• Signatur

Förbjuda stora chipspåsar, ha godisfria butiker, var går gränsen för det egna ansvaret?

Har sett debatt om att t ex stora chipspåsar ska förbjudas
    www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,772769,00.html

eller att det borde finnas godisfria butiker (UNT under januari månad)

Vad går gränsen för det personliga ansvaret? Ska man i så fall också förbjuda systembolaget eftersom det finns alkoholister. Eller apoteket för att det finns läkemedelsmissbrukare. Eller är det helt skilda kategorier?

För eller emot och varför?

• Svar på tråden Förbjuda stora chipspåsar, ha godisfria butiker, var går gränsen för det egna ansvaret?
  • Lola Jämtland

Överförmyndar-Sverige går ibland till överdrift......

Varför inte lägga ner energin på viktigare saker tycker jag då......

• Jefa

Tyvärr vet jag ju att om en större påse kostar ungefär lika mycket som en mindre, köper man ju den större för att "spara" pengar. Tror det är ganska vanligt.
    Men som du säger så är det ju ens egna ansvar som är det avgörande.
    Däremot tycker jag kanske det kan vara lite onödigt med tanke på den risk det finns. På samma sätt borde de göra mindre tex McDonald-mål i USA

• Signatur

Jag tror på konsumentmakt. Ifall folk inte köper t ex stora chipspåsar så kommer dessa att utgå ur sortimentet.

Anser att det personliga ansvaret är ganska stort. Gillar jag inte en produkt eller vet att den inte är bra för mig så köper jag den inte. Ibland köper jag iaf men då tycker jag att jag får skylla mig själv.
    Klarar man inte av att avstå så bör man kanske skaffa proffessionell hjälp. Personligen är jag allergisk mot nötter, det innebär inte att jag vill förbjuda resten av folket att köpa dessa. Det är ju bara att jag låter bli, eller?

• Neko

Förbjuda stora chipspåsar är ju ganska löjligt tycker jag. Folk borde kunna ha lite självdisciplin, tar man bort alla deras möjligheter till att träna upp det så kommer de till slut inte ha något kvar. Tycker man det är väldigt viktigt så kan man ju sätta varningstext på chipspåsarna eller en bild på en väldigt fet person eller nåt :P

• Linda1976

Förbuds-Sverige visar återigen sitt fula tryne. Det är inte Estrella som stoppa chipsen i munnen på folk, utan den egna handen. SUCK!!!

• idiotblondinen

Tycker det vore skitbra om en massa skit plockades ur sortimentet. Många, många människor blir beroende av dessa mängder sunkiga godsaker. Jag har varit det. Dessutom finns det många som är naiva och inte begriper vad det är för skit och hur det påverkar både kropp och själ.

• bodica

Så urbotata dumt!

Visst det är chipstillverkarens fel att jag har övervikt, för de kom hem till mig band mig fast och tryckte ned 3 stora chipsspåsar i halsen på mig två gånger om dagen, då kunde jag hållit med om att det kanske borde finnas ett förbud.

Den enda som kan anklagas för en vuxen människas övervikt är hon själv ingen annan, man stoppar i tuggar och sväljer. Då det gäller barn är det föräldrars ansvar.

• Gabish

Jag tycker att det är ett underbart förslag Tycker det är fruktansvärt att junkfood i alla de former är så billigt! Den hälsosamma maten är dyr...hmm är det inte något som är fel då?
    Är man beroende av socker/ fet mat så är det ju självklart att man köper supersizepåsen om den kostar lika mycket eller t.o.m. är billigare än den mindre. Även jag faller dit fast jag inte är direkt beroende och då äter jag alltså dubbelt så mycket bara för att jag har ju det hemma.

Nej, höj priset med minst det dubbla på godis, chips och övrig junkfood.

• Neko

Tycker inte att priset på godis och chips ska höjas men priset på frukt och sånt får gärna säknas :P

Jag köper också stora chipspåsar för att det är billagre men då tar det 2-3 dagar att äta upp hela påsen ändå, skulle aldrig kunna äta upp en hel påse själv på en dag O_o Ändå tror jag att jag äter mer skräpmat än de flesta, hur mycket godis och choklad som helst.

Tycker annars att det är jättbra att det finns så stora sortiment eftersom jag som allergiker bara kan äta typ 2 sorters choklad och ett par sorters chips och dipp utan att bli allergisk mot det. Skulle de chokladsorterna tas bort skulle det vara hemskt :/

• Mary Cherry

I de affärer jag oftast handlar finns inte 200-grams chipspåsar längre, då har det gått lite långt.

Svar på tråden Förbjuda stora chipspåsar, ha godisfria butiker, var går gränsen för det egna ansvaret?