Anonym (var stark) skrev 2013-10-06 12:57:39 följande:
Min kille var utsatt för en massiv ryktesspridning av en person som ville honom ont. Det var en jobbig tid, det var ju inte så kul för honom att få höra att han var en alkoholist, otrevlig, självgod, förföljde folk, psykiskt instabil som påstods ha sagt både det ena och andra om andra personer . Rykten tenderar ju till att börja leva sitt eget liv och bli "sanningar" trots att det inte ligger någonsom helst sanning bakom det.
Min kille höll knäpptyst. Om någon frågade honom ifall det här verkligen stämde så sa han bara "jag bryr mig inte om någon talar illa om mig, tids nog kommer sanningen fram" (och det gjorde en också till slut, folk började genomskåda lögnerna, det var så mycket rykten i omlopp att det till slut blev för många rykten för att man till slut skulle kunna ta dem på allvar, blev inte bättre att alla ryktena verkade starta hos en och samma person hela tiden).
En tjej på ett gammalt jobb blev utsatt för ryktesspridning. Hon fick av en slump reda på att det sades att hon arbetade extra som prostituerad mer eller mindre på sidan av sitt vanliga heltidsjobb och det var mycket hyschpysch om det eftersom kollegor av hänsyn inte ville konfrontera henne med ryktena då det var hennes ensak vad hon gjorde om kvällarna och att hon förmodligen skulle bli generad ifall hon blev konfronterad med det ifall det stämde. Hon valde att inte vara tigande om det och vänta ut tiden, så hon hade ett till synes förtroligt samtal med de värsta ryktesspridarna en och en åt gången där hon "anförtrodde sig" om att hon hört att det gick ett sådant rykte om henne och om hur ledsen och förtvivlad hon var över att bli utpekad som halvt prostituerad när det inte var sant, hon bad även om råd om hur hon skulle kunna stoppa ryktesspridningen. Ryktesspridaren gav då goda råd om att stå ut, med tiden kommer folk få veta att det inte är sant... (ryktesspridaren spred sedan det förtroliga samtalet vidare där det framgick att hon INTE jobbade extra på fritiden som prostituerad). Och så slapp hon det ryktet för gott... tror även ryktesspridarna fick dåligt samvete över att de spridit vidare ett sådant rykte då den stackars tjejen anförtrodde dem sin förtvivlan över situationen utan att klandra dem trots att hon mycket väl visste vem/vilka som stod bakom ryktet från första början- även om det var en medveten plan för tjejens sida.
Men usch vilka hemska rykten. Tjejen hade nog tur att det var "snälla" människor som spred hennes rykte, som fick dåligt samvete över vad de gjort.