• Anonym (Upprörd mamma)

Barn på 6 år och ingen bilstol!!??

Skriver här då jag dels är väldigt upprörd och dels vill vara anonym.

Min son har blivit 9 år (135 cm lång) och han är såpass lång att det lagligt går att köra honom utan bilstol. Hans lillasyster är 6 år (115 cm lång) och har inte längden inne överhuvudtaget för att vara utan. Skulle gissa att hon behöver stol i minst 2 - 3 år till.

Jag och deras pappa är sedan 4 år separerade.

Fick nu i dagarna veta om detta med bilstolen av mina barn.
    Dom fick i sommar ett halvsyskon och denne måste ha plats i bilen, alltså har dom två stora blivit utan sina stolar. Trots att han har en bil som klarar av att ha stol till dottern och till den nyfödda utan problem!
    Försökt förklara för pappan att det är lag på att iaf dottern ska ha bilstol och vad som kan hända om hon inte har det. Han säger bara att jag inte ska lägga mig i och att när han var liten så behövdes ingen stol. Pappan är snart 35 år......

Vad hade ni gjort i detta läget?

Det är olagligt att köra henne utan stol!
    Det är en risk för henne. Han förstår inte vad som kan hända om det skulle ske en olycka!

Vart hade ni vänt er?

Till saken hör oxå att barnen under sina veckor hos pappa åker taxi till skolan, även här är dom båda utan bilstol... Har bett pappan prata med taxibolaget, men det vill ha inte. Han vill inte ens tala om för mig vilket bolag som kör, så att jag kan kontakta dom om detta.

Som sagt, vad hade ni andra föräldrar gjort i detta läget?
    Vill bara mina barns bästa och att det ska vara säkert för dom. Barnen kommer alltid först!

Det har inte heller hjälpt att jag noterat att om polisen stannar honom så blir det böter. Han bryr sig inte alls. 
    Utan anser att hon är stor nog att klara sig utan bilstol och att jag inte ska lägga mig i hur barnen har det under hans veckor. (vi har varannan vecka)

jätte tacksam för råd!!

• Svar på tråden Barn på 6 år och ingen bilstol!!??
  • Anonym (?)

Det räcker med kudde och det har flickan säkert.

• Anonym (Dyna)

Min 7åring och 5åring sitter på dyna...räcker bra ,men dom är långa oxå.

• Anonym (Z)

En bilkudde kunde han ha men skoltaxi har i te det då ska ungen släpa det själv, sen kan man aldrig gardera att ungen klarar sig bara för längden är rätt så försök slappna av istället och njut av ungarna när de är hos dig

• Anonym (Upprörd mamma)

Tyvärr så har ingen av dom kudde heller.    

• Anonym (?)
    Anonym (Upprörd mamma) skrev 2013-10-05 09:48:40 följande:
    Tyvärr så har ingen av dom kudde heller.    
    Finns ingen som kör skoltaxi utan kudde.
  • Dr Mupp

Vill du ha 100% kontroll på barnen, skilj dig inte från deras andra förälder.Han gör som han vill på sina dagar. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Snöhjärta
    Dr Mupp skrev 2013-10-05 09:49:51 följande:
    Vill du ha 100% kontroll på barnen, skilj dig inte från deras andra förälder.Han gör som han vill på sina dagar. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

Så sant så sant, men ts ta med en kudde till minstingen och be dem använda den istället för att gnälla på hur det ska vara
  • Queenie70
    Dr Mupp skrev 2013-10-05 09:49:51 följande:

Självklart gör man inte "som man vill" med sina barn om det är så att

Man utsätter dom för fara. En liten tunn unge som sitter utan bilkudde utsätts för allvarlig fara.
  • TaSe

I skoltaxin kan det mycket väl vara förälderns ansvar att skicka med en bilkudde. Hade jag varit föräldern så hade jag gett dottern en kudde att ta med sig.

