• Malva05

Vilken spelkonsol ??

Tänkte ge dottern en spelkonsol i julklapp och funderar på vilken spelkonsol man ska satsa på?
    Ja och nu är hon 8 år, vilken spelkonsol tror ni skulle passa henne? :)  
    JA och vilka spel gillar era barn kanske i samma ålder?
    Vet att hon sett på ett lego spel, som hon sagt ser kul ut. 

JA vad har ni för erfarenheter av spelkonsoler och ja vad rekommenderar  ni

• Svar på tråden Vilken spelkonsol ??
  • Meei
    MeNoLike skrev 2013-10-04 23:12:03 följande:
    Ja ja ja?!?!

Wii säger jag
    Då kan man lika gärna satsa på ett Wii U. Kan spela alla spel till Wii plus alla nya som kommer med.  

Men skulle säga Wii U själv med. Väldigt många roliga spel i hennes ålder (även lego-spel) och det är ett intressant koncept där ena kontrollern är som en surfplatta. 
  • Aniiee

Wii U passar utmärkt i den åldern. Här finns Mariospelen, Animal Crossing och annat gulligt och snällt. (Vet inte om de har legospelen, dock. Det har jag glömt)

Så här ungefär (vet att det inte är exakt och att det kan komma att ändras, dessutom står de nya konsollerna för dörren)

Wii/WiiU: Barnkonsol. Passar barn ålder 3-13 och deras föräldrar.
    Xbox360: Familjekonsol. Passar i princip alla.
    PS3: Gamerkonsol. Passar förvisso nästan alla, men det är den här man väljer om man gillar udda spel, indiespel och (för sin tid) supergrafik. Många mörka/hemska/svåra spel och man kan köra importerade spel som inte säljs i sverige.

Hur det blir med Xbone och PS4 får framtiden utvisa.

Sen så finns ju handhållna konsoler också.

Fler frågor? 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Malva05

hmm tror  vi vill ha en som är kopplad till teven (alltså inte en sån där liten)

Aniiee skrev 2013-10-04 23:19:26 följande:
    Wii U passar utmärkt i den åldern. Här finns Mariospelen, Animal Crossing och annat gulligt och snällt. (Vet inte om de har legospelen, dock. Det har jag glömt)

Så här ungefär (vet att det inte är exakt och att det kan komma att ändras, dessutom står de nya konsollerna för dörren)

Wii/WiiU: Barnkonsol. Passar barn ålder 3-13 och deras föräldrar.
    Xbox360: Familjekonsol. Passar i princip alla.
    PS3: Gamerkonsol. Passar förvisso nästan alla, men det är den här man väljer om man gillar udda spel, indiespel och (för sin tid) supergrafik. Många mörka/hemska/svåra spel och man kan köra importerade spel som inte säljs i sverige.

Hur det blir med Xbone och PS4 får framtiden utvisa.

Sen så finns ju handhållna konsoler också.

Fler frågor? 
    och enligt detta borde ett xbox 360 passa bäst??

• Aniiee
    Malva05 skrev 2013-10-04 23:37:35 följande:
    hmm tror  vi vill ha en som är kopplad till teven (alltså inte en sån där liten)

Det beror på. Kommer ni spela "vuxenspel"? Är du/ev annan förälder till barnet spelintresserade och vill spela spel som inte passar 8-åringar? 

Bara barnet/spel som passar barn=Wii U
    Barn och vuxna/spel som inte passar barn (och som passar barn, naturligtvis)=Xbox360 
  • Laina

Jag skulle rekommendera Nintendo = wii u, Super Mario och flera roliga karaktärer (Pokemon, donkey kong osv) och även vuxna kan spela dessa spel och det finns även massa andra spel för vuxna till wii u. (call of duty, watch dogs, Assasins creed, samma som till ps3-4/xbox)
    Wii u kostar ca 3000 kr att skaffa och är gratis online, (det kan finnas spel/tjänster som kostar extra online men man klarar sig utan dom tjänsterna.) AKTA att du inte råkar köpa wii mini!

och xbox har inte lika många barnspel på samma sätt som Nintendo. exempelvis Lego finns till alla konsoler, men Mario finns endast till Nintendo.
    Annars skulle jag rekommendera Playstation, men det känns mer som att det är till en äldre (13+) målmedveten och erfaren spelare. :) som kollar på fps, grafiken, processorn etc, en kräsen jävel helt enkelt :P

-No Lollygagging HeHehuehuHuaHuehuehe
  • Meei
    Malva05 skrev 2013-10-04 23:37:35 följande:

Wii U kopplas till TVn och det är inte bara en barnkonsol. Finns mycket annat. 
  • Aniiee
    Meei skrev 2013-10-05 01:21:31 följande:
    Wii U kopplas till TVn och det är inte bara en barnkonsol. Finns mycket annat. 
    MYCKET annat är nog att ta i. Med det inte sagt att vuxna inte tycker om mario och lego och pokemon. Tvärt om. Men ska man vara krass så finns det bara 14 "vuxenspel" till Wii U och hälften av dem har inte kommit ut än.

Men som sagt, Lite retro Donkey Kong är alltid roligt =) 
  • Aniiee
    Laina skrev 2013-10-05 00:33:59 följande:
    Jag skulle rekommendera Nintendo = wii u, Super Mario och flera roliga karaktärer (Pokemon, donkey kong osv) och även vuxna kan spela dessa spel och det finns även massa andra spel för vuxna till wii u. (call of duty, watch dogs, Assasins creed, samma som till ps3-4/xbox)
    Wii u kostar ca 3000 kr att skaffa och är gratis online, (det kan finnas spel/tjänster som kostar extra online men man klarar sig utan dom tjänsterna.) AKTA att du inte råkar köpa wii mini!

och xbox har inte lika många barnspel på samma sätt som Nintendo. exempelvis Lego finns till alla konsoler, men Mario finns endast till Nintendo.
    Annars skulle jag rekommendera Playstation, men det känns mer som att det är till en äldre (13+) målmedveten och erfaren spelare. :) som kollar på fps, grafiken, processorn etc, en kräsen jävel helt enkelt :P
    Jag, då =P

Nej, men allvarligt, jag har alla konsoler som kommit sen NES.... Så jag är inte sååååå kräsen.
  • Laina
    Aniiee skrev 2013-10-05 01:28:22 följande:
    Jag, då =P

Nej, men allvarligt, jag har alla konsoler som kommit sen NES.... Så jag är inte sååååå kräsen.
    Jag har alla konsoler från nintendo förutom wii och wii u (har inte alla portabla konsoler heller, game boysar/DS). dels för att jag har inte tid och lust att spela på konsoler längre, om jag spelar nu så spelar jag på datan :)
    Jag är ganska kräsen ja. :) 

Med "målmedveten och erfaren spelare" menar jag kräsen på det sättet att det får inte lagga eller ladda nånting och det ska va bästa grafiken med högsta fps, och jag tror inte att en 8-åring blir irriterad på en load screen som är 5-10 sec jämfört med en 19 åring. Kräsen på det sättet :)

och det kommer att komma flera vuxen spel till wii u, som det kommer att komma flera till alla konsoler, dom nyaste är så nya just nu så att dom har inte hunnit göra om/skapa nya spel.
    -No Lollygagging HeHehuehuHuaHuehuehe
Svar på tråden Vilken spelkonsol ??