• redrum

Hjälp, jag kan inte bokföra!

Hej!

Finns det någon vänlig själ som kan hjäpa mig? Jag håller på att stressa ihjäl mig, därför har jag undvikit att ta tag i det här men nu måste det ske känner jag!

Jag startade en enskild firma i början av året. Hitills har jag satt in alla kvitton i ordning i en pärm och jag har deklarerat moms två gånger.

Men det här med bokföringen.... Jag har inte gjort nåt! Hur ska jag börja? Måste jag ha ett dataprogram?
    Ska mina kundfakturor också vara med bland mina kvitton, i ordningen de kom d.v.s?

Jag har kikat lite på bokföringsprogram och tycker det verkar komplicerat. Ska allt ha ett visst nummer? Sen undrar jag om jag ska bokföra mina kostnader för t.ex. företagskontot och min webbshop också. Har de i så fall ett speciellt nummer i bokföringsprogrammet?

Gah..  jag tycker det är en djungel och jag vill bara röja vägen ut! 

Mycker tacksam för hjälp!

/sara

• Svar på tråden Hjälp, jag kan inte bokföra!
  • Ilovemyself

Hur många verifikationer har du per år? Ett bokföringsprogram är rätt bra att ha, Swedbank har ett som är nätbaserat och relativt enkelt att använda. Tror att de flesta banker har någon form av program.

Alla kostnader ska bokföras. Även bankkostnader.

• Ilovemyself

Enklaste lösningen är annars att ta kontakt med en redovisningsbyrå. Det kostar en del beroende på vilken du väljer, men boka ett möte och förklara ditt bolag så kan de ge dig ett pris. OBS är att inte ta ett av de största, de är bra men oftast svindyra.

• sportpappa

De nummer du pratar om tror jag är olika konton i bokföringen.
    Alla nummer kommer från en kontoplan: http://www.bas.se/documents/2013/Kontoplan_K1_2013_ver1.pdf
    Det är bra om du lär dig grunderna i bokföring innan du skaffar dig ett program som gör jobbet åt dig för om du inte förstår vad du håller på med så kan det bli riktigt fel.

Googla efter guider på nätet så hittar du många sidor om det.
    Bra sökord: dubbel bokföring
    En sida att börja med:
    http://www.blinfo.se/dubbel-bokforing-20110103

Verfikat
    Varje transaktion behöver ett verifikat. Ett verifikat består av bevis på vad transaktionen är, t.ex. fakturor, kvitton, kontoutdrag o.dyl. Skriv också din kontering på verifikatet inkl. verifikatsnummer och datum för transaktionen.

Kontering
    Konteringen är vilka konton du bokför transaktionen mot.
    Förenklat så fungerar det så här när du köper och säljer prylar och tjänster:
    Om du köper något så krediterar du kassan och debiterar ett kostnadskonto och den ingående momsen.
    Om du säljer något  så debiterar du kassan och krediterar ett intäktskonto och den utgående momsen.
    För att kolla att du konterat korrekt så ska summan av alla konton du debiterat vara exakt lika med summan för alla konton du krediterat. Om det är den minsta skillnad så är något fel och du MÅSTE rätta till det.

Debet och kredit
    Det är krångligt att försöka komma på hur det fungerar vad som är plus och minus så jag brukar tänka utifrån kassan. Om jag krediterar kassan så minskar den och om jag debiterar den så ökar den. Med det i åtanke så är det oftast bara att sätta övriga summor på motsatt sida och då balanserar det.

• Dannescout

Hej Sara!

Har du fortfarande trassel med bokföringen. Jag arbetar på en redovisningsbyrå där man involverar sina kunder i enklare delar av bokföringsarbetet. Jag tror att en sådan tjänst kan passa dig då den är väldigt kostnadseffektiv.

Jag skriver inte ut byråns namn här eftersom det är opassande att göra smygreklam men du får gärna kontakta mig via mail, daniel.forsberg2@gmail.com, så kan jag säkert hjälpa dig med din svårigheter i bokföringen.

/Daniel

• Qvars

Snålvariant kan annars vara att köpa ett bokföringsprogram som är anpassat för mindre och ovana företagare. Hoppa över det där med baskontoplan och debit/kredit så länge. Skaffa t.ex, Visma enskild firma från vismaspcs.se . Visma är en av de största svenska tillverkarna av bokföringsprogram och visma enskild firma programmet är inte svårare än att använda internetbank.

Programmet kostar väl ca 1000/år, och då uppdateras det årsvis. Dessutom är deras support väldigt bra.
    Det sparar dig mycket huvudverk, och ger dig kontrollen.

Kan finnas andra sådanna förenklade/smidiga program från ex. BLinfo eller speedledger. Finns ofta webbaserade program också.

Annars kan också redovisningsbyråer vara smidigt har jag hört. Du får kanske mindre behov av att hålla på med ekonomin, på gott och ont.

Priser på någon tusenlapp vägs snabbt upp av att du slipper straffavgifter, restskatter och liknande. En bra kompromiss kan vara att göra den löpande bokföringen själv (kvittton) och sen låta en redovisningsfirma göra bokslutet.

Svar på tråden Hjälp, jag kan inte bokföra!