• Dr Mupp
    Queenie70 skrev 2013-10-05 10:41:31 följande:

Självklart gör man inte "som man vill" med sina barn om det är så att
    Man utsätter dom för fara. En liten tunn unge som sitter utan bilkudde utsätts för allvarlig fara.
    Klart pappan är en idiot som inte har stol till barnen, men TS kan inte göra nått. Hon måste ha vetat att han är en idiot och då skiljer man sig inte om man vill ha kontroll över vad pappan ska kunna göra med barnen.
  • Anonym (?)
    TaSe skrev 2013-10-05 10:52:46 följande:
    I skoltaxin kan det mycket väl vara förälderns ansvar att skicka med en bilkudde. Hade jag varit föräldern så hade jag gett dottern en kudde att ta med sig.
    Nej. Det är förarens ansvar för barn under 15 år att de har bälte och godkända skyddsanordningar för sin längd/ålder.
  • Queenie70
    Dr Mupp skrev 2013-10-05 10:57:23 följande:
    Klart pappan är en idiot som inte har stol till barnen, men TS kan inte göra nått. Hon måste ha vetat att han är en idiot och då skiljer man sig inte om man vill ha kontroll över vad pappan ska kunna göra med barnen.

Klart man kan skilja sig. Det är inte så att ansvaret för barnet och dess trygghet är ifråntaget en under de veckorna som barnet bor hos den andre. Man är fortfarande hundra procent ansvarig för barnet i egenskap i vårdnadshavare. Själv skulle jag inte lämna ifrån mig barnet om det utsattes för fara.
  • Anonym (Sjåpig kanske)

Vilket taxibolag det är som kör kan du få reda på av kommunen, eller ännu lättare av skolan- fråga läraren eller rektorn så kan de svara ( de vet också om det är taxibolaget eller föräldrarna som ska skicka med bilkuddar.) Är det så att föräldrarna ska skicka med kuddar ( så är det i min kommun,taxi har 1-2 lånekuddar om man glömt kudden eller en kompis ska med hem) så kan DE ligga på pappan att kudde SKA finnas med annars kan de neka barnen skoltaxi . Föreslå skolan att ta upp trafiksäkerhet på ett föräldramöte - det finns bra filmer på nätet om vad som händer med ett barn utan rätt skydd. Tror INTE det bara är TS fd som kör med barnen i bilen utan korrekt skydd. Min egen 9 åring tror att h*n ligger precis på gränsen för att få åka utan ......h* n är 140

• Snöhjärta
    Anonym (Sjåpig kanske) skrev 2013-10-05 11:47:01 följande:
    Vilket taxibolag det är som kör kan du få reda på av kommunen, eller ännu lättare av skolan- fråga läraren eller rektorn så kan de svara ( de vet också om det är taxibolaget eller föräldrarna som ska skicka med bilkuddar.) Är det så att föräldrarna ska skicka med kuddar ( så är det i min kommun,taxi har 1-2 lånekuddar om man glömt kudden eller en kompis ska med hem) så kan DE ligga på pappan att kudde SKA finnas med annars kan de neka barnen skoltaxi . Föreslå skolan att ta upp trafiksäkerhet på ett föräldramöte - det finns bra filmer på nätet om vad som händer med ett barn utan rätt skydd. Tror INTE det bara är TS fd som kör med barnen i bilen utan korrekt skydd. Min egen 9 åring tror att h*n ligger precis på gränsen för att få åka utan ......h* n är 140

Hos oss logger det också på oss att kidde är med för att de ska få åka med
  • MrsMia

Bälteskudde funkar utmärkt, den här http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/barn/bilbarnstolar-och-kuddar/balteskudderyggsack-pa24218sv finns i flera olika färger och finns på flera inköpsställen. Vi har den i extrabilen samt vid resor, hur smidigt som helst. Även om man kopplar loss ryggsäcken har själva bälteskudden bärremmar och ett litet fack där man får ner frukt, extrabyxor, läxa, etc..
    Den uppfyller också handbagagemåttt på flyget  

• Anonym (Upprörd mamma)

Självklart måste man få "lägga sig i" under den andra förälderns veckor!
    Framför allt om det handlar om säkerheten för ens barn.
    Och självklart måste man få separera... Hellre lyckliga föräldrar på var sitt håll än att dom är ihop och livet bara är en enda plåga för dom och barnen. 

Ska ta upp detta igen med pappan och igen om det är så att det behövs. 
    Och lyssnar han inte så får jag väl gå lite "högre" och ta det med dom som jobbar inom kommunen med familjesituationer. 

Ska kontakta kommunen och höra vad som gäller för skoltaxi och vilket bolag det är som kör. Samt informera pappan om vad som gäller. 

• Curlie

Vad mycket genomruttna svar TS har fått. Självklart ska en 6-åring ha kudde eller bilstol!

Ring familjerätten och rådgör med dem.

Svar på tråden Barn på 6 år och ingen bilstol!!??