarbetstid angett i antingen i timmar per år eller dagar per år. Vad används dessa siffror till? Kan de påverka ersättningens nivå? Fördelar respektive nackdelar att ange årsarbetstiden i timmar eller dagar? Jag funderar på att ange årsarbetstiden till 365 dagar för att på så sätt få betalt per kalenderdag. Fungerar det så?

Fråga 4: I ansökan för föräldrapenning kan man välja antal dagar man vill ha föräldrapenning. Jag funderar på 5 eller 7 dagar. Vilka konsekvenser kan respektive val ge? Fördelar respektive nackdelar?

• Svar på tråden Vilande SGI, studier, deltid, ökad lön
  • Försäkringskassan

Hej!

1. När det gäller vilken inkomst din s.k. sjukpenninggrundande inkomst (SGI) ska baseras på görs alltid en utredning och en bedömning när vi fått in alla aktuella uppgifter. Det beror t.ex. på om du har tagit ut studiemedel under den tid du studerat.

2. Om det är en stadigvarande inkomst eller årligen återkommande inkomst av arbete har du rätt att räkna med den i din SGI.

3. Om årsarbetstiden ska anges i timmar eller dagar beror på din arbetsgivare och vilket avtal du har. Om du är osäker på din årsarbetstid ska du kontakta arbetsgivaren för att kolla upp det.

Det beror på om din arbetsgivare gör löneavdrag i timmar eller i dagar.

4. Om du tar ut 5 dagar i veckan räcker dina dagar längre men du får mindre ersättning. Om du tar 7 dagar i veckan får du ut mer ersättning men dina dagar går åt fortare.

Hälsningar

Bushra, handläggare

• Anonym (Anna)

1: Alla studier jag nämnt ovan har jag uppburit CSN-studiemedel för.

• Försäkringskassan

Hej!

Om du arbetat heltid första året + att du samtidigt hade ett annat arbete vid sidan om så kan båda inkomsterna räknas in i SGI, och om du sedan går ner i arbetstid och studerar med studiemedel så får man en vilande sgi på heltiden och en studietidssgi på arbetet på 75 % och sidoarbetet.

Om du sedan år 3 enbart studerar och inte arbetar något alls så blir hela inkomsten vilande och man har även rätt att tillgodoräkna inkomständringar som sker på arbetet under tiden man studerar.  

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

Svar på tråden Vilande SGI, studier, deltid, ökad lön