• Kejo

Hur ofta känner ni barnet sparka/röra sig?

Tycker att jag läser överallt att alla gravida känner barnet sparka och röra sig hela tiden och att man ska gå efter devisen "du ska känna barnet minst 10 ggr om dagen annars är något fel"

Jag kan inte säga att jag känner barnet 10 ggr varje dag. Jag har rörelser flera ggr om dagen men jag har svårt att känna igen mig i vissa beskrivningar av hur det "ska" kännas. Är i v 37 kan tilläggas.

Min BM frågar om jag känner barnet varje dag och det gör jag ju - men nu när jag har läst om andras erfarenheter blir jag ju lite hispig. Lyssnar regelbundet på hjärtljud hos BM och allt är som det ska.

Det är mitt första barn så jag vet inte vad som är normalt. I en sån här situation är det ju busenkelt att hetsa upp sig men jag vill gärna inte göra det i onödan. Vem vet, min bebis kanske bara är lite lat?
    Finns så mycket annat att oroa sig för - men frågan kvarstår ju; när bör man börja oroa sig för brist på rörelser och vad gör BM åt det?

• Svar på tråden Hur ofta känner ni barnet sparka/röra sig?
  • gröna L

Har aldrig hört att man ska känna tio gånger om dagen, konstigt mått kan jag tycka! Det man ska vara uppmärksam på är om rörelserna minskar i intensitet eller frekvens.

• Kejo

Står i ett par gravidböcker och nämns ganska flitigt i olika forum.

Finns tom en gravidbok som rekommenderar att man gör ett Sparkogram - och noterar tidpunkt för sparkar varje dag.

• alynda

Jag har också läst det där om 10ggr om dagen, men så är det inte för mig heller. Är i v38 och väntar mitt andra barn. Har varit in på förlossningen två ggr då jag inte känt barnet tillräckligt intensivt. So far so good, men det är verkligen svårt att veta. Första gången jag var inne i v 27 var läkaren snorkig och signalerade (till skillnad från rara BM) att jag upptog hennes tid i onödan. Andra gången i v 35 var personalen och min egen BM mycket måna om att jag inte skulle tveka att åka in igen om jag var orolig. Första barnet var aktiv hela dagarna och jag var bara orolig en enda gång, men fick igång bebisen med puffar och kallvatten efter nån halvtimme. Så jag gissar att det hel enkelt är olika från barn till barn. Nu kör jag min egen regel och det är intensiv aktivitet vid minst ett tillfälle varje 12-timmars period.

• Kejo

Alynda - ah då förstår du vad jag menar... Hur ska man veta vad som är normalt och var drar man gränsen för vad man själv kan hantera... Hellre att kontrollera sig en gång för mycket kan jag tycka, så trist att du råkade ut för ett sånt bemötande första gången du åkte till förlossningen.

Skönt att höra att det inte är helt onormalt att inte känna sparkar hela tiden.
    gröna L, du har nog en poäng i det du säger - men svårt att fokusera på det när det pratas så mycket om sparkar i form av ett visst antal per dag.

• Freja03

Vantar andra barnet och har en mycket aktiv bebis. Jag forsoker komma ihag om han har haft 4-5 traningspass varje dag. Ett pass betyder ca 5-30 rörelser. Tycker jag han ar tyst sa buffar jag tills jag far ett svar. Du marker mest om du ligger pa rygg och kanner efter. Har du varit aktiv ar det latt att missa rörelser. MIn vaknar alltid till nar vi gar och lagger oss, vilket forst barnet ocksa gjorde. Det ar ditt barns monster som ar viktigt, det ska inte forandras.

• winty

Jag har också undrat mycket över detta! Väntar mitt första, så har ju ingen aning om hur det ska vara, men det är nog så himla olika från barn till barn. Jag vill minnas att jag känner av bebisen ungefär varannan timme, ibland bara att hon rör sig och ibland är det värsta träningspasset, men cirka varannan timme. :) är i vecka 33 nu!

• tulip79

Bebisen i min mage rör sig många gånger om dagen, säkert över tio ggr. Men med storebror som är två år var det inte likadant. Han var mycket mer stillsam o inte så rörlig i magen. Annat är det nu...!

• sabina85

Jag känner nästan aldrig mitt barn på dagarna.. Däremot har jag lärt mig min bebis dygnsrytm. Vid 23-tiden börjar den vakna och är slö, sen om jag vaknar på natten är det oftast hysteri i magen och sen somnar den igen runt 9-tiden på morgonen..

• Sunnza

han sparkar massor tusen gånger, jag hade svårt hålla mig kissa nödigt hehe. han rör så mycket så kissa jag nästan oft på mig :P ... och på natten han rör mycket också men jag kan ändå sova :D min sambo känner att han sparkar mycket :D 

• sammax

Jag är i v 31 med tredje barnet, som också varit det mest aktiva, konstant rörelse där inne! Tvåan var väldigt stillsam (moderkakan låg i framvägg) och med första vill jag minnas att det var lagom mycket rörelse..

Svar på tråden Hur ofta känner ni barnet sparka/röra sig?