Barn på 6 år och ingen bilstol!!??
Skriver här då jag dels är väldigt upprörd och dels vill vara anonym.
Min son har blivit 9 år (135 cm lång) och han är såpass lång att det lagligt går att köra honom utan bilstol. Hans lillasyster är 6 år (115 cm lång) och har inte längden inne överhuvudtaget för att vara utan. Skulle gissa att hon behöver stol i minst 2 - 3 år till.
Jag och deras pappa är sedan 4 år separerade.
Fick nu i dagarna veta om detta med bilstolen av mina barn.
Dom fick i sommar ett halvsyskon och denne måste ha plats i bilen, alltså har dom två stora blivit utan sina stolar. Trots att han har en bil som klarar av att ha stol till dottern och till den nyfödda utan problem!
Försökt förklara för pappan att det är lag på att iaf dottern ska ha bilstol och vad som kan hända om hon inte har det. Han säger bara att jag inte ska lägga mig i och att när han var liten så behövdes ingen stol. Pappan är snart 35 år......
Vad hade ni gjort i detta läget?
Det är olagligt att köra henne utan stol!
Det är en risk för henne. Han förstår inte vad som kan hända om det skulle ske en olycka!
Vart hade ni vänt er?
Till saken hör oxå att barnen under sina veckor hos pappa åker taxi till skolan, även här är dom båda utan bilstol... Har bett pappan prata med taxibolaget, men det vill ha inte. Han vill inte ens tala om för mig vilket bolag som kör, så att jag kan kontakta dom om detta.
Som sagt, vad hade ni andra föräldrar gjort i detta läget?
Vill bara mina barns bästa och att det ska vara säkert för dom. Barnen kommer alltid först!
Det har inte heller hjälpt att jag noterat att om polisen stannar honom så blir det böter. Han bryr sig inte alls.
Utan anser att hon är stor nog att klara sig utan bilstol och att jag inte ska lägga mig i hur barnen har det under hans veckor. (vi har varannan vecka)
jätte tacksam för råd!!