• clumzybabe

För små bröstvårtor

Jag väntar mitt första barn och vill kunna amma, men är orolig att jag har för små bröstvårtor. Kan man ha för små så att man inte kan amma? Och vad gör jag åt det i så fall?

• Svar på tråden För små bröstvårtor
  • toesa

Allt beror egentligen på hur stort gap er bebis kommer ta runt ditt bröst. Jag har rätt platta bröstvårtor och vår bebis fick ett "toppigt" tag av bröstet iom detta. Så vi började med amningsnapp för att låta bröstvårtorna (som blev såriga) läka. Sedan fungerade det så bra med amningsnapp så vi har fortsatt. Vårt barn är idag 6 veckor.

Men en tumregel är väl annars att ingen kan ha för små bröst för att amma :) Amning är en kamp i början att få till, det upplever nog alla. Så kämpa kämpa, eller testa amningsnapp om det inte vill sig.

• malzac

Det är inte bara bröstvårtan som bebisen ska ha tag om, utan en stor del av vårtgården också (den är så töjbar så den blir liksom en spene när bebisen suger ordentligt), så i allmänhet är små bröstvårtor inget problem. Jag har själv små bröstvårtor och märkte inget av det. Dock så kan brösten vara väldigt spända i början och det kan göra det svårt för bebisen att få ordentligt tag, oavsett bröstvårtestorlek.

Amningsnapp kan lösa vissa problem för somliga, men man ska vara lite försiktig med det och undvika om det går. Får du problem så finns amningsmottagningar, och Amningshjälpens slutna grupp på Facebook är suverän!

• keron
    malzac skrev 2013-10-05 22:55:53 följande:
    Det är inte bara bröstvårtan som bebisen ska ha tag om, utan en stor del av vårtgården också (den är så töjbar så den blir liksom en spene när bebisen suger ordentligt), så i allmänhet är små bröstvårtor inget problem. Jag har själv små bröstvårtor och märkte inget av det. Dock så kan brösten vara väldigt spända i början och det kan göra det svårt för bebisen att få ordentligt tag, oavsett bröstvårtestorlek.

Amningsnapp kan lösa vissa problem för somliga, men man ska vara lite försiktig med det och undvika om det går. Får du problem så finns amningsmottagningar, och Amningshjälpens slutna grupp på Facebook är suverän!
    Jag hade också väldigt små bröstvårtor när jag fick första barnet. Kan ju säga att de efter några månaders ammande hade blivit bra mycket större :P Ammar nu fjärde barnet och de är stora som geléhallon, haha!
  • malzac
    keron skrev 2013-10-05 23:03:56 följande:
    Jag hade också väldigt små bröstvårtor när jag fick första barnet. Kan ju säga att de efter några månaders ammande hade blivit bra mycket större :P Ammar nu fjärde barnet och de är stora som geléhallon, haha!

Haha, ja, mina har också växt till sig lite faktiskt.
  • Mylla

Det ska gå bra ändå, sikta bara så bröstvårtan är i mitten av munnen på barnet. beroende på hur stor mun barnet har så ska ju en hel del av vårtgården in i munnen också. Barnet ska gapa helt när det får tag. Barnet har lättast att suga om de ligger till så huvudet är lite bakåtlutat.

Mina bröst var som fotbollar emellanåt, själva vårtan var helt platt. Det gick att pula in dom ändå. Min dotter hade pytteliten mun, som ett körsbär, så det var lite av en utmaning.

• clumzybabe

Åh tack alla goa för era svar Nu känns det bättre. Ska införskaffa en amningnapp för säkerhetensskull. Känner mg mycket lugnare inför den kommande tiden med amningen som jag förhoppningsvis kan utföra

Svar på tråden För små bröstvårtor