• MamaLis

Astma hos bebis

Vår yngste son är snart 10 månader och har sedan han var ett par månader dragits med en torr hosta. Hostan dyker upp då han är glad och aktiv och är över lika fort som den kommer. Han verkar inte speciellt besvärad av den men jag och hans pappa är lite oroade för vad det kan vara. På BVC säger de att det kan vara astma men att de inte gör några vidare kontroller eftersom att han inte lider av hostan. Det tåls även att nämna att så fort han blir minsta förkyld slår det hårt på hals och lungor och han får en hemsk tung och djup hosta. Nu undrar jag om det finns någon med liknande erfarenhet? Någon som har en aning om vad det kan vara och hur ska vi föräldrar agera? Ska vi avvakta eller kräva utredning hos BVC?

• Svar på tråden Astma hos bebis
  • alynda

Låter som förkylningsastma. VåR son hade det mellan 1 och 4 års ålder . Vänd er hellre till vårdcentralen än BVC nästa gång han blir förkyld så kan man mäta syresättning och lyssna på luftvägar. Obehandlad astma riskerar att förvärras, men om man behandlar i tid finns goda chanser att bli av med den med tiden. Vår son fick en inhalator, kortison som inhalerades 2ggr om dagen förebyggande/långtidsverkande från att han fick förkylningssymptom tills han var besvärsfri m andningen. Dessutom fick han luftrörsvidgande att ta vid behov, t ex inför natten då han brukade hosta.

• emson

Vänd er till barnakuten!!! Vår son hade förkylningsastma o när han låg näst intill apatisk i vår famn det första anfallet runt 1 års ålder undrade de på vårdcentralen om han andades, för det var nog bara en förkylning. ringde barnakuten direkt o de hörde genom telefonen att han behövde komma in o andas medicin.

• Ohom

Förkylningsastma är läkarnas favorit diagnos, då man inte behöver något symptom än att hosta.

Om detta förekommer i samband med förkylning och stannar kvar länge diagnosen kan vara förkylningsastma eller stora körteln bakom näsa alt. körteln i halsen.

Man bör även tänka på trångare luftvägar som kommer att försvinna när barnet blir4-5 år g.

Bakteriella lungsjukdomar också måste bortdömas efter blodprov.(som krupp, tuberkulos….)

Läkarna brukar inte titta på körteln o.s.v., då sätter man diagnosen på Förkylningsastma direkt och ge en Salbutamol +kortison recept (Aeromir +…)

Om man har stora körtlar, töms näsan på fel sätt i halsen och ibland retar luftvägar och orsakar hosta. Samtidigt andas man hellre från munnen och då luften är kallare och torrare än då man andas via näsan. Denna luft retar lungorna till att man hostar.

Bästa lösning i detta fall: köp och använd en luftfuktare, ha tempraturen på sovrummet över 28-30 grader(rekommenderas inte för mindre barn då barnet kan sluta andas när det är förvärmt), se till att en läkare undersöka körtlarna.

• MamaLis

Ojoj det här känns ju riktigt oroväckande. Har fått en tid till BVC i nästa vecka för 10 månaderskontroll och då är ju både sköterska och läkare med. Då ska jag ta med mig alla era kloka ord så att de får göra en ordentlig utredning. Tusen tack för era svar!

Svar på tråden Astma hos bebis