Hjälp, jag kan inte bokföra!
Hej!
Finns det någon vänlig själ som kan hjäpa mig? Jag håller på att stressa ihjäl mig, därför har jag undvikit att ta tag i det här men nu måste det ske känner jag!
Jag startade en enskild firma i början av året. Hitills har jag satt in alla kvitton i ordning i en pärm och jag har deklarerat moms två gånger.
Men det här med bokföringen.... Jag har inte gjort nåt! Hur ska jag börja? Måste jag ha ett dataprogram?
Ska mina kundfakturor också vara med bland mina kvitton, i ordningen de kom d.v.s?
Jag har kikat lite på bokföringsprogram och tycker det verkar komplicerat. Ska allt ha ett visst nummer? Sen undrar jag om jag ska bokföra mina kostnader för t.ex. företagskontot och min webbshop också. Har de i så fall ett speciellt nummer i bokföringsprogrammet?
Gah.. jag tycker det är en djungel och jag vill bara röja vägen ut!
Mycker tacksam för hjälp!
/sara